Μου μίλησε κάποτε ένας άνθρωπος που είχε ταξιδέψει βαθιά στην Αφρική. Όχι στα θέρετρα των τουριστών, αλλά στα χωριά που δεν υπάρχουν σε χάρτες. Εκεί που οι άνθρωποι δεν φορούν ρολόγια, γιατί ο χρόνος μετριέται αλλιώς, με τον ήλιο, τον κύκλο των βροχών και την ωρίμανση των καρπών.
Μου είπε: «Σε μια φυλή που επισκέφθηκα, αν σκοτώσεις ένα έγκυο ζώο, σε τιμωρούν με θάνατο. Αν κόψεις ένα δέντρο χωρίς ανάγκη, θεωρείται έγκλημα κατά της ζωής. Και σκέφτηκα... ποιος είναι τελικά ο βάρβαρος;»
Για εμάς, αυτά είναι υπερβολές. Φυσικά και θα κόψεις δέντρο για ξυλεία, για δρόμο, για ανάπτυξη. Φυσικά και θα σκοτώσεις ζώο, όχι από ανάγκη, αλλά επειδή «έτσι κάνουμε». Στο όνομά μας σφάζονται καθημερινά εκατομμύρια πλάσματα, όχι για επιβίωση, αλλά για βιομηχανική κατανάλωση. Κι όμως εμείς λεγόμαστε πολιτισμένοι. Επειδή έχουμε ουρανοξύστες, πανεπιστήμια, δορυφόρους και τεχνητή νοημοσύνη. Επειδή φτιάχνουμε μουσικές, γράφουμε βιβλία και κουβαλάμε τίτλους.
Αλλά αυτοί, οι «πρωτόγονοι», όπως υποτιμητικά τους λέμε, ξυπνούν με την ανατολή και κοιμούνται με το φεγγάρι. Δεν ξέρουν τι σημαίνει λογαριασμός, αλλά ξέρουν τι σημαίνει ισορροπία. Δεν έχουν γραπτούς νόμους, αλλά κουβαλούν στο αίμα τους κώδικες ηθικής που προστατεύουν τη ζωή, το δάσος, την κοινότητα.
Αν δεν χρειάζεσαι κάτι, δεν το παίρνεις. Αν σκοτώσεις χωρίς ανάγκη, γίνεσαι απειλή για όλους. Δεν φυλακίζεσαι. Δεν τιμωρείσαι με "νόμο". Απλώς ακυρώνεσαι από τη ζωή. Γιατί η φύση, για αυτούς, δεν είναι ένα σκηνικό, είναι συγγενής.
Και έπειτα αναλογίζομαι:
Εμείς, που χτίζουμε πολιτισμούς πάνω σε στάχτες δασών και αίμα ζώων, είμαστε όντως πιο «ανεπτυγμένοι»; Εμείς, που τιμωρούμε με εγκλεισμό αλλά ανεχόμαστε τη διαφθορά; Εμείς, που αφήνουμε παιδιά να πεινούν ενώ πετάμε τόνους φαγητό; Εμείς, που αποκαλούμε τη βία «επιχειρηματικότητα» και την καταστροφή «πρόοδο»;
Μήπως τελικά ο πολιτισμός δεν είναι οι ουρανοξύστες, αλλά το δέντρο που σέβεσαι και δεν κόβεις;
Μήπως δεν είναι οι θεσμοί, αλλά η ηθική που εφαρμόζεται χωρίς καταναγκασμό;
Μήπως δεν είναι η τεχνολογία, αλλά η συνείδηση;
Και στο τέλος της σκέψης, δεν μένει παρά η σιωπή. Η σιωπή που ακούς μόνο όταν βρίσκεσαι εκεί, μακριά από το θόρυβο του «πολιτισμού» μας, σε ένα χωριό χωρίς ρεύμα, όπου οι άνθρωποι ζουν φτωχά, αλλά περήφανα, με αξιοπρέπεια και σεβασμό στο δώρο της ζωής.
Και τότε συνειδητοποιείς:
ο αληθινός πολιτισμός ίσως να μην γράφεται σε βιβλία. Ίσως να φυτρώνει, να κινείται, να αναπνέει. Και να κοιτάζει σιωπηλά εμάς τους πολιτισμένους, καθώς καταστρέφουμε τον κόσμο που μας δόθηκε.
Ηθικός Κώδικας με επίκεντρο τη Φύση
Σε φυλές όπως οι Χάνσα (Hadza) ή οι Σαν (Bushmen) της νοτιοανατολικής Αφρικής, το περιβάλλον αντιμετωπίζεται ως ιερό. Το να κόψεις ένα δέντρο χωρίς λόγο ή να σκοτώσεις ένα θηλυκό ζώο με μικρά θεωρείται προσβολή της ισορροπίας. Η πράξη αυτή θεωρείται βαρύτερη από απλή "παραβίαση κανόνα", είναι ύβρις προς το σύνολο της ζωής. Συχνά, η ποινή είναι κοινωνικός αποκλεισμός ή ακόμα και θάνατος, όχι ως εκδίκηση, αλλά ως μέτρο διαφύλαξης της συλλογικής επιβίωσης.
🤝 Κοινοτισμός και Αλληλεγγύη
Πολλές φυλές λειτουργούν με συλλογική ευθύνη, χωρίς φυλακές, χρήμα ή ιδιοκτησία όπως την εννοούμε. Αν κάποιος παραβιάσει έναν κανόνα, δεν τιμωρείται απλώς, αλλά καλείται σε επανένταξη μέσα από την αποκατάσταση της σχέσης του με την κοινότητα. Η «τιμωρία» δεν είναι εκδίκηση, αλλά θεραπεία. Αντίθετα, η δική μας κοινωνία στηρίζεται σε ατομισμό, ποινές αποκοπής, και συχνά ανακύκλωση της βίας.
📜 Άγραφος Πολιτισμός
Ο πολιτισμός τους δεν γράφεται σε βιβλία αλλά μεταδίδεται προφορικά μέσα από παραμύθια, τραγούδια, τελετές. Δεν σημαίνει ότι είναι κατώτερος. Αντιθέτως, είναι ζωντανός, βιωματικός και λειτουργικός, εναρμονισμένος με τη φύση και την καθημερινότητα.
🔥 Εμείς οι «πολιτισμένοι»;
Καίμε δάση, εξαφανίζουμε είδη, τυραννούμε ζώα σε εργοστάσια κρέατος, ρυπαίνουμε τον αέρα, σκοτώνουμε για πετρέλαιο ή οικονομικά συμφέροντα. Αλλά το κάνουμε "οργανωμένα", με νόμους, με θεσμούς, με «δικαιώματα». Ποιος είναι πιο πολιτισμένος τελικά;
🔍 Συμπέρασμα:
Η έννοια του πολιτισμού δεν είναι συνώνυμη με την τεχνολογία ή την οικονομική ανάπτυξη. Είναι τρόπος ζωής, σεβασμός προς τη ζωή, ισορροπία με τη φύση και ηθική συνείδηση. Κι αν κρίνουμε βάσει αυτών των αξιών, τότε πολλές από τις φυλές που περιφρονούμε ως «πρωτόγονες», είναι βαθιά πολιτισμένες , περισσότερο από εμάς.
Αν θέλεις, μπορώ να σου φτιάξω και ένα άρθρο ή ένα κείμενο αφήγησης πάνω σ’ αυτό το θέμα, είτε φιλοσοφικό είτε δημοσιογραφικό. Θες να το συνεχίσουμε έτσι;

🙏 Αν σου άρεσε αυτό το άρθρο και θέλεις να στηρίξεις τη δουλειά μου,
0 Σχόλια
Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε