-->

Header Ads

Βενιζέλος: Πατριωτισμός είναι η βαθιά γνώση της ιστορίας


Κυριαρχία στις ημέρες μας είναι η ικανότητα πρόγνωσης, αποτροπής και διαχείρισης κρίσεων. Επιθυμούμε και επιδιώκουμε την αποφυγή εντάσεων στην ευρύτερη περιοχή και σεβόμαστε τα συμφωνημένα μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης. Αποκρούουμε όμως την κραυγαλέα παραβίαση του διεθνούς δικαίου που προσλαμβάνει τη μορφή απειλής πολέμου ή χρήσης βίας. Είμαστε οπλισμένοι με στρατηγική ψυχραιμία και καλή πίστη, χωρίς να ενδίδουμε σε επιπόλαιες ή σημειακές προκλήσεις αλλά και χωρίς καμία διολίσθηση ως προς την προάσπιση των εθνικών μας συμφερόντων.

Στο πλαίσιο αυτό ιδιαίτερη σημασία, όχι μόνο συμβολική, έχει ο ενιαίος αμυντικός χώρος Ελλάδας και Κύπρου, δηλαδή η συνεργασία δύο ανεξάρτητων κυρίαρχων κρατών - μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Βασικά σημεία της ομιλία του υπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Ευάγγελου Βενιζέλου κατά τη συζήτηση των προγραμματικών δηλώσεων της Κυβέρνησης:

«Μέσα σ΄ ένα κόσμο γεμάτο εντάσεις, κρίσεις και ανασφάλειες έχει ιδιαίτερη σημασία κάθε Ελληνίδα και κάθε Έλληνας να έχει την βεβαιότητα ότι οι Ένοπλες Δυνάμεις, στο πλαίσιο του Συντάγματος, έχουν πλήρη συνείδηση της αποστολής τους. Αυτή είναι η υπεράσπιση της ακεραιότητας, της ανεξαρτησίας αλλά και της αξιοπρέπειας της χώρας. Η διατήρηση και η επαύξηση της διπλωματικής της ισχύος. Αυτό είναι το ουσιαστικό πολιτικό περιεχόμενο του αμυντικού - αποτρεπτικού δόγματος της χώρας.

Μόνον με τη στάση αυτή επιτυγχάνεται η αποτελεσματική φύλαξη των χερσαίων, θαλάσσιων και εναέριων συνόρων της χώρας. Μόνον έτσι διασφαλίζονται η εθνική μας κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας, αλλά και η αποτελεσματική άσκηση αρμοδιοτήτων της χώρας που απορρέουν από διεθνείς συμβάσεις και αποφάσεις διεθνών οργανισμών.

Κυριαρχία στις ημέρες μας είναι η ικανότητα πρόγνωσης, αποτροπής και διαχείρισης κρίσεων. Επιθυμούμε και επιδιώκουμε την αποφυγή εντάσεων στην ευρύτερη περιοχή και σεβόμαστε τα συμφωνημένα μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης. Αποκρούουμε όμως την κραυγαλέα παραβίαση του διεθνούς δικαίου που προσλαμβάνει τη μορφή απειλής πολέμου ή χρήσης βίας. Είμαστε οπλισμένοι με στρατηγική ψυχραιμία και καλή πίστη, χωρίς να ενδίδουμε σε επιπόλαιες ή σημειακές προκλήσεις αλλά και χωρίς καμία διολίσθηση ως προς την προάσπιση των εθνικών μας συμφερόντων.

Στο πλαίσιο αυτό ιδιαίτερη σημασία, όχι μόνο συμβολική, έχει ο ενιαίος αμυντικός χώρος Ελλάδας και Κύπρου, δηλαδή η συνεργασία δύο ανεξάρτητων κυρίαρχων κρατών - μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στην πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα πατριωτισμός δεν είναι οι λεονταρισμοί και οι βερμπαλισμοί, αλλά η βαθιά γνώση της ιστορίας. Η πλήρης αίσθηση και η αξιοποίηση του περιφερειακού και του διεθνούς συσχετισμού δυνάμεων έτσι ώστε να προκύπτουν απτά αποτελέσματα ως προς τα εθνικά μας συμφέροντα. Με αυτό το πνεύμα η Ελλάδα επιδιώκει την ενεργό συμμετοχή της στην διαμόρφωση της ευρωπαϊκής πολιτικής ασφάλειας και άμυνας. Ιδιαίτερη σημασία έχει από την άποψη αυτή η ουσιαστική συμμετοχή της χώρας μας στις δράσεις που σχετίζονται με την έρευνα και την ανάπτυξη, την παραγωγή καινοτομίας και νέας τεχνολογίας στο πεδίο της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας.

Η Ελλάδα έχει παράλληλα πλήρη αίσθηση της σημασίας των ελληνοαμερικανικών σχέσεων στον τομέα της ασφάλειας και άμυνας.

Η Ελλάδα παλαιό, ιστορικό μέλος του ΝΑΤΟ, ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του 50΄κουβαλάει πάντα το βάρος του αυταπόδεικτου γεγονότος ότι το μείζον πρόβλημα ασφάλειας της χώρας προέρχεται από το εσωτερικό της συμμαχίας και όχι έξω από αυτήν. Γι΄αυτό αποδίδουμε ιδιαίτερη σημασία στις συζητήσεις για το νέο στρατηγικό δόγμα και τη νέα δομή της συμμαχίας, έχοντας καταστήσει σαφές ότι μόνον καθαρές και ισορροπημένες ρυθμίσεις ως προς τον επιχειρησιακό έλεγχο μπορούν να γίνουν δεκτές και να λειτουργήσουν.

Με αυτό το πνεύμα η Ελλάδα μετέχει σε μεγάλο αριθμό διεθνών αποστολών υπό την αιγίδα του ΟΗΕ, του ΝΑΤΟ, της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του ΟΑΣΕ. Με αυτό το πνεύμα συμμετέχει ενεργά στην αμυντική συνεργασία των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, συνάπτει και εφαρμόζει πολλές διμερείς συμφωνίες αμυντικής συνεργασίας.

Το δημοσιονομικό τίμημα που καταβάλλει η Ελλάδα για λόγους ασφάλειας και άμυνας είναι υπέρμετρα υψηλό σε σχέση με τα δεδομένα των άλλων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ. Δεύτερη σε δημόσιες δαπάνες στον τομέα αυτό μετά τις ΗΠΑ ως ποσοστό επί του ΑΕΠ, η Ελλάδα έχει επείγουσα ανάγκη να εκλογικεύσει τις αμυντικές της δαπάνες μέσα σε μία συγκυρία πρωτοφανούς διεθνούς οικονομικής κρίσης με δυσμενέστατες αναπτυξιακές και δημοσιονομικές επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία.

Ήδη, ενόψει του προϋπολογισμού του 2010 στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχει ενταθεί η προετοιμασία για την μετάβαση από έναν συμβατικό προϋπολογισμό σε έναν προϋπολογισμό προγραμμάτων, με στόχο την αύξηση της αποδοτικότητας των δαπανών στα μέσα επίπεδα του ΟΟΣΑ και την δραστική περιστολή της σπατάλης. Πρώτη σχετική εφαρμογή θα είναι η εγκατάσταση ενιαίου ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου της διακίνησης καυσίμων σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων των Ενόπλων Δυνάμεων.

Στο πεδίο των εξοπλιστικών προγραμμάτων υπερίπταται πάντοτε ένα βαρύ σύννεφο καχυποψίας που συχνά δηλητηριάζει το δημόσιο βίο. Δεν είμαστε διατεθειμένοι να ανεχθούμε την διατήρηση και την αναπαραγωγή της νοσηρής αυτής κατάστασης. Το κέλυφος αυτό σπάει αμέσως, παρότι η συνολική δημόσια δαπάνη των εξοπλιστικών προγραμμάτων είναι πολύ μικρότερη από τη συνολική δημόσια δαπάνη για «κλασικά» δημόσια έργα ή για επενδύσεις στον τομέα της ενέργειας. Είναι όμως πολύ σημαντικό στον τομέα της άμυνας να εφαρμοστούν υποδειγματικοί κανόνες διαφάνειας.

Ο μακροχρόνιος σχεδιασμός για τους εξοπλισμούς, αλλά και το τρέχον και το επόμενο ΕΜΠΑΕ τέθηκαν ήδη υπό συνολική επαναξιολόγηση με στόχο τα καλύτερα πραγματικά αποτελέσματα για την αμυντική θωράκιση της χώρας. Σημασία έχει από την άποψη αυτή η πραγματική ικανότητα ενσωμάτωσης και αξιοποίησης των οπλικών συστημάτων.

Όχι μόνον ο προγραμματικός σχεδιασμός, αλλά και όλες οι φάσεις της διαδικασίας που σχετίζονται με τα εξοπλιστικά προγράμματα, από τις προδιαγραφές μέχρι την σύναψη της σύμβασης, τίθενται υπό τον έλεγχο της Διαρκούς Επιτροπής Εξωτερικών και Άμυνας της Βουλής προς την οποία προτείνουμε να συγκροτήσει και ειδική σχετική υποεπιτροπή. Όλες οι συμβάσεις υπάγονται στον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Τίθεται σε εφαρμογή αναλυτικός και αυστηρός κώδικας συμπεριφοράς όλων των στελεχών, στρατιωτικών και πολιτικών, όταν έρχονται σε οποιαδήποτε επαφή με εκπροσώπους προμηθευτών, ακόμη και σε διακρατικό πλαίσιο.

Η νομοθεσία που διέπει τα εξοπλιστικά προγράμματα τροποποιείται ριζικά με στόχο τη διαφάνεια και την απλούστευση, αλλά και την εναρμόνιση με τη σχετική κοινοτική οδηγία.

Το ισχύον πολύπλοκο και αναποτελεσματικό σχήμα των αντισταθμιστικών ωφελημάτων αναθεωρείται ριζικά με στόχο την πραγματική ενίσχυση της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, αλλά και γενικότερα των ελληνικών επιχειρήσεων, ιδίως με στόχο την απόκτηση και την ενσωμάτωση ειδικής αμυντικής τεχνογνωσίας.

Κρίσιμη από την άποψη αυτή είναι η ενίσχυση όλων των δραστηριοτήτων έρευνας και ανάπτυξης στο χώρο των Ενόπλων Δυνάμεων. Οι τεχνολογίες των τηλεπικοινωνιών και της πληροφορίας θα βρουν τη θέση που τους αναλογεί στο χώρο των Ενόπλων Δυνάμεων.

Στον τομέα αυτό ιδιαίτερη σημασία έχουν τα έργα «διπλής όψης»: έργα αμυντικά και αναπτυξιακά ταυτόχρονα, μικρής, αλλά και μεγάλης κλίμακας. Πρόκειται για ευέλικτες, έξυπνες λύσεις που στηρίζουν αναπτυξιακά πολλές περιοχές και ταυτόχρονα λειτουργούν αμυντικά με τρόπους πιο αποτελεσματικούς από πολλά πανάκριβα οπλικά συστήματα.

Όλα αυτά ξεκινούν βέβαια από την ανάγκη να διαμορφωθεί και να εμπεδωθεί η νέα δομή των Ενόπλων Δυνάμεων με την μέγιστη δυνατή διακλαδικότητα. Αυτό προϋποθέτει την υπέρβαση αδρανειών και αγκυλώσεων και κλαδικών «πατριωτισμών». Προϋποθέτει μονάδες ευέλικτες και έξυπνα στελεχωμένες, γρήγορα αναπτυσσόμενες, με πλήρη αξιοποίηση των πραγματικά διαθέσιμων ανθρώπινων και υλικών πόρων.

Το βασικό μας τρίπτυχο είναι η διαρκής εκπαίδευση, ο σύγχρονος εξοπλισμός, το υψηλό φρόνημα.

Η Κυβέρνηση ασκεί κατά το Σύνταγμα την διοίκηση των Ενόπλων Δυνάμεων, με βάση τις αρχές της αξιοκρατίας, της ισονομίας και του κράτους δικαίου. Για εμάς σημασία έχει ο επαγγελματισμός και η ικανότητα ανταπόκρισης στις υψηλές απαιτήσεις.

Ο μεγάλος πλούτος των Ενόπλων Δυνάμεων είναι φυσικά το ανθρώπινο δυναμικό. Όλα τα μέλη της κοινότητας των Ενόπλων Δυνάμεων θα νιώθουν ότι κυριαρχεί ο σεβασμός της αξιοπρέπειας και της προσωπικότητας τους. Αυτό αφορά κάθε αξιωματικό, κάθε στέλεχος, κάθε πολιτικό υπάλληλο, αλλά και κάθε στρατεύσιμο.

Αυτό ξεκινά από το σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων πάνω στον οποίο οικοδομείται ουσιαστική και αποδοτική πειθαρχία. Στο πλαίσιο αυτό θα διασφαλιστεί και η ισότητα των γυναικών στις Ένοπλες Δυνάμεις.

Τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων πρέπει να ξέρουν ότι τα προβλήματα τους είναι προβλήματα μας. Ότι η μέριμνα τους για τις οικογένειες τους είναι και δική μας μέριμνα. Ότι η εύλογη αγωνία για το εισόδημα τους και για το ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό τους καθεστώς είναι και δική μας αγωνία.

Οι νέες ρυθμίσεις για την υπηρεσιακή κατάσταση των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων θα καθιστούν διαφανή και ασφαλή την επαγγελματική σταδιοδρομία κάθε στελέχους, χωρίς στρατιές νέων συνταξιούχων στην ακμή της ηλικίας τους.

Ο κάθε νέος που καλείται να υπηρετήσει την πατρίδα θα είναι βέβαιος ότι εισέρχεται σε ένα χώρο δίκαιο, ορθολογικό, πολιτισμένο. Το ανεκδοτολογικό δόγμα πως «εκεί που αρχίζει ο στρατός, τελειώνει η λογική» παύει να ισχύει.

Η εννιάμηνη θητεία γίνεται πραγματικότητα. Η θέση κάθε στρατεύσιμου στις Ένοπλες Δυνάμεις θα προσδιορίζεται από τα προσόντα του, τυπικά και ουσιαστικά, όπως επιβάλλει το άρθρο 5 παρ. 1 Συντ. Η θητεία θα είναι για όλους μία δημιουργική εμπειρία, μία ευκαιρία απόκτησης νέων προσόντων και δεξιοτήτων, μία ευκαιρία ολοκλήρωσης σπουδών, μια ευκαιρία επιμόρφωσης και κατάρτισης, επίσημα πιστοποιημένης.

Από αυτήν την οπτική γωνία αντιμετωπίστηκε ήδη και το ζήτημα των εκκρεμών διαδικασιών για την επιλογή και κατάταξη Επαγγελματιών Οπλιτών. Ο διαγωνισμός του Στρατού Ξηράς που βρίσκεται στην τελική του φάση, θα ολοκληρωθεί χωρίς να ληφθεί υπόψη η παράμετρος της συνέντευξης για την οποία δεν τηρήθηκαν οι προδιαγραφές της νομολογίας του ΣτΕ. Αυτό επιφέρει αλλαγή στους πίνακες της τάξεως του 4,7%. Προσφέρει όμως στο σύνολο των συμμετεχόντων, στο 100% των συμμετεχόντων, τη βεβαιότητα ότι επικρατούν τώρα διαφανή, αξιοκρατικά, αντικειμενικά και μετρήσιμα κριτήρια. Οι διαγωνισμοί για το Ναυτικό και την Αεροπορία, που βρίσκονται στην αρχή τους θα ολοκληρωθούν χωρίς την συνέντευξη. Και όλα αυτά θα προσλάβουν τη μορφή νομοθετικής ρύθμισης που θα εισαχθεί στη Βουλή το ταχύτερο δυνατό, ώστε να μη χαθεί χρόνος.

Οι Ένοπλες Δυνάμεις βρίσκονται στην υπηρεσία της κοινωνίας. Δίνουν και μπορούν αν δώσουν πολύ περισσότερο ζωή σε νησιωτικές και μεθοριακές περιοχές.

Οι Ένοπλες Δυνάμεις διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης, σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία, στο πλαίσιο της σχετικής εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας και των διεθνών συμβάσεων.

Η Εθνική κυριαρχία και η αίσθηση της ασφάλειας συνδέεται στις ημέρες μας ιδιαίτερα με τα ζητήματα της πολιτικής προστασίας. Με την ικανότητα του κράτους να διαχειρίζεται κρίσεις σχετιζόμενες με τις φυσικές και ανθρωπογενείς καταστροφές. Αυτό καθίσταται κεντρική αποστολή των Ενόπλων Δυνάμεων. Εντάσσεται στον επιχειρησιακό του σχεδιασμό, ώστε ο πολίτης να νιώσει ότι σε κάθε περίπτωση σεισμού, πλημμύρας, πυρκαγιάς, οι Ένοπλες Δυνάμεις στέκονται δίπλα του.

Τα στρατόπεδα που βρίσκονται στους αστικούς ιστούς αποδίδονται στις τοπικές κοινωνίες, μέσα στο πλαίσιο της νέας πολεοδομικής και χωροταξικής αντίληψης που πρέπει να επικρατήσει σε όλη τη χώρα.

Οι υγειονομικές υποδομές των Ενόπλων Δυνάμεων θα αξιοποιηθούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό για την παροχή υπηρεσιών προς την κοινωνία.

Οι Ένοπλες Δυνάμεις καθίστανται αμέσως ένας χώρος υποδειγματικής εφαρμογής των αρχών και της φιλοσοφίας της πράσινης ανάπτυξης. Αυτό αφορά τις ενεργειακές ανάγκες και τη διαχείριση των απορριμμάτων αλλά και την ίδια την κατασκευή και την λειτουργία των στρατοπέδων και των κτιριακών υποδομών των Ενόπλων Δυνάμεων.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές, ο χώρος της εθνικής άμυνας και των Ενόπλων Δυνάμεων είναι το προνομιακό πεδίο της εθνικής συναίνεσης. Αυτό οφείλουμε να το διασφαλίσουμε ως κόρην οφθαλμού. Αυτή είναι η επιλογή της κυβέρνησης. Αυτή είναι η αποστολή που έχουμε αναλάβει μαζί με τον αναπληρωτή Υπουργό κ. Π. Μπεγλίτη. Μια αποστολή που έχουμε υποχρέωση, έναντι του Πρωθυπουργού, της Βουλής και του Ελληνικού Λαού, να φέρουμε σε πέρας. Με αυτές τις σκέψεις σας καλώ να παράσχετε ψήφο εμπιστοσύνης στην Κυβέρνηση».

www.kathimerini.gr



Δεν υπάρχουν σχόλια

Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.

Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε

Από το Blogger.