H συμφωνία είναι κακή: Ποιος θα ερμηνεύσει την... ερμηνευτική δήλωση;
Του Κωνσταντίνου Χολέβα*
Η Συμφωνία των Πρεσπών είναι κακή. Βλάπτει τα εθνικά μας συμφέροντα και τώρα και στο μέλλον. Πρέπει να απορριφθεί από τη Βουλή των Ελλήνων.
Η συζήτηση που γίνεται για ερμηνευτικές δηλώσεις και πρόσθετα Πρωτόκολλα, αν μεν γίνεται για να αποκαλύψει τις πραγματικές προθέσεις του Ζάεφ και να αποδομήσει τη Συμφωνία, τότε έχει κάποιο ενδιαφέρον. Αν, όμως, γίνεται με τη ψευδαίσθηση ότι έτσι θα βελτιωθεί το κείμενο των Πρεσπών και θα προστατευθεί η Ελλάς, τότε πρόκειται για ματαιοπονία.
Καταθέτω, λοιπόν, τα ακόλουθα ερωτήματα:
1. Η ανάγκη για ερμηνευτικές δηλώσεις προκύπτει από την εμφανή και συνεχιζόμενη αδιαλλαξία του Πρωθυπουργού των Σκοπίων Ζόραν Ζάεφ, ο οποίος –θυμίζω- είχε παρουσιαστεί ως ο μετριοπαθής της υποθέσεως! Η ουσία του προβλήματος είναι ότι όλο το ιδεολογικό οικοδόμημα του γειτονικού κράτους βασίζεται στον μύθο, στην πλαστογράφηση της Ιστορίας και στην κατασκευή ενός έθνους από τον κομμουνιστή Τίτο εις βάρος της ελληνικής Ιστορίας. Άρα προκύπτει το ερώτημα: Αφού ήδη υπάρχει διαφορετική ερμηνεία της Συμφωνίας από τις δύο πλευρές, ποιος μάς εγγυάται ότι θα ρυθμισθούν όλα τα θέματα με μία ή δύο ερμηνευτικές δηλώσεις; Θα παύσει η κακοπιστία των Σκοπιανών ηγετών; Σαφώς όχι. Άρα θα τεθεί πρόβλημα και ως προς την ερμηνεία των ίδιων των ερμηνευτικών δηλώσεων. Και η σύγχυση θα διαιωνίζεται και τα Σκόπια θα διατυμπανίζουν ότι η Ελλάς τούς παρεχώρησε «μακεδονική» γλώσσα και «μακεδονική» εθνότητα!
2. Μία ενδεχόμενη ερμηνευτική δήλωση για τη γλώσσα ή για τη nationality, όπως την γράφει το άρθρο 1, παρ. 3, της Συμφωνίας, θα αφήνει ακάλυπτο το πρωτεύον ζήτημα που είναι το όνομα. Από τη στιγμή που οι κ.κ. Τσίπρας και Κοτζιάς δέχονται τον όρο «μακεδονική» για τη γλώσσα και την εθνικότητα, τότε το όνομα «Βόρεια Μακεδονία» αποδυναμώνεται και ουσιαστικά ακυρώνεται. Άλλωστε ο Ζάεφ ήδη ομιλεί περί κράτους της Μακεδονίας χωρίς γεωγραφικό προσδιορισμό. Θυμίζω ότι η προπαγάνδα του για το αποτυχόν δημοψήφισμα της 30.9.2018 βασιζόταν στο σύνθημα περί Ευρωπαϊκής Μακεδονίας και όχι «Βόρειας Μακεδονίας».
3. Ό,τι και αν γραφεί στην ερμηνευτική δήλωση, παραμένει η βαρυτάτη υποχώρηση που κάνει η χώρα μας με το άρθρο 7 της Συμφωνίας. Εκεί δίδεται το δικαίωμα στα Σκόπια να χρησιμοποιούν τους όρους «Μακεδονία» και «Μακεδόνας» όπως θέλουν και όλα αυτά σε σχέση με γλώσσα, πληθυσμό, ιστορία, πολιτισμό και κληρονομιά. Όμως αυτά τα πέντε στοιχεία αποτελούν συστατικά έθνους, όπως πρώτος παρατήρησε ο καθηγητής της Σύγχρονης Ιστορίας του ΕΚΠΑ Ευάνθης Χατζηβασιλείου. Δεν αποτελούν χαρακτηριστικά υπηκοότητας, που είναι απλώς ο νομικός δεσμός του πολίτη με το κράτος. Δυστυχώς η ιδεοληψία των κυβερνώντων οδηγεί στην αναγνώριση εκ μέρους μας μιας τεχνητής εθνότητας, η οποία κατασκευάσθηκε το 1944 από ένα αντιδημοκρατικό και καταπιεστικό καθεστώς.
4. Και πώς θα βοηθήσουν οι ενδεχόμενες ερμηνευτικές δηλώσεις στο πρόβλημα της παρερμηνείας και πλαστογραφίας της Ελληνικής Ιστορίας;
Τα άρθρα 7, παρ. 4, και 8, παρ. 2, της Συμφωνίας επιχειρούν κάπως να μετριάσουν την οικειοποίηση του Αλεξάνδρου και του Φιλίππου από τους γείτονες. Όμως η Ιστορία της Μακεδονίας, ως τμήμα της διαχρονικής Ιστορίας του Ελληνισμού, δεν περιορίζεται στην αρχαία ελληνική κληρονομιά. Περιλαμβάνει τη Χριστιανική, τη Βυζαντινή, την Τουρκοκρατούμενη και τη Νεώτερη Μακεδονία. Όλες αυτές οι περίοδοι μένουν ακάλυπτες από τη Συμφωνία και ήδη ο Ζάεφ επανειλημμένως χαρακτήρισε ως ιδρυτές του «Μακεδονικού Έθνους» τους Έλληνες Αγίους και ιεραποστόλους Κύριλλο και Μεθόδιο.
5. Κανένα Πρωτόκολλο και καμία ερμηνευτική δήλωση δεν θα μπορέσει να περιορίσει τη ζημιά, η οποία ήδη έχει αρχίσει να γίνεται με την Κοινή Διεπιστημονική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων του άρθρου 8, παρ. 5, της Συμφωνίας. Η Επιτροπή, με επτά μέλη από κάθε πλευρά,έχει ήδη ενεργοποιηθεί πριν καν κυρωθεί η Συμφωνία στην Ελληνική Βουλή. Και αν η Συμφωνία απορριφθεί; Γιατί βιάζονται οι συντάκτες της να την εφαρμόσουν πριν από τη νόμιμη κύρωσή της; Ήδη οι επιστήμονες των Σκοπίων ζήτησαν να ελέγξουν όλα τα σχολικά βιβλία μας και όχι μόνον εκείνα της Ιστορίας. Πριν από την υπογραφή της Συμφωνίας καταγγέλλαμε τον εθνικισμό και τον αλυτρωτισμό των Σκοπίων. Τώρα εμμέσως η ελληνική κυβέρνηση παραδέχεται και την ύπαρξη ...ελληνικού αλυτρωτισμού! Επισημαίνω ότι το συγκεκριμένο άρθρο δίνει το δικαίωμα στα Σκόπια να παρεμβαίνουν και σε θέματα αρχαιολογίας. Αν, λοιπόν, ζητήσουν να παρεμποδίσουν τις ανασκαφές πχ στην Αμφίπολη ή στην Αιανή, ποια ερμηνευτική δήλωση θα μπορέσει να τούς σταματήσει;
6. Και ας μην λησμονούμε τα σοβαρά προβλήματα, τα οποία θα αντιμετωπίσουν χιλιάδες εταιρίες και προϊόντα της Βορείου Ελλάδος που χρησιμοποιούν τους όρους Μακεδονία και Μακεδονικός-ή-ό στα εμπορικά σήματά τους. Η Επιτροπή του άρθρου 1, παρ. 3θ, θα εργάζεται επί τρία χρόνια, αν εφαρμοσθεί η Συμφωνία, και ουδείς μπορεί να προβλέψει το αποτέλεσμα. Ποια ερμηνευτική δήλωση θα προστατεύσει τα ελληνικά μακεδονικά προϊόντα από την κακοπιστία των γειτόνων; Προφανώς καμία.
Η Συμφωνία απορρίπτεται. Είτε περιέχει, είτε δεν περιέχει ερμηνευτικές δηλώσεις. Ας μην μείνουν στην Ιστορία οι Πρέσπες ως ταυτισμένες με μία επιζήμια Συμφωνία. Ας τις έχουμε στον νου μας ως δύο όμορφες λίμνες στις οποίες θα βουλιάξει ο ψευδομακεδονισμός!
*Ο κ. Κωνσταντίνος Χολέβας είναι πολιτικός επιστήμων.
liberal.gr
Η Συμφωνία των Πρεσπών είναι κακή. Βλάπτει τα εθνικά μας συμφέροντα και τώρα και στο μέλλον. Πρέπει να απορριφθεί από τη Βουλή των Ελλήνων.
Η συζήτηση που γίνεται για ερμηνευτικές δηλώσεις και πρόσθετα Πρωτόκολλα, αν μεν γίνεται για να αποκαλύψει τις πραγματικές προθέσεις του Ζάεφ και να αποδομήσει τη Συμφωνία, τότε έχει κάποιο ενδιαφέρον. Αν, όμως, γίνεται με τη ψευδαίσθηση ότι έτσι θα βελτιωθεί το κείμενο των Πρεσπών και θα προστατευθεί η Ελλάς, τότε πρόκειται για ματαιοπονία.
Καταθέτω, λοιπόν, τα ακόλουθα ερωτήματα:
1. Η ανάγκη για ερμηνευτικές δηλώσεις προκύπτει από την εμφανή και συνεχιζόμενη αδιαλλαξία του Πρωθυπουργού των Σκοπίων Ζόραν Ζάεφ, ο οποίος –θυμίζω- είχε παρουσιαστεί ως ο μετριοπαθής της υποθέσεως! Η ουσία του προβλήματος είναι ότι όλο το ιδεολογικό οικοδόμημα του γειτονικού κράτους βασίζεται στον μύθο, στην πλαστογράφηση της Ιστορίας και στην κατασκευή ενός έθνους από τον κομμουνιστή Τίτο εις βάρος της ελληνικής Ιστορίας. Άρα προκύπτει το ερώτημα: Αφού ήδη υπάρχει διαφορετική ερμηνεία της Συμφωνίας από τις δύο πλευρές, ποιος μάς εγγυάται ότι θα ρυθμισθούν όλα τα θέματα με μία ή δύο ερμηνευτικές δηλώσεις; Θα παύσει η κακοπιστία των Σκοπιανών ηγετών; Σαφώς όχι. Άρα θα τεθεί πρόβλημα και ως προς την ερμηνεία των ίδιων των ερμηνευτικών δηλώσεων. Και η σύγχυση θα διαιωνίζεται και τα Σκόπια θα διατυμπανίζουν ότι η Ελλάς τούς παρεχώρησε «μακεδονική» γλώσσα και «μακεδονική» εθνότητα!
2. Μία ενδεχόμενη ερμηνευτική δήλωση για τη γλώσσα ή για τη nationality, όπως την γράφει το άρθρο 1, παρ. 3, της Συμφωνίας, θα αφήνει ακάλυπτο το πρωτεύον ζήτημα που είναι το όνομα. Από τη στιγμή που οι κ.κ. Τσίπρας και Κοτζιάς δέχονται τον όρο «μακεδονική» για τη γλώσσα και την εθνικότητα, τότε το όνομα «Βόρεια Μακεδονία» αποδυναμώνεται και ουσιαστικά ακυρώνεται. Άλλωστε ο Ζάεφ ήδη ομιλεί περί κράτους της Μακεδονίας χωρίς γεωγραφικό προσδιορισμό. Θυμίζω ότι η προπαγάνδα του για το αποτυχόν δημοψήφισμα της 30.9.2018 βασιζόταν στο σύνθημα περί Ευρωπαϊκής Μακεδονίας και όχι «Βόρειας Μακεδονίας».
3. Ό,τι και αν γραφεί στην ερμηνευτική δήλωση, παραμένει η βαρυτάτη υποχώρηση που κάνει η χώρα μας με το άρθρο 7 της Συμφωνίας. Εκεί δίδεται το δικαίωμα στα Σκόπια να χρησιμοποιούν τους όρους «Μακεδονία» και «Μακεδόνας» όπως θέλουν και όλα αυτά σε σχέση με γλώσσα, πληθυσμό, ιστορία, πολιτισμό και κληρονομιά. Όμως αυτά τα πέντε στοιχεία αποτελούν συστατικά έθνους, όπως πρώτος παρατήρησε ο καθηγητής της Σύγχρονης Ιστορίας του ΕΚΠΑ Ευάνθης Χατζηβασιλείου. Δεν αποτελούν χαρακτηριστικά υπηκοότητας, που είναι απλώς ο νομικός δεσμός του πολίτη με το κράτος. Δυστυχώς η ιδεοληψία των κυβερνώντων οδηγεί στην αναγνώριση εκ μέρους μας μιας τεχνητής εθνότητας, η οποία κατασκευάσθηκε το 1944 από ένα αντιδημοκρατικό και καταπιεστικό καθεστώς.
4. Και πώς θα βοηθήσουν οι ενδεχόμενες ερμηνευτικές δηλώσεις στο πρόβλημα της παρερμηνείας και πλαστογραφίας της Ελληνικής Ιστορίας;
Τα άρθρα 7, παρ. 4, και 8, παρ. 2, της Συμφωνίας επιχειρούν κάπως να μετριάσουν την οικειοποίηση του Αλεξάνδρου και του Φιλίππου από τους γείτονες. Όμως η Ιστορία της Μακεδονίας, ως τμήμα της διαχρονικής Ιστορίας του Ελληνισμού, δεν περιορίζεται στην αρχαία ελληνική κληρονομιά. Περιλαμβάνει τη Χριστιανική, τη Βυζαντινή, την Τουρκοκρατούμενη και τη Νεώτερη Μακεδονία. Όλες αυτές οι περίοδοι μένουν ακάλυπτες από τη Συμφωνία και ήδη ο Ζάεφ επανειλημμένως χαρακτήρισε ως ιδρυτές του «Μακεδονικού Έθνους» τους Έλληνες Αγίους και ιεραποστόλους Κύριλλο και Μεθόδιο.
5. Κανένα Πρωτόκολλο και καμία ερμηνευτική δήλωση δεν θα μπορέσει να περιορίσει τη ζημιά, η οποία ήδη έχει αρχίσει να γίνεται με την Κοινή Διεπιστημονική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων του άρθρου 8, παρ. 5, της Συμφωνίας. Η Επιτροπή, με επτά μέλη από κάθε πλευρά,έχει ήδη ενεργοποιηθεί πριν καν κυρωθεί η Συμφωνία στην Ελληνική Βουλή. Και αν η Συμφωνία απορριφθεί; Γιατί βιάζονται οι συντάκτες της να την εφαρμόσουν πριν από τη νόμιμη κύρωσή της; Ήδη οι επιστήμονες των Σκοπίων ζήτησαν να ελέγξουν όλα τα σχολικά βιβλία μας και όχι μόνον εκείνα της Ιστορίας. Πριν από την υπογραφή της Συμφωνίας καταγγέλλαμε τον εθνικισμό και τον αλυτρωτισμό των Σκοπίων. Τώρα εμμέσως η ελληνική κυβέρνηση παραδέχεται και την ύπαρξη ...ελληνικού αλυτρωτισμού! Επισημαίνω ότι το συγκεκριμένο άρθρο δίνει το δικαίωμα στα Σκόπια να παρεμβαίνουν και σε θέματα αρχαιολογίας. Αν, λοιπόν, ζητήσουν να παρεμποδίσουν τις ανασκαφές πχ στην Αμφίπολη ή στην Αιανή, ποια ερμηνευτική δήλωση θα μπορέσει να τούς σταματήσει;
6. Και ας μην λησμονούμε τα σοβαρά προβλήματα, τα οποία θα αντιμετωπίσουν χιλιάδες εταιρίες και προϊόντα της Βορείου Ελλάδος που χρησιμοποιούν τους όρους Μακεδονία και Μακεδονικός-ή-ό στα εμπορικά σήματά τους. Η Επιτροπή του άρθρου 1, παρ. 3θ, θα εργάζεται επί τρία χρόνια, αν εφαρμοσθεί η Συμφωνία, και ουδείς μπορεί να προβλέψει το αποτέλεσμα. Ποια ερμηνευτική δήλωση θα προστατεύσει τα ελληνικά μακεδονικά προϊόντα από την κακοπιστία των γειτόνων; Προφανώς καμία.
Η Συμφωνία απορρίπτεται. Είτε περιέχει, είτε δεν περιέχει ερμηνευτικές δηλώσεις. Ας μην μείνουν στην Ιστορία οι Πρέσπες ως ταυτισμένες με μία επιζήμια Συμφωνία. Ας τις έχουμε στον νου μας ως δύο όμορφες λίμνες στις οποίες θα βουλιάξει ο ψευδομακεδονισμός!
*Ο κ. Κωνσταντίνος Χολέβας είναι πολιτικός επιστήμων.
liberal.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια
Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε