Η πραγματική ισορροπία δυνάμεων στους ουρανούς του Αιγαίου
ΜΙΑ ΠΟΛΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΟΥ ΙΟΥΛΙΟΥ 2009
Η παραπληροφόρηση για τον συσχετισμό ένοπλης ισχύος μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας, είναι κάτι σύνηθες στον μη ειδικό Τύπο. Τυπικό πρόσφατο δείγμα, δημοσίευμα της ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ (18-7-2009), στο οποίο, σε μία εντελώς πρόχειρη προσέγγιση, αναφέρεται το παρακάτω ανεδαφικό: «Η Τουρκία εξακολουθεί να διαθέτει σχετική αεροπορική υπεροχή –ποσοτική αλλά κυρίως ποιοτική– έναντι της Ελλάδας».
Η αλήθεια είναι ότι η Τουρκική Αεροπορία διατηρεί μια πολύ σχετική αριθμητική υπεροχή, αλλά η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, στην παρούσα φάση, διαθέτει ΣΑΦΗ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΥΠΕΡΟΧΗ.
Τα πραγματικά δεδομένα
Η Τουρκική Αεροπορία διαθέτει περισσότερα μαχητικά αεροσκάφη σε απόλυτους αριθμούς και συγκεκριμένα: 209 F-16, 51 εκσυγχρονισμένα F-4E και περί τα 60 μη εκσυγχρονισμένα F-4E. Σύνολο 310 μαχητικά.
Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, διαθέτει: 129 F-16, 45 Mirage 2000, 35 F-4E και 41 A-7E. Σύνολο 250 μαχητικά.
Η αναλογία 1 προς 1,2 σε μαχητικά υπέρ της Τουρκίας, κρίνεται ως αμελητέα.
Εάν λάβουμε υπ’ όψιν ότι τα μη εκσυγχρονισμένα F-4E της Τουρκικής Αεροπορίας και τα Α-7Ε της Ελληνική Πολεμικής Αεροπορίας είναι περιορισμένης αποδοτικότητος, τότε τα αεροσκάφη «πρώτης γραμμής» της Τουρκίας ανέρχονται σε 260 και της Ελλάδος σε 210. Η διαφορά των 40 αεροσκαφών, δεν είναι κρίσιμης σημασίας.
Όπως είπαμε όμως, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, σήμερα, διατηρεί ΣΑΦΗ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΥΠΕΡΟΧΗ. Αυτό ισχύει διότι διαθέτει σε υπηρεσία μαχητικά αεροσκάφη γ΄ γενιάς αυξημένων ικανοτήτων, σε αντίθεση με την Τουρκική Αεροπορία που ΔΕΝ ΔΙΑΘΕΤΕΙ ΚΑΝΕΝΑ.
Αναλυτικώς, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία διαθέτει 3 Μοίρες με F-16 Block 52+ (σύνολο 58 αεροσκάφη) και 1 Μοίρα με Mirage 2000-5 (25 αεροσκάφη). Αυτές οι 4 Μοίρες με τα 83 αεροσκάφη, είναι που κάνουν σήμερα ΤΗΝ ΔΙΑΦΟΡΑ στο Αιγαίο.
Εξηγούμαστε:
Τα F-16 Block 52+ διαθέτουν ραντάρ βελτιωμένης αποδόσεως σε σχέση με τις παλαιότερες εκδόσεις του τύπου που διαθέτουν Ελλάδα και Τουρκία. Οι ανώτερες επιδόσεις ραντάρ, επιτρέπουν αυξημένη εκμετάλλευση των βελτιωμένων επιδόσεων των βλημάτων αέρος-αέρος AIM-120C5/7 AMRAAM για εμπλοκές μακρών αποστάσεων. Τα αεροσκάφη αυτά επίσης, πλεονεκτούν στις κλειστές αερομαχίες λόγω του συνδυασμού βλημάτων αέρος-αέρος IRIS T και σκοπευτικού επί κράνους JHMCS, που επιτρέπει στον Ιπτάμενο να εμπλέξει στόχο δίχως να έχει έλθει απαραιτήτως στην ουρά του στόχου του! Κατά συνέπεια, τα F-16 Block 52+ υπερτερούν συντριπτικώς έναντι των παλαιότερων F-16 στην εναέρια μάχη, τόσο σε μεγάλες αποστάσεις όσο και στις κλειστές αερομαχίες.
Τέλος, τα συγκεκριμένα μαχητικά, διαθέτουν ικανότητα ανταλλαγής δεδομένων μεταξύ αεροσκαφών του ιδίου σχηματισμού μέσω του συστήματος IDM, που εξασφαλίζει ανώτερη Ενημερότητα Καταστάσεως (Situation Awareness) στους Έλληνες Ιπταμένους, στοιχείο ιδιαιτέρας κρισιμότητος στην εναέρια μάχη.
Από την πλευρά τους, τα Mirage 2000-5 διακρίνονται από εξαιρετικό ραντάρ αυξημένων επιδόσεων, ιδιαίτερα ανθεκτικό σε ηλεκτρονικές παρεμβολές, φέρουν εξαιρετικό ηλεκτρονικό σύστημα αυτοπροστασίας, έχουν σύστημα ανταλλαγής δεδομένων ανάλογο του IDM και φέρουν όπλα αέρος-αέρος MICA αυξημένων επιδόσεων με μοναδικά χαρακτηριστικά, τα οποία αγνοούν οι Τούρκοι.
Τα Mirage 2000-5 είναι απολύτως συγκρίσιμα με τα F-16 Block 52+ και συνθέτουν ανώτερη απειλή για τους Τούρκους που θα τολμήσουν να αναμετρηθούν στο Αιγαίο.
Η ΣΑΦΗΣ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΥΠΕΡΟΧΗ της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, συμπληρώνεται από την διάθεση 4 πλήρως επιχειρησιακών αεροσκαφών Εγκαίρου Προειδοποιήσεως και Ελέγχου, τύπου EMB-145H ERIEYE. Αυτά τα ιπτάμενα ραντάρ, με τυπική ακτίνα αποκαλύψεως στόχων μεγέθους μαχητικού 360 χλμ. μπορούν να έχουν πλήρη εικόνα της εναερίου δραστηριότητος στο Αιγαίο, επιτρέποντας την αντιμετώπιση των τουρκικών αεροσκαφών υπό συντριπτικώς ευνοϊκές συνθήκες υπέρ των Ελλήνων αεροπόρων.
Πέραν αυτών, στις 4 Μοίρες μαχητικών γ΄ γενιάς αυξημένων επιδόσεων, προστίθεται ήδη μία πέμπτη! Σε εξέλιξη βρίσκεται η παραλαβή 30 ακόμη πιο εξελιγμένων F-16 Block 52+ Advanced, τα οποία παραγγέλθηκαν το 2005. Μέχρι τα τέλη Ιουλίου, είχαν αφιχθεί στην Ελλάδα 12 αεροσκάφη.
Τοιουτοτρόπως, μέχρι τον Ιανουάριο του 2010, η Ελλάδα θα διαθέτει 5 Μοίρες με 113 μαχητικά αυξημένων επιδόσεων, αντίστοιχα των οποίων δεν διαθέτει η Τουρκία!
Η απόκτηση αεροσκαφών αντιστοίχων ικανοτήτων από την Τουρκία, προβλέπεται να αρχίσει το 2011 αλλά η επιχειρησιακή αξιοποίησή τους θα είναι εφικτή μόνο από το 2012, μέχρι να ολοκληρωθεί η επιχειρησιακή εκπαίδευση των Τούρκων πιλότων. Ακόμη και το 2013, η Τουρκική Αεροπορία δεν θα διαθέτει ανάλογο αριθμό με της Ελλάδος, από αυτά τα αεροσκάφη. Κατά συνέπεια, μέχρι τότε, η Ελλάδα θα διατηρεί ΣΑΦΗ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΕΝΑΕΡΙΑ ΥΠΕΡΟΧΗ, ικανή να επιφέρει την ΣΥΝΤΡΙΒΗ των τουρκικών μαχητικών σε μία εναέρια αντιπαράθεση.
Πέρα απο τους αριθμούς
Εκτός των αριθμητικών δεδομένων, η υπεροχή της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας έναντι του αντιπάλου, ολοκληρώνεται από το υψηλό επίπεδο των Ελλήνων Ιπταμένων.
Όπως αποδεικνύεται στις διεθνείς ασκήσεις που λαμβάνουν μέρος Έλληνες αεροπόροι, το επίπεδό τους είναι κορυφαίο. Στην κυριολεξία, οι Έλληνες δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτε, από πλευράς εκπαιδεύσεως, σε σχέση με τους συναδέλφους προηγμένων αεροπορικών δυνάμεων. Τον Οκτώβριο του 2008, η συμμετοχή στην διάσημη άσκηση “RED FLAG” στις ΗΠΑ, επέτρεψε μία μοναδική «επίδειξη ισχύος», καθώς οι Έλληνες Ιπτάμενοι κυριολεκτικώς άφησαν άφωνους τους Αμερικανούς αλλά και όλους τους υπολοίπους. Ανάλογες επιδόσεις εμφανίζουν σταθερά οι Έλληνες Ιπτάμενοι, σε όλες τις ξένες διοργανώσεις, αλλά η περίπτωση της “RED FLAG” υπήρξε αποκαλυπτική διότι επρόκειτο για την πρώτη της συμμετοχή σε αυτή την άσκηση που διοργανώνει η παγκόσμια εναέρια υπερδύναμη.
Αντιθέτως, οι Τούρκοι, σε όλες τις διεθνείς ασκήσεις, σε καμμία περίπτωση δεν παρουσιάζουν εικόνα ανάλογη με αυτή των Ελλήνων. Είναι δε σύνηθες φαινόμενο να υποπίπτουν σε γκάφες, οι οποίες αρκετές φορές έχουν οδηγήσει και στην αποβολή Τούρκων αεροπόρων από την άσκηση!
Είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε πολύ περισσότερα απ’ όσα γράφουμε. Γενικώς όμως, σε καμμία περίπτωση δεν υφίσταται ζήτημα συγκρίσεως μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων αεροπόρων. Με άλλα λόγια, ο μέσος Έλληνες Ιπτάμενος είναι ανώτερος του μέσου Τούρκου.
Το πραγματικό πρόβλημα
Η αδιαφορία της πολιτικής ηγεσίας για τα στρατιωτικά και αμυντικά ζητήματα γενικότερα, αντιπροσωπεύει σοβαρή εθνική αδυναμία και μειονέκτημα.
Η προκλητική συμπεριφορά της Τουρκίας σε διπλωματικό επίπεδο, σε συνδυασμό με την γενική και αόριστη εικόνα περί «ισχυρότερης στρατιωτικώς Τουρκίας», κυριαρχεί στην σκέψη των Ελλήνων πολιτικών τα τελευταία 35 χρόνια, οδηγώντας τους σε εσφαλμένη κρίση κι αναστολές, όσον αφορά την χρήση της ένοπλης ισχύος ακόμη και σε περιπτώσεις που αυτό κρίνεται απαραίτητο! Με απλά λόγια, η Αθήνα, διαπράττει μονίμως το σφάλμα να ΥΠΕΡΤΙΜΑ τον αντίπαλο και να ΥΠΟΤΙΜΑ τον εαυτό της.
Από την άλλη, η εσφαλμένη ενημέρωση της κοινής γνώμης, μέσω ανεύθυνων δημοσιευμάτων όπως το παραπάνω, προκαλεί πτώση του ηθικού, μοιρολατρία και τάση προς συμβιβασμό – υποταγή.
Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία; Όσο περίεργο κι αν ακούγεται, η ελληνική κυβέρνηση!!! Εξαιτίας της δεινής οικονομικής καταστάσεως της χώρας, η κυβέρνηση Καραμανλή, μέσω του υπουργού Εθνικής Αμύνης Μεϊμαράκη και του διευθυντή ΓΔΑΕΕ Βασιλάκου, έχει διακόψει την τυπική ροή στην προμήθεια ανταλλακτικών για τα αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας! Το αποτέλεσμα είναι η κατακόρυφη πτώση του δείκτου επιχειρησιακής διαθεσιμότητος αεροσκαφών σε επικίνδυνα χαμηλά επίπεδα. Η ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας έχει μεταφέρει σε όλους τους τόνους την επικινδυνότητα της καταστάσεως, πλην όμως δεν έχει βρει ανταπόκριση από τους πολιτικούς προϊσταμένους. Η πολιτική ηγεσία εξακολουθεί να επιβεβαιώνει την επικίνδυνη ανικανότητά της, και στον ευαίσθητο τομέα της Εθνικής Αμύνης.
Σάββας Δ. Βλάσσης*
* Ο Σάββας Δ. Βλάσσης είναι Διευθυντής στο περιοδικό «Ελληνική Άμυνα & Ασφάλεια» .Θα θέλαμε να τον ευχαριστήσουμε για την τιμή που έκανε στο "εν κρυπτώ".
Δεν υπάρχουν σχόλια
Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε