-->

Header Ads

Φ. Κουτεντάκης: Υστέρηση 2,1 δισ. ευρώ στο πρωτογενές πλεόνασμα στο πρώτο εξάμηνο


Τις συνέπειες από την προβληματική δημοσιονομική πορεία της χώρας στο α΄ εξάμηνο επισημαίνει η νέα έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή. Σημειώνεται ωστόσο ότι παρόλ'αυτά ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ στο σύνολο του έτους παραμένει εφικτός υπό όρους.

Κατά την παρουσίαση της έκθεσης που αφορά το δεύτερο τρίμηνο του 2019 από τον συντονιστή του Γραφείου Φραγκίσκο Κουτεντάκη επισημάνθηκε ότι ο εν λόγω στόχος "είναι εφικτός αλλά με αυξημένο ρίσκο" το οποίο και αναλύθηκε με βάση τον απολογισμό του πρώτου εξαμήνου.

Επίσης στην έκθεση καταγράφονται οι υπόλοιποι εξωγενείς κίνδυνοι στην οικονομία αλλά και οι τριγμοί σε πληθωρισμό, εξαγωγές, κόκκινα δάνεια και άλλα πεδία όπως είναι η άνοδος των οφειλών προς ιδιώτες όλο το πρώτο εξάμηνο του 2019.

Αναδεικνύεται επίσης η αναγκαιότητα μείωσης των πρωτογενών πλεονασμάτων, αλλά και ανόδου της χώρας σε επενδυτική βαθμίδα ώστε να ωφεληθεί από το νέο κύμα ποσοτικής χαλάρωσης.

Περιγράφονται και τα επιτεύγματα του τελευταίο διαστήματος όπως η επιτυχής έκδοση του 7ετους. Αναφέρεται ότι "η επιτυχημένη έκδοση 7ετούς τίτλου του ελληνικού δημοσίου προσέλκυσε σημαντική ζήτηση από ξένους θεσμικούς επενδυτές και κατέγραψε μειωμένη απόδοση επιβεβαιώνοντας την ανάκτηση της εμπιστοσύνης των διεθνών αγορών".

Οι εξωγενείς αβεβαιότητες

"Παρά τη γενική θετική εικόνα, το διεθνές περιβάλλον χαρακτηρίζεται από σημαντικό βαθμό αβεβαιότητας που πηγάζει από την όξυνση της εμπορικής αντιπαράθεσης μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας και τις συνεπακόλουθες αναταράξεις στο διεθνές χρηματοπιστωτικό σύστημα που έχουν ως αποτέλεσμα την επιβράδυνση των ρυθμών μεγέθυνσης της παγκόσμιας οικονομίας καθώς και από το ενδεχόμενο μιας άτακτης εξόδου του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση" αναφέρει το Γραφείο.

Το πλεόνασμα α΄ εξαμήνου σε πίεση

Όσον αφορά το εσωτερικό περιβάλλον, εξηγεί ότι "η βασική εστία ανησυχίας αφορά τα δημοσιονομικά μεγέθη. "Ήδη από τον Απρίλιο, παρουσιάζεται σημαντική επιδείνωση σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η υστέρηση αυτή δεν είναι εμφανής σε ταμειακούς όρους αλλά προκύπτει εφόσον επιβληθούν οι λογιστικές προσαρμογές του ESA και του προγράμματος ενισχυμένης εποπτείας. Συγκεκριμένα, και με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, εκτιμούμε ότι το πρωτογενές αποτέλεσμα του πρώτου εξαμήνου έχει επιδεινωθεί κατά 2,1 δισ. σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους" επισημαίνεται.

Εξηγεί ότι ένα μέρος της υστέρησης οφείλεται σε συγκυριακούς παράγοντες όπως τα μειωμένα έσοδα και οι αυξημένες δαπάνες από το ΠΔΕ και το μειωμένο μέρισμα από την Τράπεζα της Ελλάδος.

"Σημαντικό μέρος, ωστόσο, οφείλεται στα επεκτατικά μέτρα που νομοθέτησε η προηγούμενη κυβέρνηση και αναμένεται να διευρυνθεί από την επιπρόσθετη μείωση του ΕΝΦΙΑ (205 εκατ. ευρώ) που νομοθέτησε η σημερινή κυβέρνηση. Λαμβάνοντας υπόψη το ιδιαίτερα υψηλό πρωτογενές πλεόνασμα του 2018 και τα έως τώρα διαθέσιμα στοιχεία, εκτιμούμε ότι ο στόχος του 3,5% για το 2019 παραμένει εφικτός, ωστόσο, έχουν αυξηθεί οι δημοσιονομικοί κίνδυνοι" επισημαίνεται.






Επίπτωση είχε και η αύξηση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της Γενικής Κυβέρνησης κατά 161 εκατ. ευρώ το εξάμηνο Ιανουαρίου-Ιουνίου του 2019 έναντι μείωσης κατά 602 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο εξάμηνο του 2018.

Οι υπόλοιπες προσαρμογές που προκαλούν πιέσει στο πλεόνασμα το α΄ εξάμηνο με την μορφή που μετράται από τους δανειστές είναι πέρα από την μεταβολή των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της Γενικής Κυβέρνησης, τα έσοδα από ANFAs και SMPs (περιλαμβάνονται κατά ESA αλλά εξαιρούνται από τη μεθοδολογία της ενισχυμένης εποπτείας), αλλά και οι πωλήσεις πάγιων περιουσιακών στοιχείων (υπολογίζονται κατά ESA αλλά εξαιρούνται με τη σύμβαση ενισχυμένης εποπτείας).

Μια επιπλέον προσαρμογή ήταν οι "Προσαρμογές αναδρομικών" ύψους 240 εκατ. ευρώ. Η καθαρή επίπτωση από τις αναδρομικές αποδοχές των ειδικών μισθολογίων που καταβλήθηκαν το 2019 αλλά επιβαρύνουν δημοσιονομικά το 2018 σε δεδουλευμένους όρους. Το ακαθάριστο ποσό είναι 324 εκατ. ευρώ αλλά 80 περίπου εκατ. ευρώ αφορούν κρατήσεις ασφαλιστικών εισφορών. Βεβαίως θα πρέπει να υπολογισθεί και η λεγόμενη "13η σύνταξη"

Νομισματική χαλάρωση

Για το διεθνές περιβάλλον αναφέρεται ότι "η νομισματική πολιτική της ΕΚΤ γίνεται περισσότερο επεκτατική, ωστόσο, η χώρα μας δεν επωφελείται επαρκώς από τις ευνοϊκές επιδράσεις της νομισματικής χαλάρωσης. Στο προσεχές διάστημα, θα πρέπει να προωθηθούν οι απαραίτητες ενέργειες που θα διασφαλίσουν την αναβάθμιση των ελληνικών κρατικών ομολόγων σε επενδυτική βαθμίδα ώστε να γίνουν επιλέξιμα για συμμετοχή σε ένα νέο γύρο νομισματικής χαλάρωσης εκ μέρους της ΕΚΤ. Κάτι τέτοιο θα οδηγήσει σε περαιτέρω αποκλιμάκωση του κόστους δανεισμού για το σύνολο της οικονομίας και θα έχει ευνοϊκές επιδράσεις στη βιωσιμότητα του χρέους και στους ρυθμούς ανάπτυξης".

Το γραφείο αναφέρει ωστόσο, ότι πέρα από τη νομισματική χαλάρωση θα πρέπει και η δημοσιονομική πολιτική να συνηγορήσει προς την ίδια κατεύθυνση. "Στο πλαίσιο αυτό, η μείωση των δημοσιονομικών στόχων αποτελεί εύλογο αίτημα από την πλευρά της χώρας μας και δηλωμένη πρόθεση σχεδόν του συνόλου των πολιτικών δυνάμεων. Ο πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος θα μπορούσε να επιτρέψει τη μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης, την αύξηση των δημόσιων επενδύσεων και την ενίσχυση της κοινωνικής προστασίας, υποστηρίζοντας τελικά τους ρυθμούς μεγέθυνσης".

Επισημαίνει ότι "η δημοσιονομική πολιτική έχει αναδιανεμητικό χαρακτήρα και κάθε κυβέρνηση τη διαχειρίζεται ανάλογα με τις πολιτικές της προτεραιότητες, για αυτό και η κατανομή του δημοσιονομικού χώρου αποτελεί ζήτημα πολιτικής συζήτησης και αντιπαράθεσης. Αυτό είναι απόλυτα φυσιολογικό στη δημοκρατία, προϋποθέτει όμως σεβασμό στα δημοσιονομικά περιθώρια προκειμένου να μην τεθεί σε αμφισβήτηση η αξιοπιστία της χώρας".

Ρευστότητα- αγορά

Στην έκθεση επισημαίνεται ότι ο συνολικός δανεισμός του ιδιωτικού τομέα (επιχειρήσεις και νοικοκυριά) από τα εγχώρια πιστωτικά ιδρύματα συνεχίζει την καθοδική του πορεία. Αλλά και ο πληθωρισμός (ετήσια ποσοστιαία μεταβολή του Εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή) ανήλθε στο 0,2% τον Ιούνιο του 2019, μειωμένος σε σχέση με τον Ιούνιο του 2018 (1,0%), αλλά και σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα (0,6%), ενώ ο "πυρήνας" του πληθωρισμού (δεν περιλαμβάνει την ενέργεια και τα μη επεξεργασμένα τρόφιμα), παραμένει ιδιαίτερα χαμηλός, στο 0,3%. "Η κάμψη αυτή του πληθωρισμού δείχνει πιθανή επιβράδυνση στη δυναμικότητα της ελληνικής οικονομίας" αναφέρεται. Στην Ευρωζώνη τόσο ο εναρμονισμένος δείκτης όσο και ο "πυρήνας" ήταν στο 1,3% τον Ιούνιο.

Το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών παρουσιάζει οριακή επιδείνωση κατά 124 εκατ. ευρώ, ενώ το ποσοστό ανεργίας στην Ελλάδα μειώνεται αλλά με αργό ρυθμό.

Για τις ελληνικές τράπεζες αναφέρεται ότι σημείωσαν πρόοδο στη μείωση των Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων (ΜΕΔ), τα οποία διαμορφώθηκαν στο τέλος Μαρτίου 2019 σε 80 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά περίπου 1,9 δισ. ευρώ συγκριτικά με το τέλος Δεκεμβρίου του 2018 και κατά περίπου 27,3 δισ. ευρώ έναντι του Μαρτίου 2016. Ωστόσο, ο λόγος των ΜΕΔ προς το σύνολο των δανείων παρέμεινε σε υψηλό επίπεδο (45,1%) λόγω της μείωσης και του αριθμού των δανείων.

https://www.capital.gr/
loading...

Δεν υπάρχουν σχόλια

Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.

Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε

Από το Blogger.