Ενδιαφέρον Τούρκων επενδυτών για ελληνικές ακτοπλοϊκές
Του Ηλία Γ. Μπέλλου
Προχωρημένες διερευνητικές επαφές για ενδεχόμενη εξαγορά ελληνικών ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων αλλά και την δρομολόγηση νέων γραμμών από την Τουρκία προς το Αιγαίο φέρονται να πραγματοποιούν εδώ και καιρό Τούρκοι επιχειρηματίες.
Διαβλέποντας ευκαιρίες στο Αιγαίο -που αναδύονται από την κρίση που πλήττει την ελληνική ακτοπλοϊκή βιομηχανία- και έχοντας ανατάξει το ποιοτικό και ποσοτικό προφίλ του ακτοπλοϊκού τους στόλου με εντυπωσιακούς ρυθμούς οι Τούρκοι εφοπλιστές, σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζουν τη δυνατότητα εισόδου τους στην ελληνική αγορά.
«Θέμα χρόνου»
Πολύ καλά ενημερωμένες πηγές από τον ελληνικό, μη εισηγμένο, ακτοπλοϊκό κλάδο αναφέρουν στο Capital.gr πως «είναι θέμα χρόνου να ανακοινωθούν εξαγορές μικρότερων ελληνικών επιχειρήσεων, κίνηση που παρακάμπτει τους περιορισμούς που ισχύουν για τη δραστηριοποίηση ξένων εκτός Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου στο Αιγαίο». «Η προσοχή φαίνεται να είναι στραμμένη τουλάχιστον για την ώρα σε μεσαίες και μικρές, μονοβάπορες ελληνικές επιχειρήσεις και όχι στις μεγάλες εισηγμένες», προσθέτουν.
Ήδη όμως υπάρχουν διασυνδέσεις των νησιών του ανατολικού Αιγαίου με την Τουρκία που εξυπηρετούν πέραν της εποχικής τουριστικής κίνησης και επιβατική κίνηση, εμπόριο και τον εφοδιασμό των τοπικών αγορών, αναφέρουν.
Απευθείας γραμμές;
Παράλληλα υπηρεσιακοί παράγοντες της ελληνικής δημόσιας διοίκησης που σχετίζονται με το αντικείμενο, αναφέρουν ότι είναι γνώστες των συζητήσεων για ύπαρξη δυνητικού ενδιαφέροντος περί ίδρυσης δύο γραμμών από την Τουρκία, η μία προς την Θεσσαλονίκη και η άλλη προς τον Πειραιά.
Πρόκειται αφενός για τη γραμμή Αϊβαλί (Κυδωνίες), Λέσβος, Θεσσαλονίκη και αφετέρου Σμύρνης, Τσεσμέ, Πειραιά. Οι δύο αυτές γραμμές είχαν αναφερθεί και προ έτους από την εφημερίδα Hürriyet σε δημοσίευμα που αποκάλυπτε την ύπαρξη υπομνήματος του τουρκικού υπουργείου μεταφορών (Turkish Transport, Maritime Affairs and Communications Ministry) προς ναυτιλιακά και εφοπλιστικά επιμελητήρια της γείτονος με το οποίο προτρέπονται οι επιχειρηματίες να εξετάσουν εξαγορές ελληνικών ακτοπλοϊκών και χαρακτηρίζεται το επενδυτικό περιβάλλον ως καλό.
Ήταν λίγο πριν το περυσινό καλοκαίρι όταν τουρκικά μέσα ενημέρωσης επικαλούνταν εκτιμήσεις του Γεράσιμου Αγούδημου για επενδυτικές ευκαιρίες στις υπερχρεωμένες ελληνικές ακτοπλοϊκές και στα πλοία τους των οποίων η αξία είχε υποδιπλασιαστεί.
Visa και 5 εδραιωμένα δρομολόγια
Σημειώνεται επίσης πως από καιρό η ελληνική κυβέρνηση έχει δεχτεί και αιτήματα από ελληνικά περιφερειακά επιμελήτρια για κατάργηση της visa με την Τουρκία ώστε να ενισχυθεί η ελληνική νησιωτική αγορά από Τούρκους επισκέπτες.
Ήδη πέντε ελληνικά λιμάνια στο Αιγαίο συνδέονται με την Τουρκία με τακτικά δρομολόγια. Η Μυτιλήνη είναι συνδεδεμένη ακτοπλοϊκώς με το Αϊβαλί, η Χίος με το Τσεσμέ, η Σάμος και η Κω με το Κουσάντασι και η Ρόδος με το Μπόντρουμ και τη Μαρμαρίς.
Πολιτική ανάπτυξης του στόλου
Η ανάδειξη της Τουρκίας ως ακτοπλοϊκής δύναμης έχει γίνει με μεθοδικότητα και σχεδιασμό τα τελευταία λίγα έτη και όπως πληροφορούν το Capital.gr ναυτιλιακοί παράγοντες έχει συνοδευτεί και με την ναυπήγηση μεγάλων σύγχρονων ακτοπλοϊκών σκαφών. Παράλληλα σύμφωνα με το Lloyd΄s List η τουρκική ακτοπλοΐα έχει γίνει επίκεντρο σημαντικών κρατικών ενισχύσεων από το 2011, ενώ στους σχεδιασμούς έχουν συμμετάσχει και ολλανδικά συμφέροντα.
Χρηματοδοτήσεις από την Ευρώπη
Επιπλέον πρέπει να σημειωθεί πως στα τέλη Ιανουαρίου η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανοικοδόμησης και Ανάπτυξης (EBRD) ανακοίνωσε πως μπορεί να χρηματοδοτήσει με 33 εκατ. ευρώ εταιρικές οντότητες της Σμύρνης με στόχο την απόκτηση νέων οχηματαγωγών. Η EBRD έχει χρηματοδοτήσει συνολικά την Τουρκία με 2,6 δισ. ευρώ σε 76 business plan σε διάφορους τομείς.
Κρουαζιέρα
Προχωρημένες εμφανίζονται επίσης οι κινήσεις της Τουρκίας και στην αγορά της κρουαζιέρας. Η ανάπτυξη της στον κλάδο δεν είναι άγνωστη στους παροικούντες την Ακτή Μιαούλη. Το 2012 άλλωστε η First Cruise One Corp, εταιρεία συμφερόντων του ομίλου Ρέστη, βρήκε ναύλο για το κρουαζιερόπλοιό της Happy Dolphin στην τουρκική Etsur που το δούλεψε με home port την Σμύρνη, ενώ η Majestic International Cruises, συμφερόντων του ομίλου Κολλάκη, είχε ναυλώσει κρουαζιερόπλοιό της στην τουρκική Apex Tur.
Πηγή:www.capital.gr
Προχωρημένες διερευνητικές επαφές για ενδεχόμενη εξαγορά ελληνικών ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων αλλά και την δρομολόγηση νέων γραμμών από την Τουρκία προς το Αιγαίο φέρονται να πραγματοποιούν εδώ και καιρό Τούρκοι επιχειρηματίες.
Διαβλέποντας ευκαιρίες στο Αιγαίο -που αναδύονται από την κρίση που πλήττει την ελληνική ακτοπλοϊκή βιομηχανία- και έχοντας ανατάξει το ποιοτικό και ποσοτικό προφίλ του ακτοπλοϊκού τους στόλου με εντυπωσιακούς ρυθμούς οι Τούρκοι εφοπλιστές, σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζουν τη δυνατότητα εισόδου τους στην ελληνική αγορά.
«Θέμα χρόνου»
Πολύ καλά ενημερωμένες πηγές από τον ελληνικό, μη εισηγμένο, ακτοπλοϊκό κλάδο αναφέρουν στο Capital.gr πως «είναι θέμα χρόνου να ανακοινωθούν εξαγορές μικρότερων ελληνικών επιχειρήσεων, κίνηση που παρακάμπτει τους περιορισμούς που ισχύουν για τη δραστηριοποίηση ξένων εκτός Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου στο Αιγαίο». «Η προσοχή φαίνεται να είναι στραμμένη τουλάχιστον για την ώρα σε μεσαίες και μικρές, μονοβάπορες ελληνικές επιχειρήσεις και όχι στις μεγάλες εισηγμένες», προσθέτουν.
Ήδη όμως υπάρχουν διασυνδέσεις των νησιών του ανατολικού Αιγαίου με την Τουρκία που εξυπηρετούν πέραν της εποχικής τουριστικής κίνησης και επιβατική κίνηση, εμπόριο και τον εφοδιασμό των τοπικών αγορών, αναφέρουν.
Απευθείας γραμμές;
Παράλληλα υπηρεσιακοί παράγοντες της ελληνικής δημόσιας διοίκησης που σχετίζονται με το αντικείμενο, αναφέρουν ότι είναι γνώστες των συζητήσεων για ύπαρξη δυνητικού ενδιαφέροντος περί ίδρυσης δύο γραμμών από την Τουρκία, η μία προς την Θεσσαλονίκη και η άλλη προς τον Πειραιά.
Πρόκειται αφενός για τη γραμμή Αϊβαλί (Κυδωνίες), Λέσβος, Θεσσαλονίκη και αφετέρου Σμύρνης, Τσεσμέ, Πειραιά. Οι δύο αυτές γραμμές είχαν αναφερθεί και προ έτους από την εφημερίδα Hürriyet σε δημοσίευμα που αποκάλυπτε την ύπαρξη υπομνήματος του τουρκικού υπουργείου μεταφορών (Turkish Transport, Maritime Affairs and Communications Ministry) προς ναυτιλιακά και εφοπλιστικά επιμελητήρια της γείτονος με το οποίο προτρέπονται οι επιχειρηματίες να εξετάσουν εξαγορές ελληνικών ακτοπλοϊκών και χαρακτηρίζεται το επενδυτικό περιβάλλον ως καλό.
Ήταν λίγο πριν το περυσινό καλοκαίρι όταν τουρκικά μέσα ενημέρωσης επικαλούνταν εκτιμήσεις του Γεράσιμου Αγούδημου για επενδυτικές ευκαιρίες στις υπερχρεωμένες ελληνικές ακτοπλοϊκές και στα πλοία τους των οποίων η αξία είχε υποδιπλασιαστεί.
Visa και 5 εδραιωμένα δρομολόγια
Σημειώνεται επίσης πως από καιρό η ελληνική κυβέρνηση έχει δεχτεί και αιτήματα από ελληνικά περιφερειακά επιμελήτρια για κατάργηση της visa με την Τουρκία ώστε να ενισχυθεί η ελληνική νησιωτική αγορά από Τούρκους επισκέπτες.
Ήδη πέντε ελληνικά λιμάνια στο Αιγαίο συνδέονται με την Τουρκία με τακτικά δρομολόγια. Η Μυτιλήνη είναι συνδεδεμένη ακτοπλοϊκώς με το Αϊβαλί, η Χίος με το Τσεσμέ, η Σάμος και η Κω με το Κουσάντασι και η Ρόδος με το Μπόντρουμ και τη Μαρμαρίς.
Πολιτική ανάπτυξης του στόλου
Η ανάδειξη της Τουρκίας ως ακτοπλοϊκής δύναμης έχει γίνει με μεθοδικότητα και σχεδιασμό τα τελευταία λίγα έτη και όπως πληροφορούν το Capital.gr ναυτιλιακοί παράγοντες έχει συνοδευτεί και με την ναυπήγηση μεγάλων σύγχρονων ακτοπλοϊκών σκαφών. Παράλληλα σύμφωνα με το Lloyd΄s List η τουρκική ακτοπλοΐα έχει γίνει επίκεντρο σημαντικών κρατικών ενισχύσεων από το 2011, ενώ στους σχεδιασμούς έχουν συμμετάσχει και ολλανδικά συμφέροντα.
Χρηματοδοτήσεις από την Ευρώπη
Επιπλέον πρέπει να σημειωθεί πως στα τέλη Ιανουαρίου η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανοικοδόμησης και Ανάπτυξης (EBRD) ανακοίνωσε πως μπορεί να χρηματοδοτήσει με 33 εκατ. ευρώ εταιρικές οντότητες της Σμύρνης με στόχο την απόκτηση νέων οχηματαγωγών. Η EBRD έχει χρηματοδοτήσει συνολικά την Τουρκία με 2,6 δισ. ευρώ σε 76 business plan σε διάφορους τομείς.
Κρουαζιέρα
Προχωρημένες εμφανίζονται επίσης οι κινήσεις της Τουρκίας και στην αγορά της κρουαζιέρας. Η ανάπτυξη της στον κλάδο δεν είναι άγνωστη στους παροικούντες την Ακτή Μιαούλη. Το 2012 άλλωστε η First Cruise One Corp, εταιρεία συμφερόντων του ομίλου Ρέστη, βρήκε ναύλο για το κρουαζιερόπλοιό της Happy Dolphin στην τουρκική Etsur που το δούλεψε με home port την Σμύρνη, ενώ η Majestic International Cruises, συμφερόντων του ομίλου Κολλάκη, είχε ναυλώσει κρουαζιερόπλοιό της στην τουρκική Apex Tur.
Πηγή:www.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια
Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε