Πλήγμα για τη ναυτιλία η κατάργηση του υπουργείου;
Η απόφαση για την κατάργηση του υπουργείου προκαλεί ανάμεικτα συναισθήματα στον Πειραιά.
Τι επισημαίνει η εφοπλιστική κοινότητα
Προβληματισμός για την κατάργηση της αυτονομίας του ΥΕΝANΠ
Ανάμεικτα συναισθήματα προκάλεσε στον Πειραιά η απόφαση για κατάργηση της αυτονομίας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και η διχοτόμησή του σε δύο άλλα υπουργεία. Μία κατάργηση που δεν έχει σημειωθεί ποτέ ξανά από τη μεταπολίτευση και μετά.
Σύμφωνα με τα προεδρικά διατάγματα που εκδόθηκαν χθες, το πρώην ΥΕΝΑΝΠ καταργείται και οι αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Εμπορικής Ναυτιλίας μεταφέρονται στο νέο υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Η Γραμματεία Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής καθώς και το Λιμενικό Σώμα μεταφέρονται στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
Η εφοπλιστική κοινότητα εκτιμά ότι η νέα δομή ενέχει κινδύνους υποβάθμισης, παρά την «αναβάθμιση» στο τίτλο, της εκπροσώπησης, κυρίως στο εξωτερικό, της μεγαλύτερης βιομηχανίας της χώρας, της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας.
Παράλληλα θεωρεί ότι υπάρχει κίνδυνος να χαθεί λόγω της μεταφοράς του Λιμενικού Σώματος στο νέο υπουργείο, μία τεράστια τεχνογνωσία σε ό,τι αφορά την επεξεργασία της ναυτιλιακής πολιτικής και της υποστήριξής της στους διεθνείς οργανισμούς. Να σημειωθεί ότι τόσο η ΠΝΟ όσο και η Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ) εκφράζουν με ανακοινώσεις τους, την έντονη αντίθεσή τους με τη διχοτόμηση του ΥΕΝANΠ κάνοντας λόγο για υποβάθμιση της ελληνικής ναυτιλίας.
Το θέμα της κατάργησης του υπουργείου απασχόλησε έντονα, σύμφωνα με πληροφορίες, το διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών το οποίο είχε χθες την τακτική μηνιαία συνεδρίασή του. Οι προβληματισμοί του ελληνικού εφοπλισμού εντοπίζονται σε δύο σημεία. Το πρώτο είναι ο ενδεχόμενος κίνδυνος υποβάθμισης της παρουσίας της χώρας μας στους διεθνείς οργανισμούς που θα ασχολούνται με ναυτιλιακά θέματα.
Όπως είναι γνωστό, η ναυτιλία είναι μία διεθνής δραστηριότητα και το δίκαιό της καθορίζεται από το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), ο οποίος λειτουργεί στο πλαίσιο του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Η χώρα μας ως εκπρόσωπος της μεγαλύτερης ναυτιλίας του κόσμου έχει αποφασιστική συμβολή στη διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου και η εκπροσώπησή της ήταν σε επίπεδο υπουργού, γεγονός που είχε ιδιαίτερη σημασία.
Το δεύτερο και ίσως ουσιαστικότερο σημείο προβληματισμού της εφοπλιστικής κοινότητας είναι να χαθεί η σημαντική τεχνογνωσία που έχουν αποκομίσει τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος τα οποία δεκαετίες τώρα επεξεργάζονται και υποστηρίζουν τις ελληνικές θέσεις σε όλα τα επίπεδα στους διεθνείς φορείς, που διαμορφώνουν το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της παγκόσμιας ναυτιλίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι και ο σημερινός γενικός γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, Ευθύμιος Μητρόπουλος, ήταν πριν από την εκλογή του ανώτατο στέλεχος του Λιμενικού Σώματος.
Σε ό,τι αφορά την ακτοπλοΐα παράγοντες του κλάδου σημείωναν ότι μία μεταφορά της αρμοδιότητας των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών στο νέο υπουργείο Υποδομών θα δώσει τη δυνατότητα να αναδειχτεί η διαφορετική και εν πολλοίς αρνητική αντιμετώπιση που είχε η ακτοπλοΐα από την πολιτεία σε σύγκριση με τους άλλους κλάδους μεταφορών (διοικητικές ποινές, επιδοτήσεις, επιπλέον φόροι στα εισιτήρια, κ.λπ.).
Ωστόσο πολλά μένει να ξεκαθαριστούν τις επόμενες ημέρες σε σχέση με την πρακτική καθημερινή λειτουργία των υπηρεσιών του πρώην ΥΕΝΑΝΠ, (π.χ. νηολόγιο, διεύθυνση θαλασσίων συγκοινωνιών, προξενικά λιμεναρχεία, ναυτιλιακή πολιτική, κ.ά.) δεδομένου ότι όλες στηρίζονταν στο προσωπικό του Λιμενικού Σώματος, το οποίο μεταφέρεται ως έχει στην αρμοδιότητα του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
Αντιδράσεις από ΠΝΟ και ΠΕΠΕΝ
Δεν αποδέχεται τη συγχώνευση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία. Η ΠΝΟ σημειώνει ότι θα το αντιπαλέψει με κάθε τρόπο, «γιατί εν κατακλείδι θεωρεί ότι δεν θίγει μόνο τα συμφέροντα των ναυτεργατών αλλά και της σύνολης εθνικής οικονομίας».
«Μια τέτοια απόφαση είναι επιζήμια για τη ναυτιλία μας, την πρώτη σε μέγεθος στην Ευρωπαϊκή Ένωση, και θα στερήσει από τη ναυτεργατική οικογένεια παράδοση δεκαετιών, σε ό,τι αφορά τον τρόπο αντιμετώπισης των ιδιαιτέρων προβλημάτων που απασχολούν τους ναυτεργάτες», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά.
Επιπρόσθετα η ΠΝΟ εκτιμά ότι η απώλεια της αυτονομίας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας θα έχει επιπτώσεις και στο διεθνή χώρο, πέραν βεβαίως της αυτονόητης επίπτωσης να υποβαθμισθεί η εικόνα της ναυτιλίας μας διεθνώς.
«Σε εποχή που η προσέλκυση νέων και παραμονή τους στο ναυτικό επάγγελμα ιεραρχείται σαν πρώτη προτεραιότητα για τη ναυτιλία μας, μιας και η δεξαμενή του έμψυχου δυναμικού έχει στερέψει επικίνδυνα, τυχόν απώλεια της αυτονομίας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας θα στείλει λάθος μήνυμα στους νέους μας και θα αναχαιτίσει την προσπάθεια ενίσχυσης του στελεχιακού δυναμικού της ναυτιλίας μας».
Ταπεινωτική
Παρόμοια στάση κρατούν και οι Ελληνες πλοίαρχοι. «Οποιαδήποτε κίνηση για μείωση και διαμελισμό του συγκεκριμένου υπουργείου είναι ταπεινωτική για τη μεγάλη ναυτιλία μας, τη μοναδική σημαντική βιομηχανία της χώρας και το ένδοξο παρελθόν μας σαν ναυτικός λαός», αναφέρει η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού.
«Αν κάποιοι πιστεύουν ότι η ναυτιλία και το μέλλον της είναι στην τελευταία σελίδα των προτεραιοτήτων τους, είναι γελασμένοι. Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να μειώσει τη ναυτιλία και τους ανθρώπους της», τονίζει η ΠΕΠΕΝ και καταλήγει: «Θέση μας ήταν, είναι και θα είναι η διατήρηση του ΥΕΝΑΝΠ για το καλό και την προστασία των Ελλήνων ναυτικών αλλά και της ελληνικής ναυτιλίας γενικότερα».
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ-ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ
ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια
Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε