Σκάφη και βάρκες δύσκολα καταφέρνουν να κινηθούν στα “Θυμωμένα” νερά της Βενετίας στη διάρκεια της ισχυρής κακοκαιρίας που απείλησε εκ νέου με τεράστια παλίρροια την πόλη – μνημείο παγκόσμιου πολιτισμού. EPA, ANDREA MEROLA ITALY OUT
Ο υδατοφράκτης των 6 δισ ευρώ έκανε το θαύμα του στην πόλη παγκόσμιο μνημείο πολιτισμού
Ένα κινητό σύστημα υδατοφραγμάτων με την ονομασία MOSE ή “Μωυσής” έσωσε κυριολεκτικά την Βενετία από μια πρωτοφανή παλίρροια η οποία έπληξε χθες την βόρεια Αδριατική θάλασσα και θα μπορούσε να επιφέρει μοιραίο πλήγμα την πανέμορφη πόλη, μνημείο παγκόσμιου πολιτισμού.
Ένα από τα πλέον χαρακτηριστικά φαινόμενα που συνδέονται με την Βενετία που συχνά ονομάζεται “βυθισμένη πολη”, είναι οι συχνές πλημμύρες που πολύ απλά απειλούν την συνέχιση της ύπαρξης της – δηλαδή, φέρνουν πολύ κοντά στην πραγματικότητα τον χαρακτηρισμό της ως “βυθισμένη πόλη”.
Με μια τέτοια απειλή βρέθηκε και χθες αντιμέτωπη η Βενετία. Αν δεν είχε ενεργοποιηθεί ο “Μωϋσής”, το 82% της πόλης θα είχε βυθιστεί κάτω από περίπου 170 εκατοστά νερού.
Όπως είπε ο υπουργός Υποδομών, Ματέο Σαλβίνι, επρόκειτο για την υψηλότερη παλίρροια των τελευταίων 50 ετών.
Όμως, τώρα πλέον, υπάρχει η διαφορά που κάνει ο “Μωϋσής” .
Οι 78 κινητοί υδατοφράκτες ενεργοποιήθηκαν από νωρίς τα ξημερώματα, όταν έγινε σαφές ότι η στάθμη του νερού ανέβαινε επικίνδυνα. Και πράγματι, λίγες ώρες αργότερα, η στάθμη του νερού είχε φτάσει στα 173 εκατοστά ύψος.
Η παλίρροια σημειώθηκε καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη ένα σφοδρό κύμα κακοκαιρίας που πλήττει μεγάλο μέρος της Ιταλίας απ’ την αρχή της εβδομάδας.
Τα φράγματα θα παραμείνουν υψωμένα μέχρι αύριο 24 Νοεμβρίου λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών, αν και η παλίρροια προβλέπεται πως θα είναι αισθητά μειωμένη.
Η ιστορία του “Μωυσή” Μόνο τον Αύγουστο του 2021 η Βενετία είχε 5 παλίρροιες ύψους μεγαλύτερου του ενός μέτρου κάτι που στο παρελθόν δεν θα συνέβαινε ποτέ.
Κι όμως, η ιταλική πόλη είναι από τις πρώτες που έρχονται αντιμέτωπες με τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
Τα νερά της υφάλμυρης λιμνοθάλασσας εισβάλλουν στην Βασιλική του Αγίου Μάρκου δημιουργώντας κάθε φορά μεγάλες οικονομικές φθορές και πλήγμα στον τουρισμό της πόλης.
Στην προσπάθεια να αναχαιτίσουν την μελλοντική βύθιση της Βενετίας εδώ και δεκαετίες έχει ξεκινήσει η συζήτηση για το MOSE (Modulo Sperimentale Elettromeccanico) ένα από τα πιο σύγχρονα και κοστοβόρα αντιπλημμυρικά έργα της Ευρώπης.
Συγκεκριμένα, μετά από ένα σκάνδαλο δωροδοκίας και πολλές καθυστερήσεις η κατασκευή του ξεκίνησε τελικά το 2009 και ολοκληρώθηκε το 2019 χωρίς ωστόσο να έχει δοθεί η τελική έγκριση για την πλήρη λειτουργία του.
Το έργο των 6 δις. ευρώ εκτείνεται ανάμεσα από το ανώνυμο νησί που βρίσκεται ανάμεσα στη χερσόνησο του Cavallino-Treporti και το νησί Lido, μια τεράστια αμμουδιά που αποκλείει το μεγαλύτερο μέρος του ιστορικού κέντρου της Βενετίας από την Αδριατική Θάλασσα.
Κάθε ένα από τα φράγματα του έχει μήκος 20-30 μέτρα και πλάτος 20 μέτρα. Είναι ενσωματωμένα στον βυθό της θάλασσας σε τσιμεντένιες βάσεις, πλάτους 40 μέτρων, μήκους 60 μέτρων και ύψους 10 μέτρων, 78 στο σύνολο τους, απλωμένα σε τέσσερις γραμμές, στα τρία σημεία εισόδου στη βενετσιάνικη λιμνοθάλασσα
Ωστόσο, σε αντίθεση με άλλα φράγματα στην υπόλοιπη Ευρώπη το έργο είναι ορατό μόνο όταν υπάρχει ανάγκη χρήσης του την υπόλοιπη περίοδο δεν φαίνεται τίποτα από αυτό.Στις 3 Οκτωβρίου του 2020, ήταν η πρώτη φορά που το MOSE τέθηκε σε εφαρμογή όταν, η Βενετία χτυπήθηκε από μια εξαιρετικά υψηλή παλίρροια.
Φυσικά, έργα αυτού του μεγέθους αντιμετωπίζουν πάντα μεγάλη κριτική . Μία από τις κύριες επικρίσεις που ασκούνται στον “Μωϋσή” είναι ότι τα εμπόδια παρεμβαίνουν στο οικοσύστημα της λιμνοθάλασσας, μετατρέποντάς το σε λίμνη και όχι σε ζωντανή λιμνοθάλασσα.
Στο μέλλον, ακόμη και σε περιόδους που τα εμπόδια αυξάνονται καθημερινά, θα είναι μόνο για λίγες ώρες τη φορά. Τοποθετήθηκαν επίσης κλειδαριές στην Chioggia και στο Malamocco για να επιτρέψουν σε ορισμένα αλιευτικά και βιομηχανικά πλοία να περνούν ενώ τα εμπόδια είναι υψωμένα.
Τέλος, το MOSEή Μωϋσής, δεν είχε μόνο τεράστιο κόστος κατασκευής αλλά και μεγάλα ετήσια κόστη συντήρησης κάτι που προς το παρόν φαίνεται να είναι αναγκαίο κακό προκειμένου να σωθεί η Βενετία.
Ο Σαλβίνι είπε πως “πρόκειται για ένα εξαιρετικό μηχανολογικό έργο που σώζει μια κληρονομιά της ανθρωπότητας, και ότι χωρίς αυτό η Βενετία θα βρισκόταν κάτω από το νερό”.
Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας. Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες. Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση. Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία ------------------------------------------------------------------------- Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας. Ευχαριστούμε
Δεν υπάρχουν σχόλια
Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε