Ευθύνες του Βερολίνου για την κρίση
«Οι χώρες της Ευρωζώνης ενεπλάκησαν σε μία κούρσα προς τον πάτο, ενθαρρύνοντας περικοπές μισθών, μερική απασχόληση και ευελιξία. Ο αγώνας δρόμου κερδήθηκε από τη Γερμανία, η οποία συμπίεσε σκληρά τα εργατικά εισοδήματα μετά την ενοποίηση. Η Ευρωζώνη έγινε μια περιοχή με θωρακισμένα γερμανικά πλεονάσματα, τα οποία χρηματοδοτούνται από τα ελλείμματα των περιφερειών. Τελικά, η νομισματική ένωση λειτουργεί για τη Γερμανία ως μια πολιτική “εξαγωγής της κρίσης στον γείτονα”, στο έδαφος της οικονομικής υποβάθμισης των δικών της εργαζομένων».
Η έκθεση αποκαλύπτει ότι την τελευταία δεκαετία τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Γερμανίας προήλθαν σχεδόν αποκλειστικά από αυτό το κοινωνικό ντάμπινγκ σε βάρος των εταίρων της. Αντίθετα, στον τομέα της παραγωγικότητας η Γερμανία έμεινε σχεδόν στάσιμη, ενώ περιφερειακές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, σημείωσαν μεγαλύτερη πρόοδο. Οι ερευνητές καταδικάζουν την πολιτική της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας να αφήσει τις χώρες με πρόβλημα δανεισμού στο έλεος των κερδοσκοπικών αγορών, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι «οι περιφερειακές χώρες αναγκάζονται να εφαρμόσουν οδυνηρούς όρους τύπου ΔΝΤ, χωρίς καν να παίρνουν δάνεια από το ΔΝΤ».
Αναφορικά με την έξοδο από την κρίση, η έκθεση δεν θεωρεί τη νεοφιλελεύθερη λιτότητα ως μονόδρομο. Εναλλακτικά, σκιαγραφεί την πιθανή στρατηγική του «καλού ευρώ», δηλαδή μιας ριζοσπαστικής μεταρρύθμισης της Ευρωζώνης με χαλάρωση του Συμφώνου Σταθερότητας, αν και αναγνωρίζει ότι μια τέτοια στρατηγική θα οδηγούσε σε πτώση της αξίας του ευρώ έναντι του δολαρίου. Μια άλλη ριζοσπαστικότερη λύση θα ήταν, κατά τους συντάκτες της έκθεσης, η έξοδος από την Ευρωζώνη, σε συνδυασμό με εθνικοποίηση των τραπεζών, προσωρινή στάση πληρωμών και επαναδιαπραγμάτευση του χρέους.
Σχετικά:
1. C. Lapavitsas et. al. «Eurozone Crisis: Beggar Thyself and thy Neighbour», RMF report, March 2010.
2. Wolfgang Schauble, «Why Europe’s Monetary Union faces its biggest crisis», Financial Times, 11/3/2010.
3. Xavier Vidal-Folch, «Si todos para uno, uno para todos», El Pais, 15/3/2010.
4. «Europe’s engine: Why Germany needs to change», Economist, 11/3/2010.
Αναδημοσίευση από την Kαθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια
Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε