Τι είπε ο Σαμαράς για Μαντέλη και "Καλλικράτη"
Ομιλία του Προέδρου της Νέας Δημοκρατίας στη Βουλή
Επί της αρχής του Νομοσχεδίου «Καλλικράτης»
Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,
Η σημερινή συζήτηση γίνεται στη σκιά απίστευτων αποκαλύψεων διαφθοράς ενός ακόμα κορυφαίου στελέχους του ΠΑΣΟΚ.
-- Να μπορεί να προγραμματίσει και να μπορεί να ελεγχθεί με διαφάνεια.
-- Ώστε να μπορούν να γίνουν προϋπολογισμοί. Και να μπορούν να λειτουργήσουν ελεγκτικοί μηχανισμοί, τοπικοί και κεντρικοί.
Όλα αυτά προϋποθέτουν σύμπτωση εξουσιών, πόρων και αρμοδιοτήτων σε όλη την κλίμακα της διοίκησης. Ιδιαίτερα στο επίπεδο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, όπου αυτή τη στιγμή υπάρχει ανισορροπία ανάμεσα σε εξουσίες και αρμοδιότητες, ενώ υπάρχει ακόμα μεγαλύτερη ανισορροπία ανάμεσα σε αρμοδιότητες και πόρους.
Οι εξουσίες παραμένουν συγκεντρωμένες σε κεντρικό επίπεδο.
Οι αρμοδιότητες είναι κατακερματισμένες παντού.
Και οι πόροι παρέχονται κεντρικά, δεν παράγονται τοπικά.
Το αποτέλεσμα είναι να μην υπάρχει έλεγχος, ούτε στο τι γίνεται ούτε στο τι ξοδεύεται. Ούτε στο πώς ξοδεύεται…
Αυτή η παθογένεια διατηρήθηκε στον «Καποδίστρια» και αναπαράγεται με τον «Καλλικράτη».
Αυτή η δομική αδυναμία του συστήματος δεν διορθώνεται. Ούτε θεραπεύεται με τις περισσότερες συγχωνεύσεις από μικρότερες, μη λειτουργικές μονάδες, σε μεγαλύτερες, επίσης μη λειτουργικές μονάδες…
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Υπολογίστηκε ότι για την χρηματοδότηση του Καλλικράτη απαιτούνται 4 με 5 δισεκατομμύρια ευρώ! Απ’ αυτά δεν προβλέπεται να δοθούν πλέον ούτε το ένα δέκατο! Άρα η μεταρρύθμιση που σήμερα συζητάμε απλώς δεν πρόκειται να γίνει.
Θυμίζουμε, έτσι, τους ματαιόδοξους που τσακώνονται ποιό πολυτελές αυτοκίνητο θα αγοράσουν, ενώ δεν έχουν χρήματα να αγοράσουν ούτε μεταχειρισμένο… μοτοσακό!
Βέβαια, η αλήθεια είναι ότι αν γίνει σωστή διοικητική μεταρρύθμιση, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα θα εξοικονομηθούν πολλαπλάσια χρήματα. Αλλά για να φτάσουμε στο απώτερο μέλλον, για να επωφεληθούμε των μεγάλων οικονομιών, και των καλύτερων υπηρεσιών με μικρότερο κόστος, πρέπει να γίνει σωστά η μεταρρύθμιση εξ αρχής. Να μπει σε γερές βάσεις από τώρα...
Δυστυχώς η σημερινή στρεβλή μεταρρύθμιση θα οδηγήσει στην ανάγκη νέας μεταρρύθμισης μελλοντικά. Όταν θα υπάρχουν πόροι για να προικοδοτηθεί. Κι όταν θα γίνει πραγματική μετάθεση αρμοδιοτήτων αντίστοιχων με τους πόρους.
Αυτή είναι η δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας.
Να κάνει στην πραγματικότητα και με υγιείς και βιώσιμους όρους, αυτό που σήμερα η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ κάνει στα χαρτιά και προωθεί με τον πιο στρεβλό τρόπο.
Κι όταν λέω στρεβλό, εννοώ τελείως στρεβλό.
Όπου, επί πλέον, οργίασε η κομματική κοπτοραπτική.
Τα ακούσατε από τον ίδιο τον Πρόεδρο της Βουλής
Να μερικά ακόμα παραδείγματα:
* Υπάρχει το κριτήριο της διατήρησης των ιστορικών δήμων. Πράγμα που είναι «κόκκινη γραμμή» για την ΚΕΔΚΕ. Στην περίπτωση του Μυστρά, όμως, δεν τηρήθηκε αυτή η αρχή.
* Όπως δεν τηρήθηκε ούτε για την ιστορική Βεργίνα. Η οποία ενώθηκε με το δήμο Μελίκης και το δήμο Μακεδονίδος. Παρά το γεγονός ότι και οι τρείς δήμοι, όπως και ολόκληρη η ΤΕΔΚ Ημαθείας είχαν προτείνει τη διατήρηση της Βεργίνας ως ξεχωριστού δήμου.
Εδώ δεν χρειάζεται να επιχειρηματολογήσει κανείς.
Αυτονόητοι Γεωγραφικοί, Πολιτιστικοί, Αναπτυξιακοί και Ιστορικοί λόγοι - αλλά πρωτίστως εθνικοί λόγοι - επέβαλαν να διατηρηθεί η Βεργίνα!
Όμως, αυτό δεν έγινε.
Αν δεν τηρήθηκε το κριτήριο της ιστορικότητας στις περιπτώσεις του Μυστρά και της Βεργίνας, είναι προφανές ότι δεν το πήραν στα σοβαρά. Ή δεν κατάλαβαν τις επιπτώσεις και τις προεκτάσεις όσων κάνουν.
* Αλλά δεν πήραν σοβαρά ούτε και το βασικό κριτήριο της πληθυσμιακής βάσης των 25 χιλιάδων κατοίκων. Αλλού το τήρησαν, αλλού όχι. Όπως για παράδειγμα στους Αμπελόκηπους Θεσσαλονίκης. Όπου μόλις ο τοπικός δήμος διαμαρτυρήθηκε για τη συνένωσή του, ενώ τηρούσε το κριτήριο αυτό, και επικαλέστηκε το παράδειγμα της γειτονικής Νεαπόλεως, προχώρησαν σε περαιτέρω συνένωσή του με άλλο δήμο, όπως ακριβώς έγινε και με τη Νεάπολη. Κι έτσι διόρθωσαν ένα «λάθος» με ένα δεύτερο, μεγαλύτερο λάθος.
* Αλλά συνέβη και το αντίθετο: παρά το γεγονός ότι οι τοπικές κοινωνίες επιθυμούσαν τη συνένωση των Δήμων Ελευθερίου, Κορδελλιού και Μενεμένης, παρά το γεγονός ότι αυτό υπήρξε ομόφωνη πρόταση της ΤΕΔ Θεσσαλονίκης και της ΚΕΔΚΕ, αυτό δεν συνέβη.
* Το Κερατσίνι και η Νίκαια, ενώ και οι δύο έχουν πληθυσμό πάνω από 50 χιλιάδες κατοίκους, οδηγούνται σε αναγκαστική συνένωση. Με ποια λογική;
* Η Αρναία της Χαλκιδικής, τόπος ιστορικός, έδρα Μητρόπολης, έδρα όλων των δημοσίων υπηρεσιών του Νομού, κι από το 1917 έδρα της Βόρειας Χαλκιδικής, παρά την πρόταση και της ΚΕΔΚΕ και της ΤΕΔΚ καταργείται από δήμος! Και πάλι: Με ποια λογική;
Αναρωτιόμαστε τι τη θέλουν τη διαβούλευση όταν την αγνοούν;
Αναρωτιόμαστε τι τη θέλουν την Τοπική Αυτοδιοίκηση όταν δεν ακούν τις προτάσεις της, είτε πρόκειται για συνενώσεις είτε πρόκειται για αποφυγή συνενώσεων;
* Ακόμα, υπάρχει η επιμονή του υπουργού για αντιστοίχιση ενός Δήμου σε κάθε νησί. Είτε πρόκειται για μικρά νησιά, όπως η Γαύδος και η Αντίπαρος, είτε πρόκειται για μεγάλα νησιά όπως η Λέσβος, η Ρόδος και η Κέρκυρα. Όπου φτιάχνονται δήμοι-μαμούθ. Έξω από κάθε λογική επικουρικότητας και εγγύτητας. Εκεί, ασφαλώς, δεν θα έχουμε ούτε Τοπική ούτε Αυτοδιοίκηση…
* Τέλος, υπάρχει το κριτήριο της ορεινότητας, δηλαδή της δημιουργίας δήμων σε ορεινές περιοχές για τη διατήρηση του πληθυσμού. Στην περίπτωση όμως του ορεινού όγκου Βερτίσκου-Κερδυλλίων δεν έγινε δήμος με έδρα το Σόχο.
Αυτά είναι λίγα από τα πολλά, παραπολλά, παραδείγματα, είτε προχειρότητας, είτε κομματικών σκοπιμοτήτων, είτε δογματισμού.
Διαλέξτε για τί από τα τρία πρόκειται.
Προσωπικά πιστεύω ότι είναι και τα τρία…
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Υπάρχουν τρείς τρόποι να καταστρέψει κανείς μια τέτοια μεταρρύθμιση.
-- Πρώτον, με το να αρνηθεί να δώσει ουσιώδεις αρμοδιότητες στις νέες διοικητικές δομές, στους νέους δήμους.
-- Δεύτερον, με το να αρνηθεί να τους δώσει πόρους.
-- Τρίτον, κάνοντας τις συνενώσεις με τρόπο πρόχειρο ή με εμφανείς κομματικές σκοπιμότητες.
Από τους τρείς δυνατούς τρόπους για να ακυρώσει τη μεταρρύθμιση, η κυβέρνηση διάλεξε… και τους τρείς!
Η Νέα Δημοκρατία την καταψηφίζει επί της αρχής.
Και δεσμεύεται μόλις έλθει στην κυβέρνηση, άμεσα να αντιμετωπίσει τα πιο κραυγαλέα προβλήματα των συνενώσεων.
Ενώ θα φέρει νέα πρόταση συνολικής διοικητικής μεταρρύθμισης βασισμένης στις αρχές που έχουμε ήδη διακηρύξει, μόλις το επιτρέψει η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας.
Αυτή τη φορά ακούγοντας τις τοπικές κοινωνίες.
Όχι αγνοώντας τες.
Και δεν θα είναι δύσκολο, άλλωστε…
Αύριο θα αναθεματίζουν όλοι τον καημένο τον Καλλικράτη, όπως σήμερα αναθεματίζουν τον Καποδίστρια.
Η μεταρρύθμιση είναι, λοιπόν, πολύ σοβαρή υπόθεση για να την εγκαταλείψουμε στα χέρια του ΠΑΣΟΚ, που έχει μπερδέψει την κομματική ιδιοτέλεια και την υστεροβουλία του με το δημόσιο συμφέρον…
Ο επόμενος «Καποδίστριας» ή ο επόμενος «Καλλικράτης» δεν ξέρω πως θα ονομάζεται. Αυτό είναι το λιγότερο, άλλωστε…
Σας υπόσχομαι όμως, ότι θα είναι σχέδιο λειτουργικό, βιώσιμο και αναπτυξιακό.
Και πάνω απ’ όλα, σύμφωνο με τη θέληση των τοπικών κοινωνιών.
Θα τονώνει την Περιφέρεια, δεν θα την αποψιλώνει.
Η Ελλάδα έχει, επί αιώνες, πολύ πλούσια αυτοδιοικητική παράδοση.
Που υπήρξε πάντα έπαλξη Ελευθερίας, πηγή Κοινωνικής Συνοχής και εφαλτήριο Ανάπτυξης.
Αυτή την παράδοση την καταστρέφει το Σχέδιο που συζητάμε σήμερα.
Αυτή την παράδοση θα την αποκαταστήσουμε και θα την εκσυγχρονίσουμε εμείς
http://taxalia.blogspot.com/2010/05/blog-post_1851.html
Δεν υπάρχουν σχόλια
Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε