-->

Header Ads

Πρόγραμμα «Ελλάδα 2.0»: Τα εμβληματικά έργα της νέας εποχής σε ενέργεια, ψηφιοποίηση και εκπαίδευση

Νικόλας Ταμπακόπουλος



Η αποβιομηχανοποίηση που υπέστη η ελληνική οικονομία τα τελευταία χρόνια είχε ως αποτέλεσμα την πτώση της παραγωγής και ανάγκασε τη χώρα να τρέχει «ασθμαίνοντας» πίσω από τις διεθνείς εξελίξεις, που υπαγόρευαν ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και ανάπτυξη του πλούτου για όλους. Κρίσιμοι τομείς της ελληνικής οικονομίας είχαν ατονίσει, ενώ η χώρα αντιμετώπιζε τα ζητήματα του περιβάλλοντος, της ενεργειακής επάρκειας, της ψηφιακής μετάβασης και της εκπαίδευσης παθητικά και όχι ενεργητικά όπως οι περισσότερες χώρες της ευρωπαϊκής οικογένειας.

Πλέον όμως η χώρα μας με εθνική αυτοπεποίθηση και έχοντας ήδη κάνει ένα δυνατό comeback στη διεθνή επενδυτική και οικονομική κοινότητα ανακοίνωσε το πρόγραμμα «Ελλάδα 2.0», το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης, που φιλοδοξεί να κινητοποιήσει κεφάλαια 57 δις.ευρώ, να δημιουργήσει 200.000 νέες θέσεις εργασίας και να προσθέσει ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 7%. Στον πυρήνα του προγράμματος υπάρχει το εξής μήνυμα: Εκσυγχρονισμός και επενδύσεις. Επενδύσεις εντάσεως κεφαλαίου με μοναδική πολλαπλασιαστική αξία για τις θέσεις εργασίας, τα δημόσια οικονομικά και το ελληνικό ΑΕΠ. Το Liberal παρουσιάζει τις κυριότερες μεταρρυθμίσεις που σχεδιάζονται σε κρίσιμους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, όπως είναι η ψηφιοποίηση, η ενέργεια, η εκπαίδευση και η προστασία του περιβάλλοντος.



1,2 δις.ευρώ στην ενεργειακή αναβάθμιση της χώρας

Ένας από τους κλάδους στρατηγικής σημασίας για την ελληνική οικονομία είναι αυτός της ενέργειας. Όχι μόνο από την άποψη των επενδύσεων και της αναμόρφωσης του ενεργειακού χάρτη της χώρας, αλλά και από την πλευρά της ενεργειακής αποδοτικότητας, της πράσινης μετάβασης και της προστασίας του περιβάλλοντος. Μεγάλοι «παίχτες» της αγοράς συμμετέχουν σε projects συνολικού ύψους 1,2 δις. ευρώ που αποσκοπούν στην αλλαγή του ενεργειακού μείγματος της χώρας και στη διαμόρφωση ενός σύγχρονου, ενεργειακά αποδοτικού και φιλικού στο περιβάλλον τρόπου ενεργειακής μετάβασης.



Η δημιουργία συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας κρίνεται από την αγορά ως κομβικής σημασίας για την ενεργειακή αναβάθμιση της χώρας και την ανάπτυξη Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Έτσι λοιπόν με συνολικό προϋπολογισμό 450 εκατ.ευρώ σχεδιάζεται η ενίσχυση της αποθήκευσης ενέργειας ισχύος ύψους μέχρι 1380 MW (αντλησιοταμίευση – μπαταρίες) έτσι ώστε η διανομή ρεύματος να μην αντιμετωπίζει κινδύνους και παράλληλα να μπορεί να αξιοποιείται αποτελεσματικότερα η παραγωγή των ανανεώσιμων πηγών χωρίς να χάνεται το πλεόνασμα παραγωγής τους που προκαλούν οι διαφορετικές ροές προσφοράς και ζήτησης.

Η απογνιλητοποίηση διαδραματίζει κομβικό ρόλο στον στρατηγικό σχεδιασμό της χώρας, όχι μόνο γιατί αποτελεί επιταγή των Βρυξελλών αλλά και γιατί αποτελεί προϋπόθεση εισόδου της χώρας στο σύγχρονο ενεργειακό χάρτη του μπλοκ των ανεπτυγμένων χωρών της Ευρώπης. Έτσι λοιπόν δρομολογείται η αποκατάσταση εδαφών παλαιών λιγνιτωρυχείων στη Μακεδονία σε ένα έργο ύψους 242 εκατ.ευρώ. Στόχπος είναι να αποδοθούν σε αγροτική εκμετάλλευση και άλλες χρήσεις περίπου 60.000 στρέμματα, ενώ η αποκατάσταση των εδαφών αποτελεί κυρίαρχη πρόκληση της δίκαιης μετάβασης τόσο στην περιβαλλοντική, όσο και στην αναπτυξιακή της διάσταση. Πώς θα επιτευχθεί αυτό; Με αναπαπροσαρμογή των χρήσεων γης και τη δημιουργίας οργανωμένων υποδοχέων δραστηριότητων.



Η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών των Κυκλάδων αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την αναβάθμιση του ενεργειακού προφίλ της χώρας. Έτσι λοιπόν δρομολογείται η ηλεκτρική διασύνδεση Κυκλάδων, ενώ στον τομέα της αναβάθμισης του συστήματος μεταφοράς το εμβληματικό έργο με την εναέρια γραμμή Κόρινθος-ΚΥΤ Κουμουνδούρου 400 KV παίρνει σάρκα και οστά, σε ένα project που κοστολογείται περίπου 195 εκατ.ευρώ.



Τέλος, μία ακόμη εμβληματική μεταρρύθμιση που προωθείται και περιλαμβάνεται στο «Πρόγραμμα 2.0» είναι αυτή που διασφαλίζει τη βιωσιμότητα του ειδικού λογαριασμού για τις ΑΠΕ, με το project να ξεπερνά τα 200 εκατ.ευρω. Αυτή περιλαμβάνει δομικές παρεμβάσεις στον υφιστάμενο λογαριασμό ΕΛΑΠΕ για την εξασφάλιση της οικονομικής του βιωσιμότητας μετά το πλήγμα που υπέστη λόγω της πανδημίας, ενώ αναμένεται και δημιουργία νέου ΕΛΑΠΕ αποκλειστικά για τις νέες ΑΠΕ. Στόχος της συγκεκριμένης εμβληματικής μεταρρύθμισης είναι η αύξηση της εμπιστοσύνης των επενδυτών, η αναμόρφωση του υπάρχοντος συστήματος για τις ΑΠΕ και βεβαίως η προσύλκυση επενδύσεων.

«Τρέχουν» προγράμματα Εξ’Οινοκονομώ ύψους 1,7 δισ. ευρώ

Όταν γίνεται λόγος για ενεργειακή αναβάθμιση της χώρας δεν θα μπορούσαν να λείπουν δράσεις για τον κτηριακό εκσυγχρονισμό του αποθέματος ακινήτων της Ελλάδας. Για αυτό το σκοπό έχουν δρομολογηθεί προγράμματα Εξ’Οικονομώ ύψους 1,7 δισ..ευρώ, τα οποία δεν αφορούν μόνο την αγορά αλλά και το δημόσιο. Έτσι λοιπόν σε αυτά τα προγράμματα δεν περιλαμβάνονται μόνο δράσεις για την ενεργειακή εξοικονόμηση των νοικοκυριών με στόχο την εξοικονόμηση περίπου 30% ενέργειας, αλλά και ενίσχυση των ενεργειών βελτίωσης της ενεργειακής αποδοτικότητας της λειτουργίας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Στόχος της εν λόγω δράσης είναι η εξοικονόμηση κατ’ελάχιστον 30% με αναβαθμίσεις κτηρίων, παραγωγικών διαδικασιών και συστήματα ανάκτησης θερμότητας.

Τέλος σε ό,τι αφορά τα «γηρασμένα» και ενεργειακά κοστοβόρα ακίνητα του δημοσίου προβλέπεται η ανακαίνιση και ενεργειακή αναβάθμιση υποδομών και κτηρίων του δημοσίου, της τοπικής αυτοδιοίκησης και του οδοφωτισμού με τη σύμπραξη του ιδιωτικού τομέα.



Η Ελλάδα…αλλάζει όψη με 563 εκατ. ευρώ

Μέσα στο πρόγραμμα προβλέπεται η αλλαγή όψης όλης της χώρας. Ειδικότερα περίπου 250 εκατ.ευρώ κατευθύνονται στην κατάρτιση και η επικύρωση πολεοδομικών σχεδίων, τοπικών και ειδικών καθώς και στην οριοθέτηση περιοχών και ζωνών υποδοχής μεταφοράς συντελεστή δόμησης. Εκτός όως από την πολεοδομική αναβάθμιση, εμβληματικά έργα αναπλάσεων περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα, ύψους περίπου 563 εκατ.ευρώ

Χαρακτηριστικά αναφέρονται τα έργα στον Ελαιώνα, στη Δυτική Αττική, τα βασιλικά κτήματα Τατοϊου, ενώ μια διαρκής απαίτηση των κατοίκων της Θεσσαλονίκης για ανάπλαση της περιοχής, γίνεται πλέον πραγματικότητα με έργα «τομές» στη σύγχρονη Ελλάδα.



Προετοιμάζοντας το μέλλον των…πράσινων μεταφορών

Οι προηγμένες χώρες του εξωτερικού ετοιμάζονται για το μέλλον των πράσινων μετακινήσεων. Έναν κλάδο που η Ελλάδα αναμένεται να εξελίξει στο προσεχές μέλλον, καθώς στο πρόγραμμα «Ελλάδα 2.0» περιλαμβάνονται σημαντικές μεταρρυθμίσεις που ανοίγουν τον δρόμο για ένα πιο …πράσινο μέλλον, με την ηλεκτρική ενέργεια να διαδραματίζει κεντρικό ρόλο. Έτσι λοιπόν σχεδιάζεται η εγκατάσταση και λειτουργία φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων, ενώ προωθείται και ο εκσυγχρονισμός των μέσων μαζικής μεταφοράς. Ειδικότερα η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση αποτελεί στρατηγική επιλογή για την Ευρώπη και την χώρα μας για λόγους περιβάλλοντος, ανταγωνιστικότητας, μείωσης της εξάρτησης από εισαγόμενα καύσιμα και του υψηλού κόστους συντήρησης των αστικών λεωφορείων.

Με το πρόγραμμα επιδοτείται η δημιουργία σταθμών φόρτισης για ηλεκτροκίνητα οχήματα σε ολόκληρη την Ελλάδα (αεροδρόμια, εθνικές οδοί, σταθμοί εξυπηρέτησης οχημάτων, πρατήρια καυσίμων κ.λπ.). Προωθείται η αντικατάσταση μέρους του στόλου των αστικών συγκοινωνιών στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη με ηλεκτρικά λεωφορεία και επιδοτείται η αντικατάσταση των παλαιών ρυπογόνων ταξί με ηλεκτρικά.

Εμβληματικές επίσης μεταρρυθμίσεις περιλαμβάνονται στην ενίσχυση των δομών υγείας με αναδιοργάνωση της δομής τους, την επανεκπαίδευση του προσωπικού, όπως επίσης και στην εκπαίδευση με υιοθέτηση σύγχρονων δομών και διαδικασιών.

Είναι σαφές πως το νέο πρόγραμμα «Ελλάδα 2.0» μεταμορφώνει τη χώρα μας και την θέτει στο επίκεντρο των εξελίξεων διεθνώς. Η Ελλάδα καλύπτει το χαμένο έδαφος και θέτοντας στο επίκεντρο τους πολίτες της χώρας και τις επιχειρήσεις, αναδεικνύεται σε ένα σύγχρονο κράτος, με σύγχρονες δομές και σαφή προσανατολισμό: Την ανάπτυξη.

Ολόκληρο το σχέδιο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας:
https://www.liberal.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια

Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.

Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε

Από το Blogger.