Η σύγκρουση Γαλλίας και ΗΠΑ για τις FREMM σε νέα φάση - ΗΠΑ: "Κίνδυνος οι SCALP Naval"
Την ύστατη προσπάθεια καθυστέρησης με την ελπίδα τελικής ματαίωσης του προγράμματος των φρεγατών FREMM HN, επεξεργάζονται οι υπερατλαντικοί αντίπαλοι του προγράμματος, τόσο σε εταιρικό, όσο και σε πολιτικό επίπεδο. Η νέα "έμπευση" που έρχεται κατευθυνόμενη σε μία στιγμή που το πρόγραμμα έχει προχωρήσει σε σημαντικό βαθμό (ουσιαστικά έχουν ολοκληρωθεί και επικυρωθεί οι προδιαγραφές του σκάφους και του οπλισμού, αλλά κυρίως έχει ολοκληρωθεί η πρόταση δομής χρηματοδότησης του προγράμματος) αφορά την ... δήθεν δυνατότητα συμμετοχής της χώρας στην κοινοπραξία ναυπήγησης των σκαφών, η οποία όμως δεν υπάρχει πλέον!
Μια κοινοπραξία που ουσιαστικά δεν υπάρχει εδώ και χρόνια μεταξύ Γαλλίας και Ιταλίας αφού πρακτικά έχει διαλυθεί (η παλιά ARMARIS) όταν η κάθε χώρα, μετά την αρχική ομάδα κοινής σχεδίασης του σκάφους που είχαν συστήσει, την διέλυσαν και ακολουθούν τελείως διαφορετικές πορείες. Τώρα πλέον έχουν και σχεδιαστικές διαφορές τα ΄γαλλικά και τα ιταλλικά σκάφη, διαφορετικά οπλικά συστήματα, διαφορετικους αισθητήρες κλπ. Πρακτικά αυτή την στιγμή που μιλάμε, δεν υπάρχει κοινοπραξία.
Η αποκάλυψη από το defencenet.gr, του πλάνου χρηματοδότησης των φρεγατών με το ελληνογαλλικό τραπεζικό κονσόρτσιουμ να χρηματοδοτεί για όλη την διάρκεια ναυπήγησης των έξι σκαφών με 3,5 δισ. ευρώ το ελληνικό δημόσιο, κινητοποίησε τις επιχειρηματικές και πολιτικές δυνάμεις που αντίκεινται σε αυτή την συμφωνία αν και όπως υποστηρίζουν οι Γάλλοι φαίνεται ότι αυτές οι επιχειρηματικές δυνάμεις (ο ισχυρός άνδρες της Prinivest που είναι ο νέος ιδιοκτήτης των ΕΝΑΕ) και οι πολιτικές δυνάμεις (βασικά οι ΗΠΑ τις οποίες οι Γάλλοι θεωρούν ότι βρίσκονται πίσω από την συνεχιζόμενη πολεμική κατά των FREMM), κάπου συναντώνται.
Οι ΗΠΑ δεν έχουν μπορέσει να δεχθούν ότι μέσα σε είκοσι χρόνια η παρουσία τους στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό έχει εξαϋλωθεί και περιορίζεται μόνο σε δευτερεύοντες ρόλους οπλικών συστημάτων και προχώρησαν σε μία μείζονα προσπάθεια τα έτη 2004-2009 για να καταφέρουν να πουλήσουν το σύστημα μάχης AEGIS στο Π.Ν.
Ακολουθώντας ως εταιρεία (Lockheed Martin MS) μία 100% λανθασμένη πολιτική προώθησης του συστήματος, όπως αποδείχθηκε από το αποτέλεσμα (προωθούσαν μόνο του το σύστημα μάχης θεωρώντας ότι είναι πιο ευέλικτο να δηλώνουν ότι «μπορεί να εγκατασταθεί παντού») παρά να προωθούν μία ολοκληρωμένη λύση. Φαίνεται ότι δεν μπόρεσαν να αντιγράψουν την επιτυχημένη τακτική της μονάδας της Lockheed Martin που πουλά τα F-16 στην Ελλάδα.
Βέβαια κάποιοι εγχώριοι τους είχαν συμβουλέψει ότι και η νέα φρεγάτα του Π.Ν. θα είναι γερμανική η MEKO D, οπότε θεωρούσαν ότι εύκολα θα μπορούσαν να προσαρμόσουν τo AEGIS στη νέα ναυπήγηση. Όμως οι κυβερνήσεις Καραμανλή είχαν αποφασίσει να μοιράσουν την «πίττα» αλλιώς στις προμήθειες: Στρατός, Ρωσία (450 ρωσικά ΤΟΜΑ BMP-3HEL), Ναυτικό, Γαλλία (6 FREMM) και Αεροπορία, ΗΠΑ (30+ F-16) και έτσι το AEGIS βρέθηκε εκτός (αφού οι Γάλλοι ούτε να ακούσουν για τοποθέτησή του στις FREMM). Κατ’αυτό τον τρόπο σβήνει η παρουσία των ΗΠΑ στο Ναυτικό, η οποία έτσι ή αλλιώς από τις αρχές της δεκαετίας του ’70 έβαινε μειούμενη.
Ακούγεται παράδοξο, αλλά τον I.Safa, οι Γάλλοι τον θεωρούν «άνθρωπο των ΗΠΑ», παρά την συνέργειά του με την γερμανική ThyssenKrupp. Μάλιστα, όπως αναφέρουν ασφαλείς πληροφορίες του defencenet.gr, στις 29 Νοεμβρίου θα είναι ο κύριος ομιλητής σε μία εκδήλωση του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου.
Η νέα πρόταση που κατευθύνεται από την πλευρά Safa και έχει ως κοινωνούς ανώτατα κυβερνητικά στελέχη, πολύ έξυπνα «πετάει την μπάλα στην εξέδρα» σε περίπτωση που ετίθετο τέτοιο θέμα, δηλαδή εισόδου του ελληνικού δημοσίου σε μία κοινοπραξία για τις FREMM. Μια κοινοπραξίας που απλώς δεν υπάρχει. Βέβαια η προώθηση της εν λόγω πρότασης έχει και άλλα "συν": Αναδιαρθρώνει τις ισορροπίες στο θέμα της βιομηχανικής συνεργασίας ναυπήγησης εγχωρίως των FREMM.
Βέβαια υπάρχει και ένα άλλο θέμα πέρα από το οικονομικοπολιτικό: Οι ΗΠΑ δεν θέλουν σε καμία περίπτωση να αποκτήσει βλήματα cruise με ακτίνα δράσης πάνω από 1000 χλμ. όπως τα SCALP Naval. Γνωρίζουν πολύ καλά τι θα αντιπροσώπευε μία τέτοια εξέλιξη για την γεωπολιτική ισορροπία της περιοχής.
Και μπορεί η σημερινή κυβέρνηση να είναι υπεραρκούντως «υπάκουη» στις ΗΠΑ, αλλά οι SCALP Naval θα μπουν σε υπηρεσία όταν αυτή κυβέρνηση δεν θα υπάρχει, αλλά και μέσα σε ένα κλίμα άκρως εθνοκεντρικό («εθνικιστικό» το χαρακτηρίζουν τα think tank των ΗΠΑ όπως το STRATFOR) που θεωρούν ότι θα διαμορφωθεί στα μέσα της δεκαετίας ως αποτέλεσμα των νυν πολιτικών-κοινωνικών διεργασιών. Αυτές είναι οι προβλέψεις των think tanks στις ΗΠΑ οι οποίες θα μας απασχολήσουν ειδικά κάποια στιγμή.
Η Ελλάδα με απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης (ΚΥΣΕΑ) τον Δεκέμβριο του 2008 αποφάσισε την επιλογή της γαλλικής σχεδίασης FREMM για το πρόγραμμα των έξι νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού και πρόσφατα, στις 1 Νοεμβρίου 2010, το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο (ΑΝΣ), όπως πρώτο αποκάλυψε το defencenet.gr οριστικοποίησε τις επιχειρησιακές και τεχνικές προδιαγραφές της ελληνικής έκδοσης, που έχει τυποποιηθεί ως HN (Hellenic Navy) FREMM, ενώ με βάση τον αρχικό σχεδιασμό του προγράμματος επίκειται η έναρξη των διακρατικών συνομιλιών Ελλάδας - Γαλλίας για την ελληνική βιομηχανική συμμετοχή.
Mια εξέλιξη, όπως υ ένραξη συζήτησης για "συμμετοχή σε μια ανύπαρκτη κοινοπραξία" ουσιαστικά θα βούλιαζε και την τελευταία ελπίδα να δούμε νέα ναυπήγηση με την ελληνική σημαία πριν το 2017 στο Αιγαίο με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για τα εθνικά συμφέροντα...
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Μια κοινοπραξία που ουσιαστικά δεν υπάρχει εδώ και χρόνια μεταξύ Γαλλίας και Ιταλίας αφού πρακτικά έχει διαλυθεί (η παλιά ARMARIS) όταν η κάθε χώρα, μετά την αρχική ομάδα κοινής σχεδίασης του σκάφους που είχαν συστήσει, την διέλυσαν και ακολουθούν τελείως διαφορετικές πορείες. Τώρα πλέον έχουν και σχεδιαστικές διαφορές τα ΄γαλλικά και τα ιταλλικά σκάφη, διαφορετικά οπλικά συστήματα, διαφορετικους αισθητήρες κλπ. Πρακτικά αυτή την στιγμή που μιλάμε, δεν υπάρχει κοινοπραξία.
Η αποκάλυψη από το defencenet.gr, του πλάνου χρηματοδότησης των φρεγατών με το ελληνογαλλικό τραπεζικό κονσόρτσιουμ να χρηματοδοτεί για όλη την διάρκεια ναυπήγησης των έξι σκαφών με 3,5 δισ. ευρώ το ελληνικό δημόσιο, κινητοποίησε τις επιχειρηματικές και πολιτικές δυνάμεις που αντίκεινται σε αυτή την συμφωνία αν και όπως υποστηρίζουν οι Γάλλοι φαίνεται ότι αυτές οι επιχειρηματικές δυνάμεις (ο ισχυρός άνδρες της Prinivest που είναι ο νέος ιδιοκτήτης των ΕΝΑΕ) και οι πολιτικές δυνάμεις (βασικά οι ΗΠΑ τις οποίες οι Γάλλοι θεωρούν ότι βρίσκονται πίσω από την συνεχιζόμενη πολεμική κατά των FREMM), κάπου συναντώνται.
Οι ΗΠΑ δεν έχουν μπορέσει να δεχθούν ότι μέσα σε είκοσι χρόνια η παρουσία τους στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό έχει εξαϋλωθεί και περιορίζεται μόνο σε δευτερεύοντες ρόλους οπλικών συστημάτων και προχώρησαν σε μία μείζονα προσπάθεια τα έτη 2004-2009 για να καταφέρουν να πουλήσουν το σύστημα μάχης AEGIS στο Π.Ν.
Ακολουθώντας ως εταιρεία (Lockheed Martin MS) μία 100% λανθασμένη πολιτική προώθησης του συστήματος, όπως αποδείχθηκε από το αποτέλεσμα (προωθούσαν μόνο του το σύστημα μάχης θεωρώντας ότι είναι πιο ευέλικτο να δηλώνουν ότι «μπορεί να εγκατασταθεί παντού») παρά να προωθούν μία ολοκληρωμένη λύση. Φαίνεται ότι δεν μπόρεσαν να αντιγράψουν την επιτυχημένη τακτική της μονάδας της Lockheed Martin που πουλά τα F-16 στην Ελλάδα.
Βέβαια κάποιοι εγχώριοι τους είχαν συμβουλέψει ότι και η νέα φρεγάτα του Π.Ν. θα είναι γερμανική η MEKO D, οπότε θεωρούσαν ότι εύκολα θα μπορούσαν να προσαρμόσουν τo AEGIS στη νέα ναυπήγηση. Όμως οι κυβερνήσεις Καραμανλή είχαν αποφασίσει να μοιράσουν την «πίττα» αλλιώς στις προμήθειες: Στρατός, Ρωσία (450 ρωσικά ΤΟΜΑ BMP-3HEL), Ναυτικό, Γαλλία (6 FREMM) και Αεροπορία, ΗΠΑ (30+ F-16) και έτσι το AEGIS βρέθηκε εκτός (αφού οι Γάλλοι ούτε να ακούσουν για τοποθέτησή του στις FREMM). Κατ’αυτό τον τρόπο σβήνει η παρουσία των ΗΠΑ στο Ναυτικό, η οποία έτσι ή αλλιώς από τις αρχές της δεκαετίας του ’70 έβαινε μειούμενη.
Ακούγεται παράδοξο, αλλά τον I.Safa, οι Γάλλοι τον θεωρούν «άνθρωπο των ΗΠΑ», παρά την συνέργειά του με την γερμανική ThyssenKrupp. Μάλιστα, όπως αναφέρουν ασφαλείς πληροφορίες του defencenet.gr, στις 29 Νοεμβρίου θα είναι ο κύριος ομιλητής σε μία εκδήλωση του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου.
Η νέα πρόταση που κατευθύνεται από την πλευρά Safa και έχει ως κοινωνούς ανώτατα κυβερνητικά στελέχη, πολύ έξυπνα «πετάει την μπάλα στην εξέδρα» σε περίπτωση που ετίθετο τέτοιο θέμα, δηλαδή εισόδου του ελληνικού δημοσίου σε μία κοινοπραξία για τις FREMM. Μια κοινοπραξίας που απλώς δεν υπάρχει. Βέβαια η προώθηση της εν λόγω πρότασης έχει και άλλα "συν": Αναδιαρθρώνει τις ισορροπίες στο θέμα της βιομηχανικής συνεργασίας ναυπήγησης εγχωρίως των FREMM.
Βέβαια υπάρχει και ένα άλλο θέμα πέρα από το οικονομικοπολιτικό: Οι ΗΠΑ δεν θέλουν σε καμία περίπτωση να αποκτήσει βλήματα cruise με ακτίνα δράσης πάνω από 1000 χλμ. όπως τα SCALP Naval. Γνωρίζουν πολύ καλά τι θα αντιπροσώπευε μία τέτοια εξέλιξη για την γεωπολιτική ισορροπία της περιοχής.
Και μπορεί η σημερινή κυβέρνηση να είναι υπεραρκούντως «υπάκουη» στις ΗΠΑ, αλλά οι SCALP Naval θα μπουν σε υπηρεσία όταν αυτή κυβέρνηση δεν θα υπάρχει, αλλά και μέσα σε ένα κλίμα άκρως εθνοκεντρικό («εθνικιστικό» το χαρακτηρίζουν τα think tank των ΗΠΑ όπως το STRATFOR) που θεωρούν ότι θα διαμορφωθεί στα μέσα της δεκαετίας ως αποτέλεσμα των νυν πολιτικών-κοινωνικών διεργασιών. Αυτές είναι οι προβλέψεις των think tanks στις ΗΠΑ οι οποίες θα μας απασχολήσουν ειδικά κάποια στιγμή.
Η Ελλάδα με απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης (ΚΥΣΕΑ) τον Δεκέμβριο του 2008 αποφάσισε την επιλογή της γαλλικής σχεδίασης FREMM για το πρόγραμμα των έξι νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού και πρόσφατα, στις 1 Νοεμβρίου 2010, το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο (ΑΝΣ), όπως πρώτο αποκάλυψε το defencenet.gr οριστικοποίησε τις επιχειρησιακές και τεχνικές προδιαγραφές της ελληνικής έκδοσης, που έχει τυποποιηθεί ως HN (Hellenic Navy) FREMM, ενώ με βάση τον αρχικό σχεδιασμό του προγράμματος επίκειται η έναρξη των διακρατικών συνομιλιών Ελλάδας - Γαλλίας για την ελληνική βιομηχανική συμμετοχή.
Mια εξέλιξη, όπως υ ένραξη συζήτησης για "συμμετοχή σε μια ανύπαρκτη κοινοπραξία" ουσιαστικά θα βούλιαζε και την τελευταία ελπίδα να δούμε νέα ναυπήγηση με την ελληνική σημαία πριν το 2017 στο Αιγαίο με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για τα εθνικά συμφέροντα...
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια
Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε