Του Κώστα Χρυσόγονου καθηγητή Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, συνταγματολόγου
Η Ελλάδα εισέρχεται με ταχύτητα στηπιο επικίνδυνηστροφή της μεταπολεμικής της Ιστορίας. Τα επόμενα χρόνια προμηνύονται για τον ελληνικό λαό ταδυσκολότερααπό την περίοδο τηςγερμανικής κατοχής. Στην πραγματικότητα, άλλωστε, η χώρα από τον Μάιο και μετά τελεί υπό μία μετανεωτερική εκδοχήοικονομικής ξένης κατοχής, που είναι η περιβόητη «τρόικα» και ο «μηχανισμός στήριξης της ελληνικής οικονομίας», που για μένα δεν είναι μηχανισμός στήριξης της ελληνικής οικονομίας, είναιμηχανισμός στήριξης των ξένων δανειστών.
Ας μου επιτραπεί εδώ, εν είδει παρενθέσεως, να πω ότι όσηευθύνηγια την υπερχρέωση φέρουν οιελληνικές κυβερνήσεις, που αλόγιστα και ανεύθυνα δανείζονταν, και άρα και οιψηφοφόροι, οι οποίοι τις ανεδείκνυαν, άλλη τόση φέρουν οιδιοικήσειςτων ξένων χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, που εξίσου αλόγιστα και ανεύθυνα δάνειζαν και συνεπώς και οι μέτοχοί τους.
Άρα δεν είναι λογικό – καιδενείναι καιβιώσιμοβεβαίως – να επιδιώκεται μέσω αυτού του μηχανισμού,ασύμμετρηςκατ' ουσίαπτώχευσης, να επιρριφθούν όλες οι συνέπειες της υπερχρέωσης και της διαγραφόμενης παύσης πληρωμών εις βάρος του ελληνικού λαού και αντιθέτως να επιχειρείται να ικανοποιηθούνστο ακέραιοοι δανειστές. Αυτό δεν είναι το κύριο αντικείμενο της εισήγησής μου, απλώς το λέω εισαγωγικά. Το κύριο αντικείμενο είναι ηΔανειακή Σύμβαση.
Η Δανειακή Σύμβαση που υπογράφτηκε στις 8 Μαΐου 2010 μεταξύ, αφενός, της Ελληνικής Δημοκρατίας ως δανειολήπτη και, αφετέρου, των κρατών μελών της Ευρωζώνης, εκτός της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας και του γερμανικού πιστωτικού ιδρύματος για την ανοικοδόμηση, όπως λέγεται, το οποίο τελεί υπό την εγγύηση και ενεργεί προς το δημόσιο συμφέρον της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας, είναι μία διεθνής σύμβαση, η οποία υποβλήθηκε στη Βουλή για κύρωση με νόμο και το σχετικό νομοσχέδιο, εξ όσων γνωρίζω, ακόμη εκκρεμεί, δεν έχει περάσει από τη Βουλή.
Είναιάλλοπράγμα αυτό καιάλλοη ψήφιση του Ν. 3845/2010, που επιγράφεται«Μηχανισμός Στήριξης της Ελληνικής Οικονομίας». Ειρήσθω εν παρόδω, αυτή η έκφραση δεν υπάρχει σεκαμίααπό τις δηλώσεις των αρχηγών κρατών και κυβερνήσεων της Ευρωζώνης που προηγήθηκαν, είναι έκφραση γιαεγχώρια κατανάλωση. Οι δηλώσεις αυτές κάνουν λόγο γιαστήριξη της Ευρωζώνηςκαιόχιγια στήριξη της ελληνικής οικονομίας.
Τι προβλέπει η Δανειακή Σύμβαση
Εν πάση περιπτώσει, είναιδιαφορετικότο ζήτημα της ψήφισης του Ν. 3845/2010 καιδιαφορετικότο ζήτημα της δανειακής σύμβασης, η οποία, επαναλαμβάνω, εκκρεμεί προς κύρωση και θα κυρωθεί προφανώς με νόμο από τη Βουλή. Τι λέει αυτή η Σύμβαση:
1.Σύμφωνα με τοάρθρο 3 παρ. 4 α«η χορήγηση και εκταμίευση οποιασδήποτε δόσης του δανείου» (ήδη έχει δοθεί η πρώτη δόση) «τελεί υπό την προϋπόθεση της υποβολής "γνωμοδοτήσεων"» – ουσιαστικά πρόκειται γιαπροκατασκευασμένες δηλώσεις, το κείμενο των οποίων εμπεριέχεται αυτούσιο στη Δανειακή Σύμβαση – «από τους νομικούς συμβούλους τωνυπουργείων ΔικαιοσύνηςκαιΟικονομικών».
2.Τοάρθρο 4 παρ. 1βπροσθέτει: «Ο δανειζόμενος, η Ελληνική Δημοκρατία,εγγυάταιότι οι γνωμοδοτήσεις αυτές είναι ορθές και ακριβείς». Τι λένε οι γνωμοδοτήσεις; Σημασία έχει κυρίως τοσημείο «12», το οποίο διαβεβαιώνει τους δανειστές, δηλαδή τα άλλα κράτη μέλη της Ευρωζώνης και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, ότιούτεο δανειζόμενοςούτεοποιαδήποτε περιουσία του έχουνασυλία λόγω κυριαρχίας, ή για άλλο λόγο, από τηδικαιοδοσίακαι τηνεκτέλεσησχετικά με κάθε ενέργεια ή διαδικασία σχετική με τη Σύμβαση.
3.Περαιτέρω, σύμφωνα με τοάρθρο 14 παρ. 5της συμβάσεως, «ο δανειολήπτηςαμετάκλητα και άνευ όρων παραιτείται από κάθε ασυλίαπου έχει, ή πρόκειται να αποκτήσει, όσον αφορά τον ίδιο ή τα περιουσιακά του στοιχεία, από νομικές διαδικασίες σε σχέση με την παρούσα σύμβαση, περιλαμβανομένων, χωρίς περιορισμούς της ασυλίας όσον αφορά την άσκηση αγωγής,δικαστική απόφαση ή άλλη διαταγή, και όσον αφορά την εκτέλεση και επιβολήκατά των περιουσιακών στοιχείων του, στον βαθμό που δεν το απαγορεύει δεσμευτικό δίκαιο» – «mandatory law» λέει το πρωτότυπο κείμενο της Δανειακής Συμβάσεως στην αγγλική γλώσσα.
Παράβαση καθήκοντος
Σετισυνίσταται αυτό το δεσμευτικό Δίκαιο είναι προς το παρόνάδηλο. Θα μπορούσε να υποστηριχθεί ότι υφίσταται διεθνές έθιμο,απαγορευτικότης αναγκαστικής εκτέλεσης σε περιουσιακά στοιχεία του κράτους προορισμένα για δημόσιους σκοπούς.
Ωστόσο φαίνεται να γίνεταιγενικά αποδεκτόστη θεωρία του Διεθνούς Δικαίου ότι το κράτος - οφειλέτης μπορεί ναπαραιτηθείαπό την ασυλία του αυτή έναντι εκτέλεσης μερητή πράξη του. Και ασφαλώς θα μπορούσε να υποστηριχθεί πωςτέτοιαρητή πράξη είναι η υποβολή τωνγνωμοδοτήσεωντων νομικών συμβούλων των δύουπουργείωνκαι η διαβεβαίωση τηςελληνικής κυβέρνησηςγια την ακρίβειά τους.
Παρενθετικά επιτρέψτε μου να πω ότι κατά την άποψή μου ηυπογραφήτων γνωμοδοτήσεων αυτών – χωρίς να είμαι ποινικολόγος και χωρίς να θέλω να παραστήσω τον εισαγγελέα – μου μοιάζειτουλάχιστοννα εμπίπτει στη νομοθετική μορφή τηςπαραβάσεως καθήκοντος. Όταν δηλαδή διαβεβαιώνεται ότι η Ελλάδαδεν πρόκειταινα προβάλει ενστάσειςαπορρέουσες από την κυριαρχία τηςκατά της εκτελέσεως που πρόκειται να επισπεύσει κράτος - δανειστής, αν δεν καταφέρουμε να αποπληρώσουμε εγκαίρως, έστω και μία από τις δόσεις του δανείου.
Δυσμενές το αγγλικό Δίκαιο
Σημειωτέον μάλιστα ότιεφαρμοστέο δίκαιογια την παραπάνω σύμβαση είναι – σύμφωνα με το άρθρο 14 παρ. 1 –όχι το ελληνικό, αλλά το αγγλικόΔίκαιο καιαποκλειστικά αρμόδιο δικαστήριογια όλες τις διαφορές που προκύπτουν από αυτή τη Σύμβαση, τοΔικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του Λουξεμβούργου, σύμφωνα με την παρ. 2 του ίδιου άρθρου 14. Στο αγγλικό Δίκαιο θέματα ασυλίας κρατών ρυθμίζονται από τη state immunity act του 1978, όπως έχει τροποποιηθεί έκτοτε.
Στο πεδίο της αναγκαστικής εκτέλεσης τα άρθρα 13 παρ. 2-4 του νόμου αυτούεπιτρέπουντην εκτέλεση κατά του αλλοδαπού Δημοσίουμόνογια περιουσιακά στοιχεία χρήσης jure gestionis. Θα διαβάσω την έκφραση στα αγγλικά: «property in use or itendy for use for commercial purposes», δηλαδή γιαεμπορικούς σκοπούς.
Το κρίσιμο ζήτημα εδώ είναι αν η διάταξη αυτή της state immunity act υπερισχύει του σημείου «12» των γνωμοδοτήσεων και περαιτέρωπώςακριβώς θαοριοθετηθεί ερμηνευτικάη εκτέλεση. Με άλλες λέξεις, είναι σαφές ότι π.χ. τοΜέγαρο τη Βουλής, ή τα κτήρια στα οποία στεγάζονται ταυπουργεία, ή ταπολεμικά αεροσκάφητης Ελληνικής Αεροπορίας, ή ταπολεμικά πλοίατου Πολεμικού Ναυτικού συνιστούν τουςαπαραίτητους φιλικούς όρουςγια την κυρίαρχη κρατική υπόσταση της Ελληνικής Δημοκρατίας.
Εκεί είναι σαφές ότι πρόκειται γιαπεριουσία, η οποία, όχι απλώς είναι προορισμένη για δημόσιο σκοπό, αλλά συνιστά, επαναλαμβάνω,προϋπόθεση της άσκησης κυριαρχίαςεκ μέρους του κράτους, αν και βεβαίως οι γνωμοδοτήσεις λένε ότι το κράτοςπαραιτείται. Αλλά, ακόμη και αν υποθέσουμε ότι η παραίτηση αυτήδενείναι έγκυρη, ερωτάται:
●Πώςθα ερμηνευτούν ταόριααπό το δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο φαίνεται να είναι αρμόδιο;
● Δηλαδή αυτάείναιστοιχεία εθνικής κυριαρχίας;
● ΟΠαρθενώναςτι είναι; Απόπούπροστατεύεται ο Παρθενώνας;
● ΤοΜουσείο της Ακρόποληςτι είναι;
● Ο αρχαιολογικός χώρος τηςΟλυμπίαςτι είναι;
Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι εδώ ανοίγει πεδίο, όπου παίζουμε εν ου παικτοίς. Εξάλλου το εφαρμοστέο αγγλικό Δίκαιο παρέχει στο κράτος - οφειλέτηελάχιστες άμυνεςγια τη μη εκτέλεση, ιδίως στην εξαιρετικά εξασθενημένη πλέον act of state doctrine.
Δεν πρόκειται να επεκταθώ περισσότερο, δεν είμαι ειδικός σε θέματα αγγλικού Δικαίου, αλλά γενικά εκείνο που μπορεί να πει κανείς είναι ότι το αγγλικό Δίκαιο σε τέτοια θέματα ακριβώς, επειδή το Ηνωμένο Βασίλειο είναιέδρα χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτωνκαι επειδή τίθενται κατ’ επανάληψη θέματα τέτοια σε σχέση με αλλοδαπά κράτη - οφειλέτες έναντι των ιδρυμάτων αυτών, είναιτο χειρότερο δυνατό Δίκαιο για τον οφειλέτη.
Δεν επιλέχθηκε τυχαίατο αγγλικό Δίκαιο, όπως δεν επιλέχθηκε τυχαία και το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο οποίο, ως γνωστό, πλειοψηφούνδικαστές προερχόμενοι από τα κράτη - δανειστές. Δεν είναι καν δηλαδή αμερόληπτο Δικαστήριο το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Θα ήτανπροτιμότεροαπό την άποψη αυτή π.χ. το Δικαστήριο της Χάγης.
Αντισυνταγματική η δανειακή σύμβαση
Το σημείο «12» των γνωμοδοτήσεων φαίνεται εν πάση περιπτώσει ναανατρέπειτηβασική αρχήτου Δικαίου της εκτέλεσης κατά του δημοσίου – που θετικοποιείται στο άρθρο4 παρ. 1 του Ν. 3068/2002– ότι δηλαδή αυτή γίνεται σε βάροςμόνο της ιδιωτικήςπεριουσίας του δημοσίου, των ΟΤΑ, των ΝΠΔΔ κατ' αποκλεισμό της δημόσιας περιουσίας τους.
Εξάλλου η δανειακή σύμβαση, μετά την κύρωσή της με νόμο, που φοβάμαι ότι θα συμβεί, αποκτά την κατά τοάρθρο 28 παρ. 1 του Συντάγματοςτυπική ισχύ και συνεπώςυπερισχύειτου Ν. 3068/2002. Είναι βέβαια προφανές ότι η ύπαρξη ακατάσχετων δημοσίων πραγμάτων, όπως ο οπλισμός και οι εγκαταστάσεις των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, τα κτίρια όπου στεγάζονται και λειτουργούν τα άμεσα όργανα του κράτους κ.ο.κ., καθώς και απαιτήσεων, ή χρηματικών διαθεσίμων π.χ. για τη μισθοδοσία του προσωπικού τους, είναι αναγκαίο για να διασφαλιστεί η ύπαρξη και η κυρίαρχη υπόσταση ενός κράτους.
Εφόσον το κράτοςδεν επιτρέπεται, ενόψει των θεμελιωδών διατάξεων τωνάρθρων 1 και 26του Συντάγματος (λαϊκή κυριαρχίακαιδιάκριση των εξουσιών) να απαλλοτριώσει ή να εκχωρήσει με οποιονδήποτε τρόπο σε ιδιώτες ένα πυρήνα αρμοδιοτήτων που συνιστούν άσκηση κατ' εξοχήν δημόσιας εξουσίας και έκφραση κυριαρχίας, όπως έχει κρίνει στο παρελθόν η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, αντίστοιχαδεν επιτρέπεταινα στερηθεί και από ταυλικά μέσαπου καθιστούνπρακτικά εφικτήτην άσκηση της κυριαρχίας του τουλάχιστον.
Θα έλεγα ότιδεν επιτρέπεταινα αποστερηθεί και από τα υλικά μέσα που του επιτρέπουν τηνεκπλήρωση άλλων αποστολώντου, όπως είναι π.χ. η κατά το άρθρο 24 του Συντάγματος υποχρέωσή του για προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος.
Άρα, για μένα, ως συνταγματολόγο,δεν υπάρχει αμφιβολίαότι ο κυρωτικός της δανειακής σύμβασης νόμος είναι στο σημείο αυτόαντισυνταγματικόςκαι – προσθέτω – τέτοιες διατάξειςούτεμε εφαρμογή των παρ. 2 και 3 του άρθρου 28 του Συντάγματος θα μπορούσαν θεμιτά να θεσπιστούν – δηλαδή έστω και με αυξημένη πλειοψηφία με τις προϋποθέσεις εκείνες – διότιθίγουν πρόδηλα τις βάσεις του δημοκρατικού πολιτεύματος, όπως και για τον ίδιο λόγο δεν θα μπορούσαν να θεσπιστούν,ούτε κανμε αναθεώρηση του Συντάγματος κατά το άρθρο 110.
Υπό διακινδύνευση η κυρίαρχη κρατική υπόσταση της Ελληνικής Δημοκρατίας
Το πρόβλημα, ωστόσο, είναι ότι για τις διαφορές που τυχόν ανακύψουν από τη δανειακή σύμβαση ιδρύεται, όπως προείπα, αποκλειστική αρμοδιότητα του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Μπορεί, λοιπόν,από τώρανα πιθανολογήσει κανείς ότι το Δικαστήριο αυτό θα προσανατολιστεί με βάση τοάρθρο 27 της Σύμβασης της Βιέννης του 1969για το Δίκαιο των Συνθηκών, που ορίζει ότι τα κράτηδενμπορούν να επικαλεστούν διατάξεις τουεσωτερικού τους δικαίου, άρα ούτε και τουεθνικού τους Συντάγματος, για να αποφύγουν την εκπλήρωση των διεθνών τους υποχρεώσεων, όπωςπροδήλωςείναι οι υποχρεώσεις με βάση τη Δανειακή αυτή Σύμβαση που θα κυρωθεί με νόμο.
Τομόνοπου θα μπορούσε να προσθέσει κανείς εδώ βέβαια είναι ότι, αν θεωρηθεί πως η Δανειακή Σύμβαση εκχωρεί στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο Λουξεμβούργο, την αρμοδιότητα να κρίνει επί ανακοπών του Ελληνικού Δημοσίου κατά της κατασχέσεως π.χ. του Μεγάρου της Βουλής ή των πολεμικών αεροσκαφών της Ελληνικής Αεροπορίας, τότε αυτό συνιστάαναγνώριση σε διεθνές όργανο, ή σε όργανα εν πάση περιπτώσει υπερεθνικού οργανισμού, όπως είναι το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης,αρμοδιοτήτων κατά το Σύνταγμα, γιατί σαφώς πρόκειται για αρμοδιότηταάσκησης δικαιοδοτικού έργουπου καλύπτεται από άρθρα 94 επόμενα του Συντάγματος και άρα τουλάχιστον ως προς αυτό ειδικά το σημείο θα απαιτείτο η πλειοψηφία των 3/5 για την κύρωση της Δανειακής Σύμβασης, αν υποθέσουμε πως υπονοείται κάτι τέτοιο. Αλλάούτεκαι αυτό είναι βεβαίως ξεκάθαρο από το κείμενο του νόμου.
Μετατροπή της Ελλάδας σε διεθνές προτεκτοράτο
Η περαιτέρω έρευνα του κύρους και της ερμηνείας του σημείου «12» των γνωμοδοτήσεων και των άρθρων 4 και 14 της Σύμβασης από την οπτική γωνία του διεθνούς, ή και του εφαρμοστέου αγγλικού Δικαίου, εκφεύγει από τα πλαίσια της εισήγησης αυτής.
Παρά ταύτα,χωρίςκαμία διάθεση της δραματοποίησης της κατάστασης, θα μπορούσε να διατυπωθεί τοσυμπέρασμαπως η Δανειακή αυτή Σύμβαση θέτει μεσοπρόθεσμα τουλάχιστον σεδιακινδύνευσηακόμη και τα αναγκαία μέσα άσκησης τηςεθνικής μας κυριαρχίας, δηλαδή στην πραγματικότητα θέτει σε διακινδύνευση την ίδια τηνκυρίαρχη κρατική υπόστασητης Ελληνικής Δημοκρατίας. Άλλωστε, δεν λείπουν τα ιστορικά παραδείγματα κρατών πουυποχρεώθηκαν αναπορροφηθούναπό άλλα ή να μετατραπούνσεπροτεκτοράτα, ως συνέπεια τηςπτώχευσήςτους.
1.Το 1928 η Μεγάλη Βρετανία υποχρέωσε το ουσιαστικά ανεξάρτητο κράτοςτηςΝέας Γης–είναι ένα μεγάλο νησί στα ανοικτά των ακτών του Καναδά στον Ατλαντικό, με έκταση όση η Ιρλανδία – νααπορροφηθείαπό τον Καναδά, διότι δεν μπορούσε να αποπληρώσει το δημόσιο χρέος του. Έγινε μίασυγχώνευση κρατών.
2.Μερικές δεκαετίες νωρίτερα, το 1870, και πάλι η Μεγάλη Βρετανία, στηριζόμενη στην ισχύ του στόλου της, μετέτρεψε σεπροτεκτοράτοτηνΑίγυπτο, διότι δεν μπορούσε να εξυπηρετήσει τοδημόσιο χρέοςτης.
Δεν βρισκόμαστε βεβαίως στην εποχή των κανονιοφόρων, αλλά φαίνεται πως οι διεθνείς κεφαλαιαγορές έχουνεξίσου αποτελεσματικάμέσα για να επιβάλουν την κυριαρχία τους στα εθνικά κράτη.
Φοβάμαι ότι όλα αυτάδενέχουν γίνει αντιληπτά στηνπραγματική διάστασηαπό τον ελληνικό λαό. Δεν έχουν γίνει αντιληπτά διότι υπάρχει ένα οργανωμένο σύστημαπαραπληροφόρησηςκαιαποσιώπησηςτης αλήθειας από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, το οποίο δεν αφήνει τον ελληνικό λαό να αντιληφθεί τι πρόκειται νασυμβείτα επόμενα χρόνια στη χώρα αυτή.
Η εφαρμογή του Μνημονίου και του Μηχανισμού Στήριξης, με όλα όσα συνεπάγεται, φοβάμαι ότι παραπέμπουν στη μετατροπή της χώρας μας – στο όχι πολύ μακρινό μέλλον – σε έναοικονομικά εξαθλιωμένο διεθνές προτεκτοράτο, όπως είναι π.χ. τοΚοσσυφοπέδιο, όσο απαισιόδοξο και αν ακούγεται αυτό.
Απαλλαγή της χώρας από την «τάξη» των επαγγελματιών πολιτικών
Επιτρέψτε μου καταληκτικά να προσθέσω ότι, κατά την άποψή μου, βεβαίως και θα υπήρχε άλλος δρόμος, βεβαίως και θα υπήρχεάλλη λύση. Και ο άλλος αυτός δρόμος θα ήταν να υπάρξειαναδιάρθρωση του δημόσιου χρέους, η οποία να ξεκινήσει από τώρα, διότι στην πραγματικότητα αυτό που γίνεται είναι ότι μεταθέτουμε ελαφρώς κατά δύο έτη το πρόβλημα, αλλά και ταυτόχρονα τοεπιδεινώνουμε.
Και βεβαίως η αναδιάρθρωση του δημόσιου χρέους θα έπρεπε κατά την άποψή μου να συνδυαστεί και με μίαευρεία συνταγματική μεταρρύθμιση, η οποία να βοηθήσει προς την κατεύθυνση τηςαπαλλαγής της χώρας από την «τάξη» των επαγγελματιών πολιτικών, οι οποίοι και μας οδήγησαν στο σημείο αυτό. Στην ουσία η «τάξη» των επαγγελματιών πολιτικών είναι σήμερα για την Ελλάδα ό,τι ήταν στον μεσαίωνα η τάξη τωνευγενών γαιοκτημόνων.
Τότε οι ευγενείς γαιοκτήμονες επιβάλλονταν στον πληθυσμό με τηχρήση της βίας. Σήμερα η πολιτική τάξη επιβάλλεται στο λαό μέσω τουπελατειακού εξανδραποδισμού του. Αυτός ο εξανδραποδισμός επιτεύχθηκε, όμως, μεδανεικάχρήματα. Τώρα που τελειώνουν τα δανεικά, θα σημάνει η ώρα της αλήθειας.
Στο πλαίσιο μια τέτοιας συνταγματικής μεταρρύθμισης, πιστεύω ότικαίριο σημείοθα έπρεπε να είναι η θεσμοθέτησηκωλύματος εκλογιμότηταςμετά τη συμπλήρωση ορισμένου χρόνου βουλευτικής θητείας. Θέλετε να είναι10, 12, 15 χρόνια; Πρέπει να υπάρχει ένα κώλυμα εκλογιμότητας, ώστε να αποφεύγεται η μετατροπή των ανθρώπων σεεπαγγελματίες πολιτικούς, γιατί οι επαγγελματίες πολιτικοί καταλήγουν νααποζούναπό την πολιτική τους δραστηριότητα,σε βάροςτου κοινωνικού συνόλου. Νομίζω ότι εκεί βρίσκεται ηουσίατου ελληνικού προβλήματος.
(Το κείμενο αυτό είναι η εισήγηση του Κ. Χρυσόγονου σε εκδήλωση του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών, στις 15 Ιουλίου 2010, με θέμα «Η Δανειακή Σύμβαση μεταξύ Ελλάδας κρατών μελών της Ευρωζώνης και η εθνική μας κυριαρχία». Τους απαραίτητους τίτλους και μεσότιτλους επέλεξε το «Ανεμογκάστρι», όπως και τις επισημάνσεις παραγράφων και άλλων σημείων του κειμένου)
Ένα σημαντικό απο το οποίο η Ελλάδα κινδυνεύει (μετά το "ανήκουμε εις την Δύση") είναι η διατάραξη των ιστορικών και συγγενών σχέσεων με τον Αραβικό κόσμο. Το οτι δέν είχαμε αναγνωρίσει κράτος του ισραηλ "μπάζει νερά".
Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας. Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες. Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση. Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία ------------------------------------------------------------------------- Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας. Ευχαριστούμε
TRANSLATE
ΣΤΑ ΚΟΙΝΩΝΚΑ ΔΙΚΤΥΑ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
Gataros.blogspot.com δεν συλλέγει προσωπικά δεδομένα επισκεπτών. Οποιαδήποτε πληροφορία εμφανίζεται προέρχεται αποκλειστικά από δημόσιες αναρτήσεις και εξωτερικούς συνδέσμους. Η περιήγηση στον ιστότοπο γίνεται ανώνυμα, χωρίς καταγραφή στοιχείων ταυτοποίησης.
Η χρήση cookies ενδέχεται να γίνεται από τρίτους παρόχους (όπως η Google) για στατιστικούς και διαφημιστικούς λόγους. Με την παραμονή σας στον ιστότοπο, αποδέχεστε αυτή την πιθανότητα. Μπορείτε να ρυθμίσετε σχετικά τον φυλλομετρητή σας.
Για οποιοδήποτε ζήτημα απορρήτου, παρακαλώ επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας του ιστολογίου.
1 Σχόλια
Ένα σημαντικό απο το οποίο η Ελλάδα
ΑπάντησηΔιαγραφήκινδυνεύει (μετά το "ανήκουμε εις την Δύση")
είναι η διατάραξη των ιστορικών και συγγενών σχέσεων με τον Αραβικό κόσμο. Το οτι δέν
είχαμε αναγνωρίσει κράτος του ισραηλ "μπάζει νερά".
Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε