Θεατρικό Η δύναμη του αδυνάτου μέρος 9ο
Οι δάσκαλοι της ανθρωπότητας
Ν. Λυγερός
Σκηνή Θ'
Χάρης
Τι εννοείς με την έκφραση: δάσκαλοι της ανθρωπότητας;
Δάσκαλος
Γνωρίζεις βέβαια την άλλη έκφραση: δάσκαλοι του γένους.
Χάρης
Υπάρχει και ιστορική καταγραφή.
Δάσκαλος
Μην εξετάζεις μόνο την ιστορία, αλλά και την ουσία της.
Τι εννοείς με την έκφραση: δάσκαλοι της ανθρωπότητας;
Δάσκαλος
Γνωρίζεις βέβαια την άλλη έκφραση: δάσκαλοι του γένους.
Χάρης
Υπάρχει και ιστορική καταγραφή.
Δάσκαλος
Μην εξετάζεις μόνο την ιστορία, αλλά και την ουσία της.
Χάρης
Ποια είναι η ουσία της;
Δάσκαλος
Ο μύθος! Σιωπή. Όλοι υπάρχουν, μερικοί ζουν, λίγοι γράφουν, σπάνιοι δημιουργούν.
Χάρης
Τι σχέση έχουν αυτά με το μύθο;
Δάσκαλος
Τύχη, πεπρωμένο, ιστορία, μύθος.
Χάρης
Συγγνώμη, Δάσκαλε, πάλι δεν κατάλαβα.
Δάσκαλος
Υπάρχει μία αντιστοιχία… Σιωπή. Θυμάσαι την παραβολή;
Χάρης
Υπάρχουν αυτοί που δεν ξέρουν ότι δεν ξέρουν, αυτοί που ξέρουν ότι δεν ξέρουν, αυτοί που δεν ξέρουν ότι ξέρουν κι αυτοί που ξέρουν ότι ξέρουν.
Δάσκαλος
Ο μύθος είναι ο ανθεκτικός πυρήνας της ιστορίας. Ένα πλαίσιο προστασίας, αν θέλεις.
Χάρης
Τα θεμέλια;
Δάσκαλος
Αξιώματα για τα μαθηματικά, αξίες για τη νοημοσύνη.
Χάρης
Κι οι αρχές;
Δάσκαλος
Για την κοινωνία και μόνο.
Χάρης
Μα ο άνθρωπος δεν είναι κοινωνικό ον;
Δάσκαλος
Ούτε κοινωνικό ούτε πολιτικό.
Χάρης
Μα ο Αριστοτέλης;
Δάσκαλος
Η Ακαδημία του Πλάτωνα και το Λύκειο του Αριστοτέλη εκφυλίστηκαν κοινωνικά. Η κοινωνία ξέχασε την ουσία και κράτησε μόνο την ονομασία: οντολογία δίχως τελεολογία.
Χάρης
Διότι το «Μηδείς αγεωμέτρητος εισίτω» δεν εφαρμόστηκε.
Δάσκαλος
Κι ο Leonardo da Vinci έγραψε στα χειρόγραφά του: «Όποιος δεν είναι μαθηματικός, ας μη διαβάσει το έργο μου.»
Χάρης
Γι’ αυτόν το λόγο, ο Galileo Galilei έγραψε ότι το βιβλίο της φύσης είναι γραμμένο στα μαθηματικά;
Δάσκαλος
Τα μαθηματικά εμπεριέχουν μία μέθοδο συμπίεσης των γνώσεων. Όταν όλοι ξεχνούν, τα μαθηματικά θυμούνται.
Χάρης
Για παράδειγμα;
Δάσκαλος
Όταν ο Αρχιμήδης ανακάλυψε ότι ο κύλινδρος έχει όγκο τα τρία δεύτερα της σφαίρας, θεώρησε ότι ήταν τόσο σημαντικό που ζήτησε να το χαράξουν πάνω στον τάφο του.
Χάρης
Όπως έκανε κι ο Karl Friedrich Gauss με το κανονικό δεκαεπτάγωνο που κατασκεύασε με χάρακα και διαβήτη.
Δάσκαλος
Ήταν όντως το ίδιο νοητικό σχήμα.
Χάρης
Γιατί όμως αποτελεί παράδειγμα;
Δάσκαλος
Όταν όλοι οι κάτοικοι των Συρακουσών ξέχασαν πού ήταν ο τάφος του Αρχιμήδη, ο Κικέρωνας μετά από 137 χρόνια τον ξαναβρήκε χάρη στο μαθηματικό χαρακτικό.
Χάρης
Μία σφήνα μνήμης μέσα στη λήθη.
Δάσκαλος
Έτσι είναι κι οι δάσκαλοι της ανθρωπότητας.
Χάρης
Δηλαδή;
Δάσκαλος
Σφήνες ανθρώπινης μνήμης μέσα στην κοινωνική λήθη.
Χάρης
Αυτό λοιπόν είναι το πλαίσιο. Και το πεδίο;
Δάσκαλος
Θραύσματα μέλλοντος μέσα στο παρελθόν.
Χάρης
Δυσνόητο μου φαίνεται…
Δάσκαλος
Γιατί να είναι όλα άμεσα κατανοητά;
Χάρης
Δεν θα ήταν καλύτερα τα πράγματα;
Δάσκαλος
Η μνήμη σχετίζεται με τη βραδύτητα. Με την ταχύτητα σχετίζεται η λήθη.
Χάρης
Δεν το είχα σκεφτεί με αυτόν τον τρόπο.
Δάσκαλος
Η μεγάλη διαφορά με τους δασκάλους του γένους είναι ο χρόνος.
Χάρης
Είναι τόσο σημαντικός;
Δάσκαλος
L’être et le néant του Jean-Paul Sartre δεν ήταν παρά μία σημείωση του Sein und Zeit του Martin Heidegger.
Χάρης
Και το Humanitas et Tempus;
Δάσκαλος
Απλώς μία μαθηματική συμπίεση της ουσίας!
Χάρης
Η διαφορά του χρόνου, λοιπόν.
Δάσκαλος
Κι η διαφορά κάνει τη διαφορά.
Χάρης
Αυξάνεται η σημαντικότητα.
Δάσκαλος
Μέσω της παγκοσμιότητας…
Χάρης
Με τι μοιάζουν οι δάσκαλοι της ανθρωπότητας;
Δάσκαλος
Με τους φάρους και την αλήθεια.
Χάρης
Την αλήθεια;
Δάσκαλος
Ετυμολογικά, δεν είναι αυτή που δεν ξεχνά;
Χάρης
Σωστά! Αλλά η αναλογία;
Δάσκαλος
Ο Victor Hugo έλεγε: «La vérité éclaire tout mais ne se laisse pas regarder».
Χάρης
Τόσο απλά.
Δάσκαλος
Αλλά όχι απλοϊκά.
Χάρης
Και πώς τους αναγνωρίζουμε;
Δάσκαλος
Είναι οι άνθρωποι που μοιάζουν με τους άλλους αλλά κανείς δεν τους μοιάζει.
Χάρης
Αναρωτιέμαι τι θα πει η Αλεξία.
Δάσκαλος
Η Αλεξία, ως φιλόλογος, γνωρίζει τη σημασία της λέξης.
Χάρης
Και ως μαθήτρια;
Δάσκαλος
Την αξία της σιωπής. Σιωπή.
Χάρης
Δεν ξέρω τι άλλο να πω.
Δάσκαλος
Μην το ψάχνεις.
Χάρης
Θα έρθει μόνο του;
Δάσκαλος
Να το βρεις.
Χάρης
Κατάλαβα...
Ποια είναι η ουσία της;
Δάσκαλος
Ο μύθος! Σιωπή. Όλοι υπάρχουν, μερικοί ζουν, λίγοι γράφουν, σπάνιοι δημιουργούν.
Χάρης
Τι σχέση έχουν αυτά με το μύθο;
Δάσκαλος
Τύχη, πεπρωμένο, ιστορία, μύθος.
Χάρης
Συγγνώμη, Δάσκαλε, πάλι δεν κατάλαβα.
Δάσκαλος
Υπάρχει μία αντιστοιχία… Σιωπή. Θυμάσαι την παραβολή;
Χάρης
Υπάρχουν αυτοί που δεν ξέρουν ότι δεν ξέρουν, αυτοί που ξέρουν ότι δεν ξέρουν, αυτοί που δεν ξέρουν ότι ξέρουν κι αυτοί που ξέρουν ότι ξέρουν.
Δάσκαλος
Ο μύθος είναι ο ανθεκτικός πυρήνας της ιστορίας. Ένα πλαίσιο προστασίας, αν θέλεις.
Χάρης
Τα θεμέλια;
Δάσκαλος
Αξιώματα για τα μαθηματικά, αξίες για τη νοημοσύνη.
Χάρης
Κι οι αρχές;
Δάσκαλος
Για την κοινωνία και μόνο.
Χάρης
Μα ο άνθρωπος δεν είναι κοινωνικό ον;
Δάσκαλος
Ούτε κοινωνικό ούτε πολιτικό.
Χάρης
Μα ο Αριστοτέλης;
Δάσκαλος
Η Ακαδημία του Πλάτωνα και το Λύκειο του Αριστοτέλη εκφυλίστηκαν κοινωνικά. Η κοινωνία ξέχασε την ουσία και κράτησε μόνο την ονομασία: οντολογία δίχως τελεολογία.
Χάρης
Διότι το «Μηδείς αγεωμέτρητος εισίτω» δεν εφαρμόστηκε.
Δάσκαλος
Κι ο Leonardo da Vinci έγραψε στα χειρόγραφά του: «Όποιος δεν είναι μαθηματικός, ας μη διαβάσει το έργο μου.»
Χάρης
Γι’ αυτόν το λόγο, ο Galileo Galilei έγραψε ότι το βιβλίο της φύσης είναι γραμμένο στα μαθηματικά;
Δάσκαλος
Τα μαθηματικά εμπεριέχουν μία μέθοδο συμπίεσης των γνώσεων. Όταν όλοι ξεχνούν, τα μαθηματικά θυμούνται.
Χάρης
Για παράδειγμα;
Δάσκαλος
Όταν ο Αρχιμήδης ανακάλυψε ότι ο κύλινδρος έχει όγκο τα τρία δεύτερα της σφαίρας, θεώρησε ότι ήταν τόσο σημαντικό που ζήτησε να το χαράξουν πάνω στον τάφο του.
Χάρης
Όπως έκανε κι ο Karl Friedrich Gauss με το κανονικό δεκαεπτάγωνο που κατασκεύασε με χάρακα και διαβήτη.
Δάσκαλος
Ήταν όντως το ίδιο νοητικό σχήμα.
Χάρης
Γιατί όμως αποτελεί παράδειγμα;
Δάσκαλος
Όταν όλοι οι κάτοικοι των Συρακουσών ξέχασαν πού ήταν ο τάφος του Αρχιμήδη, ο Κικέρωνας μετά από 137 χρόνια τον ξαναβρήκε χάρη στο μαθηματικό χαρακτικό.
Χάρης
Μία σφήνα μνήμης μέσα στη λήθη.
Δάσκαλος
Έτσι είναι κι οι δάσκαλοι της ανθρωπότητας.
Χάρης
Δηλαδή;
Δάσκαλος
Σφήνες ανθρώπινης μνήμης μέσα στην κοινωνική λήθη.
Χάρης
Αυτό λοιπόν είναι το πλαίσιο. Και το πεδίο;
Δάσκαλος
Θραύσματα μέλλοντος μέσα στο παρελθόν.
Χάρης
Δυσνόητο μου φαίνεται…
Δάσκαλος
Γιατί να είναι όλα άμεσα κατανοητά;
Χάρης
Δεν θα ήταν καλύτερα τα πράγματα;
Δάσκαλος
Η μνήμη σχετίζεται με τη βραδύτητα. Με την ταχύτητα σχετίζεται η λήθη.
Χάρης
Δεν το είχα σκεφτεί με αυτόν τον τρόπο.
Δάσκαλος
Η μεγάλη διαφορά με τους δασκάλους του γένους είναι ο χρόνος.
Χάρης
Είναι τόσο σημαντικός;
Δάσκαλος
L’être et le néant του Jean-Paul Sartre δεν ήταν παρά μία σημείωση του Sein und Zeit του Martin Heidegger.
Χάρης
Και το Humanitas et Tempus;
Δάσκαλος
Απλώς μία μαθηματική συμπίεση της ουσίας!
Χάρης
Η διαφορά του χρόνου, λοιπόν.
Δάσκαλος
Κι η διαφορά κάνει τη διαφορά.
Χάρης
Αυξάνεται η σημαντικότητα.
Δάσκαλος
Μέσω της παγκοσμιότητας…
Χάρης
Με τι μοιάζουν οι δάσκαλοι της ανθρωπότητας;
Δάσκαλος
Με τους φάρους και την αλήθεια.
Χάρης
Την αλήθεια;
Δάσκαλος
Ετυμολογικά, δεν είναι αυτή που δεν ξεχνά;
Χάρης
Σωστά! Αλλά η αναλογία;
Δάσκαλος
Ο Victor Hugo έλεγε: «La vérité éclaire tout mais ne se laisse pas regarder».
Χάρης
Τόσο απλά.
Δάσκαλος
Αλλά όχι απλοϊκά.
Χάρης
Και πώς τους αναγνωρίζουμε;
Δάσκαλος
Είναι οι άνθρωποι που μοιάζουν με τους άλλους αλλά κανείς δεν τους μοιάζει.
Χάρης
Αναρωτιέμαι τι θα πει η Αλεξία.
Δάσκαλος
Η Αλεξία, ως φιλόλογος, γνωρίζει τη σημασία της λέξης.
Χάρης
Και ως μαθήτρια;
Δάσκαλος
Την αξία της σιωπής. Σιωπή.
Χάρης
Δεν ξέρω τι άλλο να πω.
Δάσκαλος
Μην το ψάχνεις.
Χάρης
Θα έρθει μόνο του;
Δάσκαλος
Να το βρεις.
Χάρης
Κατάλαβα...
http://www.lygeros.org/4554-gr.html
τις προηγούμενες σκηνές μπορείτε πιο εύκολα να τις βρείτε εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια
Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε