Κατέκλεψαν και τα ΕΛΤΑ- Πάνω από 100 εκατ. ευρώ το ταμειακό έλλειμμα των ΕΛΤΑ
Του Γιώργου Φιντικάκη
Καθημερινή επιδείνωση εμφανίζουν τα οικονομικά των ΕΛΤΑ, τα οποία φέτος αναμένεται να παρουσιάσουν ταμειακό έλλειμμα άνω των 100 εκατ. ευρώ και ληξιπρόθεσμα χρέη ύψους 23 εκατ. ευρώ, όλα αυξημένα σε σχέση με πέρυσι, με την εταιρεία να αποτελεί μια διογκούμενη βραδυφλεγή βόμβα.
Τα στοιχεία παρουσίασε χθες στη Βουλή ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερακκάκης, απαντώντας σε επισημάνσεις βουλευτών της αντιπολίτευσης που έκαναν λόγο για την ανάγκη επείγουσας παρέμβασης και άμεσης εξυγίανσης στα ΕΛΤΑ.
«Θα ήθελα αυτή την αίσθηση του επείγοντος να την είχατε δείξει και τα προηγούμενα 4,5 χρόνια», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Πιερακκάκης, προσθέτοντας ότι στο τέλος του 2018, η αρνητική θέση ήταν 35 εκατ. ευρώ, τα έσοδα 253 εκατ. ευρώ, με τις προβλέψεις να μιλούν για ραγδαία επιδείνωση.
Η εταιρεία των 6.000 εργαζομένων, που παλαιότερα είχε φθάσει να παρακρατεί τα χρήματα που εισπράττει από τους λογαριασμούς της ΔΕΗ, κινδυνεύει ανά πάσα στιγμή με στάση πληρωμών, όπως παραλίγο να συμβεί την περασμένη άνοιξη, ενώ εκτιμάται ότι χρήζει κεφαλαιακών ενέσεων της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ, και ότι ένα σοβαρό πρόγραμμα εξυγίανσης θα απαιτούσε γύρω στα 300 εκατ. ευρώ.
Συγκρίνοντας μάλιστα την κατάσταση στα ΕΛΤΑ μεταξύ 2018 και 2014, ο κ. Πιερακκάκης ανέφερε ότι η κρατική εταιρεία πριν από τέσσερα χρόνια είχε έσοδα ύψους 333 εκατ. ευρώ και θετική καθαρή θέση ύψους 50 εκατ. ευρώ.
Δηλαδή μεταξύ 2014-2018, τα ΕΛΤΑ έχασαν 80 εκατ. ευρώ τζίρο, καθώς από τα 333 εκατ. ευρώ, αυτός υποχώρησε στα 253 εκατ. ευρώ, με τον κ. Πιερακκάκη να απαντά στους βουλευτές ότι η πτώση του κύκλου εργασιών της κρατικής εταιρείας ήταν πολύ μεγαλύτερη απ’ ότι η αντίστοιχη συνολικά του κλάδου.
Σε κάθε περίπτωση η κατάσταση είναι εκρηκτική, πολυτέλεια χρόνου δεν υπάρχει και η ανάγκη για την εξυγίανση των ταχυδρομείων περνά μέσα από ένα γενναίο σχέδιο διάσωσης, δίχως να τίθεται θέμα κλεισίματος των ταχυδρομείων.
«Προφανώς και θέλουμε να διασώσουμε τα ΕΛΤΑ», ανέφερε ο υπουργός, προσθέτοντας δηκτικά προς τους ερωτώντες βουλευτές ότι «αν κάποιοι δεν έκαναν τίποτα επί 4,5 χρόνια, εμείς μπορούμε να έχουμε ένα περιθώριο δύο μηνών για να κάνουμε κάτι».
Τι προέβλεπε το σχέδιο σωτηρίας
Σχετικές προειδοποιήσεις για την ανάγκη αναδιάρθρωσης των ΕΛΤΑ περιελάμβανε η μελέτη της Price WaterhooseCoopers, που είχε παραγγείλει η ίδια η διοίκηση των ταχυδρομείων, σε συνεργασία με το υπερ-Ταμείο και την οποία η προηγούμενη κυβέρνηση αρνήθηκε να εφαρμόσει, φοβούμενη το πολιτικό κόστος.
Σύμφωνα με εκείνο το σχέδιο «σωτηρίας», εάν δεν υπάρξει καμία παρέμβαση, η σωρευτική λειτουργική ζημιά (EBITDA) το διάστημα 2019-2021 θα φτάσει να κινείται μεταξύ 181 και 202 εκατ. ευρώ. Δηλαδή οι καθαρές ζημιές από 35 εκατ. ευρώ το 2018, θα εκτοξευτούν σε 67 εκατ. ευρώ, εάν δεν ληφθούν μέτρα. Αντίστοιχα, ακόμη και αν η εταιρεία εισπράξει στην τριετία ποσό ύψους 45 εκατ. ευρώ από την καθολική υπηρεσία, τότε και πάλι το ταμειακό έλλειμμα θα διαμορφωθεί σε περίπου 233 εκατ. ευρώ.
Εκείνο το σχέδιο προέβλεπε γενναία χρηματοδότηση ύψους 300 εκατ. ευρώ και την απομάκρυνση με ευνοϊκούς όρους άνω των 2.000 εργαζομένων, προκειμένου να μειωθεί το κόστος μισθοδοσίας το οποίο αντιστοιχεί στο 60% του συνολικού κύκλου εργασιών των ΕΛΤΑ, μαζί με ταυτόχρονο κλείσιμο περίπου 200 ζημιογόνων καταστημάτων ανά την Ελλάδα.
Ταυτόχρονα διασφάλιζε την καταβολή του μπόνους απόλυσης, ύψους 30.000 ευρώ, για κάθε συνταξιοδοτούμενο, ενώ σύμφωνα με την PwC το σχέδιο αυτό θα μπορούσε να εξοικονομήσει στην εταιρεία ένα ποσό περίπου 230 εκατ. ευρώ για τη δεκαετία 2019-2028. Διαφορετικά, κατέληγε η μελέτη, η μισθοδοσία της παραπάνω περιόδου θα ξεπεράσει τα 420 εκατ. ευρώ, γεγονός που σε συνδυασμό με τον συνεχώς μειούμενο τζίρο των ΕΛΤΑ θα τα οδηγούσε σύντομα στο λουκέτο.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ωστόσο, δεν θέλησε να προχωρήσει το πλάνο, αποφεύγοντας να πάρει το πολιτικό κόστος που συνεπάγεται η μείωση του προσωπικού και συντηρώντας μια αδιέξοδη κατάσταση που ημέρα με την ημέρα επιδεινώνεται.
Την ίδια στάση τήρησε και η διοίκηση του υπερ-Ταμείου ως μέτοχος του 90% των ΕΛΤΑ, που δίστασε να συγκρουσθεί με την προηγούμενη κυβέρνηση και τις αποφάσεις της, παρότι συστάθηκε με γνώμονα την εξυγίανση των «άρρωστων» ΔΕΚΟ και όχι τη συντήρηση αδιέξοδων συνταγών. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι η κατάσταση που έχει κληρονομήσει η νέα ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης να είναι εκρηκτική και η όποια λύση εφαρμοσθεί εκ των πραγμάτων θα έχει μεγαλύτερο κόστος απ' όσο αν αυτό είχε συμβεί πριν από μερικά χρόνια.
https://www.liberal.gr/
Καθημερινή επιδείνωση εμφανίζουν τα οικονομικά των ΕΛΤΑ, τα οποία φέτος αναμένεται να παρουσιάσουν ταμειακό έλλειμμα άνω των 100 εκατ. ευρώ και ληξιπρόθεσμα χρέη ύψους 23 εκατ. ευρώ, όλα αυξημένα σε σχέση με πέρυσι, με την εταιρεία να αποτελεί μια διογκούμενη βραδυφλεγή βόμβα.
Τα στοιχεία παρουσίασε χθες στη Βουλή ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερακκάκης, απαντώντας σε επισημάνσεις βουλευτών της αντιπολίτευσης που έκαναν λόγο για την ανάγκη επείγουσας παρέμβασης και άμεσης εξυγίανσης στα ΕΛΤΑ.
«Θα ήθελα αυτή την αίσθηση του επείγοντος να την είχατε δείξει και τα προηγούμενα 4,5 χρόνια», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Πιερακκάκης, προσθέτοντας ότι στο τέλος του 2018, η αρνητική θέση ήταν 35 εκατ. ευρώ, τα έσοδα 253 εκατ. ευρώ, με τις προβλέψεις να μιλούν για ραγδαία επιδείνωση.
Η εταιρεία των 6.000 εργαζομένων, που παλαιότερα είχε φθάσει να παρακρατεί τα χρήματα που εισπράττει από τους λογαριασμούς της ΔΕΗ, κινδυνεύει ανά πάσα στιγμή με στάση πληρωμών, όπως παραλίγο να συμβεί την περασμένη άνοιξη, ενώ εκτιμάται ότι χρήζει κεφαλαιακών ενέσεων της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ, και ότι ένα σοβαρό πρόγραμμα εξυγίανσης θα απαιτούσε γύρω στα 300 εκατ. ευρώ.
Συγκρίνοντας μάλιστα την κατάσταση στα ΕΛΤΑ μεταξύ 2018 και 2014, ο κ. Πιερακκάκης ανέφερε ότι η κρατική εταιρεία πριν από τέσσερα χρόνια είχε έσοδα ύψους 333 εκατ. ευρώ και θετική καθαρή θέση ύψους 50 εκατ. ευρώ.
Δηλαδή μεταξύ 2014-2018, τα ΕΛΤΑ έχασαν 80 εκατ. ευρώ τζίρο, καθώς από τα 333 εκατ. ευρώ, αυτός υποχώρησε στα 253 εκατ. ευρώ, με τον κ. Πιερακκάκη να απαντά στους βουλευτές ότι η πτώση του κύκλου εργασιών της κρατικής εταιρείας ήταν πολύ μεγαλύτερη απ’ ότι η αντίστοιχη συνολικά του κλάδου.
Σε κάθε περίπτωση η κατάσταση είναι εκρηκτική, πολυτέλεια χρόνου δεν υπάρχει και η ανάγκη για την εξυγίανση των ταχυδρομείων περνά μέσα από ένα γενναίο σχέδιο διάσωσης, δίχως να τίθεται θέμα κλεισίματος των ταχυδρομείων.
«Προφανώς και θέλουμε να διασώσουμε τα ΕΛΤΑ», ανέφερε ο υπουργός, προσθέτοντας δηκτικά προς τους ερωτώντες βουλευτές ότι «αν κάποιοι δεν έκαναν τίποτα επί 4,5 χρόνια, εμείς μπορούμε να έχουμε ένα περιθώριο δύο μηνών για να κάνουμε κάτι».
Τι προέβλεπε το σχέδιο σωτηρίας
Σχετικές προειδοποιήσεις για την ανάγκη αναδιάρθρωσης των ΕΛΤΑ περιελάμβανε η μελέτη της Price WaterhooseCoopers, που είχε παραγγείλει η ίδια η διοίκηση των ταχυδρομείων, σε συνεργασία με το υπερ-Ταμείο και την οποία η προηγούμενη κυβέρνηση αρνήθηκε να εφαρμόσει, φοβούμενη το πολιτικό κόστος.
Σύμφωνα με εκείνο το σχέδιο «σωτηρίας», εάν δεν υπάρξει καμία παρέμβαση, η σωρευτική λειτουργική ζημιά (EBITDA) το διάστημα 2019-2021 θα φτάσει να κινείται μεταξύ 181 και 202 εκατ. ευρώ. Δηλαδή οι καθαρές ζημιές από 35 εκατ. ευρώ το 2018, θα εκτοξευτούν σε 67 εκατ. ευρώ, εάν δεν ληφθούν μέτρα. Αντίστοιχα, ακόμη και αν η εταιρεία εισπράξει στην τριετία ποσό ύψους 45 εκατ. ευρώ από την καθολική υπηρεσία, τότε και πάλι το ταμειακό έλλειμμα θα διαμορφωθεί σε περίπου 233 εκατ. ευρώ.
Εκείνο το σχέδιο προέβλεπε γενναία χρηματοδότηση ύψους 300 εκατ. ευρώ και την απομάκρυνση με ευνοϊκούς όρους άνω των 2.000 εργαζομένων, προκειμένου να μειωθεί το κόστος μισθοδοσίας το οποίο αντιστοιχεί στο 60% του συνολικού κύκλου εργασιών των ΕΛΤΑ, μαζί με ταυτόχρονο κλείσιμο περίπου 200 ζημιογόνων καταστημάτων ανά την Ελλάδα.
Ταυτόχρονα διασφάλιζε την καταβολή του μπόνους απόλυσης, ύψους 30.000 ευρώ, για κάθε συνταξιοδοτούμενο, ενώ σύμφωνα με την PwC το σχέδιο αυτό θα μπορούσε να εξοικονομήσει στην εταιρεία ένα ποσό περίπου 230 εκατ. ευρώ για τη δεκαετία 2019-2028. Διαφορετικά, κατέληγε η μελέτη, η μισθοδοσία της παραπάνω περιόδου θα ξεπεράσει τα 420 εκατ. ευρώ, γεγονός που σε συνδυασμό με τον συνεχώς μειούμενο τζίρο των ΕΛΤΑ θα τα οδηγούσε σύντομα στο λουκέτο.
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ωστόσο, δεν θέλησε να προχωρήσει το πλάνο, αποφεύγοντας να πάρει το πολιτικό κόστος που συνεπάγεται η μείωση του προσωπικού και συντηρώντας μια αδιέξοδη κατάσταση που ημέρα με την ημέρα επιδεινώνεται.
Την ίδια στάση τήρησε και η διοίκηση του υπερ-Ταμείου ως μέτοχος του 90% των ΕΛΤΑ, που δίστασε να συγκρουσθεί με την προηγούμενη κυβέρνηση και τις αποφάσεις της, παρότι συστάθηκε με γνώμονα την εξυγίανση των «άρρωστων» ΔΕΚΟ και όχι τη συντήρηση αδιέξοδων συνταγών. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι η κατάσταση που έχει κληρονομήσει η νέα ηγεσία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης να είναι εκρηκτική και η όποια λύση εφαρμοσθεί εκ των πραγμάτων θα έχει μεγαλύτερο κόστος απ' όσο αν αυτό είχε συμβεί πριν από μερικά χρόνια.
https://www.liberal.gr/
loading...
Δεν υπάρχουν σχόλια
Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε