Οι έξι κρίσιμοι μήνες για το πρόγραμμα του Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους
Mε ιδιαίτερη δυναμική επανέρχεται το πρόγραμμα του Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους στην Πολεμική Αεροπορία και οι επόμενοι έξι μήνες θα είναι καθοριστικοί για την τελική επιλογή του. Τα ταξίδια του πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου στο εξωτερικό, με τελευταίο σταθμό στις ΗΠΑ, πριν από το Πάσχα και τα αποτελέσματα των συναντήσεων που θα έχει με τους ξένους ηγέτες θα είναι καθοριστικής σημασίας ως προς την απόφαση επιλογής του νέου μαχητικού.
Αυτά από πολιτικής άποψης. Από επιχειρησιακής τα χρονικά περιθώρια έχουν στενέψει ασφυκτικά, η απόφαση έπρεπε να είχε ληφθεί πριν από ένα χρόνο, η υπάρχουσα δύναμη των μαχητικών σε σχέση με την προβλεπόμενη θα εμφανίζεται μειωμένη κατά 22% ακόμα και μετά την ολοκλήρωση της παραλαβής των 30 F-16 Advanced Block 52+ (239 μαχητικά έναντι 300 που απαιτεί η δομή δυνάμεων).
Και όλα αυτά στα «χαρτιά»: Τα Α-7Ε Κορσέρ πετούν περισσότερο για «ψυχολογικούς λόγους» για να παρατάσσεται μία «αξιοπρεπής δύναμη» και οι διαθεσιμότητες κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα έστω και αν έχουν βελτιωθεί τους τελευταίους μήνες λόγω χρήσης ανταλλακτικών από τα αποθέματα.
Αν παρέλθει και το 2010 χωρίς απόφαση, τότε η χώρα θα μπορούσε να περιέλθει σε κατάσταση στρατηγικής ομηρίας ανάλογης με αυτήν των ετών 1993-1997, όταν τα μαχητικά τρίτης γενιάς μειονεκτούσαν σε αναλογία 1:2 έναντι των τουρκικών και ακόμα και αυτά τα ολιγάριθμα σε σχέση με την ισχύ του δυνητικού αντιπάλου επιχειρούσαν χωρίς βλήματα AIM-120 AMRAAM και AGM-88 HARM. Το γεγονός ότι εκείνη την εποχή συνέβησαν τα Ίμια, μόνο τυχαίο δεν είναι...
Στην επικαιροποίηση του ΕΜΠΑΕ, το πρόγραμμα του Νέου Μαχητικού θα έχει ίσως την κορυφαία θέση έναντι όλων των άλλων προγραμμάτων των τριών Kλάδων και σίγουρα θα είναι το πρώτο στην πρόταση της Π.Α., επάνω από τον εκσυγχρονισμό των F-16.
Ήδη οι εταιρείες που έχουν καταθέσει υποψηφιότητα για το Νέο Μαχητικό (EADS, Βoeing, Dassault, Gripen International, Lockheed Martin, αλλά και Rosoboronexport, αφού οι Ρώσοι θεωρούν μία καλή ευκαιρία να αποδείξουν τις αρετές του Su-35BM σε μία «δυτικοκρατούμενη» αγορά), έχουν καταρτίσει τον σχεδιασμό τους για την «τελική ευθεία».
Την Δευτέρα και την Τρίτη η Gripen International, προχώρησε σε εσπευσμένη πρώτη παρουσίαση του Gripen NG, την εξελιγμένη έκδοση του γνωστού μαχητικού, το οποίο κατά την κατασκευάστρια εταιρεία απαλείφει όλα εκείνα τα μειονεκτήματα της νυν έκδοσης JAS-39C Gripen: Η εμβέλεια του μαχητικού έχει αυξηθεί σημαντικά με αποτέλεσμα να έχουν αυξηθεί και οι χρόνοι παραμονής του αεροσκάφους σε CAP, χρησιμοποιείται data link πιο προηγμένο από το Link 16, εγγυώνται την καλύτερη δυνατή συνεργασία με το ΑΣΕΠΕ Erieye, λόγω κοινής καταγωγής, το κόστος χρήσης του μαχητικού που είναι το χαμηλότερο όλων των δυτικών μαχητικών, ραντάρ AESA κλπ.
Το αεροσκάφος παρουσιάστηκε την Δευτέρα στο ΑΤΑ και την Τρίτη στο ΓΕΑ, ενώ κανονίστηκε και μία ακόμα παρουσίαση για την ανάλυση ορισμένων ειδικών δεδομένων που ζητήθηκαν.
Οι Σουηδοί παρουσίασαν και μία εξομοίωση μάχης, όπου το Gripen NG με 6 Meteor και 2 Iris-T, στέκεται ως ίσος προς ίσον απέναντι στο Su-35BM (!) και μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις υπερτερεί αυτού. Μάλιστα σημειώνουν ότι το Su-35BM στην σουηδική εξομοίωση συντρίβει με αναλογία 4 καταρρίψεις προς 1 απώλεια, το F-35. Το τελευταίο το εμφανίζουν οπλισμένο με 4 ΑΙΜ-120D. Πάντως και οι Σουηδοί παραδέχονται στο σενάριο την stealth-killer ικανότητα του ρωσικού ραντάρ Tikhomirov NIIP L-Band AESA (βλέπε σχετικό άρθρο στην ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ που κυκλοφορεί) ραντάρ του ρωσικού υπερμαχητικού.
Οπωσδήποτε το σουηδικό μαχητικό εξακολουθεί να είναι το μεγάλο αουτσάϊντερ στην αξιολόγηση της Π.Α. και λόγω πολιτικών και επιχειρησιακών δυνατοτήτων, αλλά και λόγω χρόνου παράδοσης: Πρακτικά αποκλείεται η νέα έκδοση να είναι έτοιμη πριν από το 2015.
Πάντως με εξαίρεση το EF-2000 Typhoon, είναι ίσως οι μοναδικοί που μπορούν να προσφέρουν ενδιάμεση λύση στην Π.Α., μία ανάγκη που είναι πολύ πιθανό να υπάρξει, δεδομένης της καθυστέρησης στο όλο πρόγραμμα: Πριν από το 2013 δεν πρόκειται να ενταχθεί κανένα μαχητικό νέας παραγωγής στο δυναμικό της Π.Α. και πριν από το 2014 δεν υπάρχει περίπτωση να έχει παραδοθεί σε ικανοποιητικούς αριθμούς.
Αυτό σημαίνει ότι η οροφή των 239 αεροσκαφών - που λόγω των ατυχημάτων στατιστικώς είναι αδύνατον να αποφευχθούν - θα έχει μειωθεί ακόμα περισσότερο.
Για τον αριθμό των 300 μαχητικών που προβλέπει η δομή δυνάμεων, ούτε κουβέντα φυσικά. Έτσι είναι πολύ πιθανόν να ζητηθούν αεροσκάφη ενδιάμεσης λύσης, κάτι που πολεμούν οι εταιρείες που δεν έχουν να προσφέρουν τέτοια αεροσκάφη.
Πάντως η καθυστέρηση στην υλοποίηση του προγράμματος έχει και ένα θετικό αποτέλεσμα: Αδυνατίζει η υποψηφιότητα των μαχητικών ή των εκδόσεων των μαχητικών που προσφέρονται χωρίς ραντάρ AESA, όπως είναι το F-16 Advanced 52+ (το ίδιος αεροσκάφος προσφέρεται και με ραντάρ AESA και μάλιστα με διπλή πρόταση: RACR της Raytheon και SABR της Northrop).
Γίνεται όλο και περισσότερο συνείδηση στην Π.Α. ότι προμήθεια αεροσκάφους χωρίς ραντάρ ΑESA, εν έτει 2010 θα αποτελούσε μέγα στρατηγικό λάθος, όταν το νέο μαχητικό θα έχει να αντιμετωπίσει σχεδόν ταυτόχρονα με την ένταξή του σε υπηρεσία τα τουρκικά F-35.
από......................defencenet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια
Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε