Τι ήταν το Τίποτα;
Ένα υπαρξιακό σημείωμα για το Είναι και το Μηδέντου ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΥ
Για όσους νιώθουν πότε-πότε πως ο κόσμος τους δεν χωρά όλη την απορία που κουβαλούν μέσα τους.
Ένα ερώτημα που δεν ζητά απάντηση, μονάχα συνοδοιπόρους.
Αφού τα πάντα έγιναν από το τίποτα. Πώς ήταν το τίποτα; Άρα είμαστε απόγονοι του τίποτα.
Αν το Τίποτα ήταν, δεν είναι πια Τίποτα.
Αν είναι Τίποτα, τότε πώς το συλλαμβάνεις;
Το νιώθεις σαν απουσία ή σαν υπόσχεση επιστροφής;
Εμείς, γεννημένοι από τη σιγή του μηδενός,
κουβαλάμε τη μνήμη του —
όχι με λέξεις, αλλά με ερωτήματα.
Μήπως η νοσταλγία που νιώθεις, είναι η βαθύτερη μνήμη του Είναι για το Τίποτα;
Μήπως δεν θες να γυρίσεις στο Τίποτα, αλλά να πάψεις να ψάχνεις;
Γιατί το ψάχνεις, λες.
Ίσως γιατί μόνο μέσα στο Είναι γεννιέται το ερώτημα για το Μη-Είναι.
Κι αν αρκεστείς στο ό,τι είναι,
δεν θα είσαι φτωχότερος·
θα είσαι γαλήνιος.
Όμως πρόσεξε:
ακόμη και το «αρκούμαι στο είναι» είναι απόφαση που πήρε ένας νους που πρώτα αναζήτησε το τίποτα.
Αφού τα πάντα έγιναν από το τίποτα…
Πώς ήταν το Τίποτα;
Ήταν σκοτεινό, άυλο, απροσμέτρητο;
Ή μήπως δεν ήταν καθόλου, κι όμως το φανταζόμαστε, του αποδίδουμε υπόσταση;
Άρα, είμαστε απόγονοι του Τίποτα.
Γίναμε Κάτι από το Μηδέν.
Μπορεί λοιπόν αυτό το «Κάτι» να επιστρέψει στη μήτρα του;
Αν ό,τι υπάρχει κουβαλά μνήμη του ανύπαρκτου,
μπορεί να επιστρέψει από νοσταλγία;
Να επιστρέψει… στο μη είναι;
Αν το Τίποτα ήταν, τότε παύει να είναι Τίποτα.
Κι αν δεν ήταν, πώς το νιώθουμε τόσο έντονα;
Όσο το σκέφτομαι, στροβιλίζομαι.
Το Είναι, το Μηδέν, το Εγώ — όλα μπερδεύονται.
Μα αν όντως είμαι μέσα στο Τίποτα,
γιατί το ψάχνω;
Γιατί του δίνω υπόσταση;
Μήπως είναι το πιο αρχαίο αποτύπωμα της συνείδησης,
μια κραυγή μνήμης που έρχεται πριν απ’ το Είναι;
Ίσως, τελικά, καλύτερα να αρκεστώ σε ό,τι είναι.
Να αρκεστώ, αυτάρκης, στο Είναι του Είναι.
📜 Φιλοσοφικός απόηχος:
🌀 Ο Παρμενίδης αρνείται το Μηδέν: «το Ον είναι και το Μη Ον δεν είναι».
🌀 Ο Ηράκλειτος βλέπει το Είναι να ρέει μέσα στο αντίθετό του: «τα πάντα ρει».
🌀 Ο Πλωτίνος, στον ύστερο νεοπλατωνισμό, μιλά για την επιστροφή του όντος στο Ένα — σχεδόν μια μυστική νοσταλγία του υπάρχοντος για την πηγή του.
🌀 Ο Μάρτιν Χάιντεγκερ, αιώνες μετά, στοχάζεται: «Το Τίποτα είναι η άρνηση του Είναι, αλλά είναι επίσης ο τόπος όπου το Είναι φανερώνεται».
🌀 Και οι βουδιστές διδάσκουν το śūnyatā — το κενό, όχι ως μηδενισμός, αλλά ως απελευθέρωση από την ψευδαίσθηση του Εγώ.
Ίσως το Τίποτα να μην είναι απουσία, αλλά η αλήθεια πίσω από το Είναι.
Ίσως να είναι το αόρατο φόντο πάνω στο οποίο προβάλλεται η συνείδηση.
Ίσως τελικά, δεν μας νοσταλγεί το Τίποτα.
Αλλά εμείς, σιωπηλά, το θυμόμαστε.
💭 Ένα σημείωμα στοχασμού του Δικτυουργού.
Για όσους αισθάνονται, πότε-πότε, να λείπουν από τον εαυτό τους.
📧 tigrarosπαπάκιgmail.com
📌 gataros.blogspot.com

🙏 Αν σου άρεσε αυτό το άρθρο και θέλεις να στηρίξεις τη δουλειά μου,
0 Σχόλια
Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε