-->

Header Ads

Μαρίνες και Yachting: Ο αναξιοποίητος θησαυρός της Ελλάδος

«Η Ελλάδα με 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμή, ευρισκόμενη μέσα στις κορυφαίες θέσεις των τουριστικών προορισμών στον κόσμο, διαθέτει τις λιγότερες θέσεις ελλιμενισμού ανά χιλιόμετρο ακτογραμμής σε σύγκριση με τις ανταγωνίστριες χώρες της Μεσογείου  παρά το γεγονός ότι τα νησιά μας αποτελούν τους πιο δημοφιλείς προορισμούς παγκοσμίως!

Πρέπει να εξετάσουμε λοιπόν γιατί το yachting και οι μαρίνες στην Ελλάδα δεν έχουν την ανάπτυξη που θα έπρεπε να έχουν και τι πρέπει να γίνει για να αυξήσουμε το μερίδιό μας και τον εθνικό μας πλούτο από το θαλάσσιο τουρισμό».

Αυτά επισήμανε μεταξύ άλλων χθες ο διευθύνων σύμβουλος της Μαρίνας Φλοίσβου και πρόεδρος της Ένωσης Μαρινών Ελλάδος (Ε.ΜΑ.Ε.) Σταύρος Κατσικάδης, κατά τη διάρκεια της ημερίδας που διοργανώθηκε σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας, όπου παρουσιάστηκαν όλες οι προοπτικές ενός κλάδου που εν πολλοίς παραμένει αναξιοποίητος στην Ελλάδα.

Στην ημερίδα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά η πρώτη εκτενής μελέτη για το yachting και τις μαρίνες στην Ελλάδα, τον διεθνή ανταγωνισμό, με στατιστικά στοιχεία καθώς επίσης και οι μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης που υπάρχουν, αν η χώρα «ανοίξει» αυτή την αγορά.

Η εκδήλωση έγινε σε μια συγκυρία μεγάλης κινητικότητας στο χώρο, καθώς προ ημερών το μεγάλο αμερικανικό fund CVC Capital Partners, μέσω της D-Marin εξαγόρασε τα ποσοστά του τουρκικού ομίλου Dogus σε τρεις ελληνικές μαρίνες (Φλοίσβου, Ζέας και Γουβιών) με στόχο να «δημιουργήσει την κορυφαία εταιρεία εκμετάλλευσης μαρινών παγκοσμίως», όπως ανακοίνωσε.

Η Ελλάδα λοιπόν διαθέτει τις λιγότερες θέσεις ελλιμενισμού ανά χιλιόμετρο ακτογραμμής σε σύγκριση με τις ανταγωνίστριες χώρες της Μεσογείου, ευρισκόμενη στη 10η και τελευταία θέση ανάμεσα στις δέκα χώρες που «βρέχονται» από τη Μεσόγειο! Αναλυτικά, η Ελλάδα έχει κάλυψη μόλις του 0,84% της ακτογραμμής της με θέσεις ελλιμενισμού, όταν η (πρώτη) Γαλλία καλύπτει το 31,98% της ακτογραμμής της, η δεύτερη Ισπανία το 18,93% της ακτογραμμής της, η Ιταλία το 18,04%, το Μαυροβούνιο 7,58% κ.ο.κ.


Βεβαίως, οι συγκρίσεις και αυτοί οι αριθμοί δεν μπορούν να «ζυγιστούν» με τους ίδιους όρους, δεδομένου ότι χώρες με μικρή ακτογραμμή, δικαίως έχουν και ποσοστιαία μεγαλύτερη κάλυψη ελλιμενισμού. Η Μάλτα π.χ. με 197 χιλιόμετρα ακτογραμμή, ασφαλώς καλύπτει πιο εύκολα το 5,62%.

Όπως επισήμανε ο κ. Κατσικάδης, στην Ελλάδα λειτουργούν περίπου 60 τουριστικοί λιμένες, που φέρνουν υψηλή προστιθέμενη αξία στην ελληνική οικονομία. Σύμφωνα με τον ίδιο, για κάθε ένα ευρώ ελλιμενισμού σε τουριστικό λιμένα, δαπανώνται 5 έως 12 ευρώ στην τοπική οικονομία, σε προμήθειες, τροφοδοσία, ανεφοδιασμό καυσίμων, τεχνικές εργασίες, ναυπηγεία, πρακτορεύσεις και πολλές άλλες υπηρεσίες και δραστηριότητες που αναπτύσσονται γύρω από μία μαρίνα.

Το πιο σημαντικό όμως είναι οι θέσεις απασχόλησης καθώς πάνω από 43.000 άνθρωποι στη χώρα μας απασχολούνται άμεσα ή έμμεσα στο Yachting και στις μαρίνες. Μάλιστα, για κάθε 100 θέσεις ελλιμενισμού δημιουργούνται άμεσα 4 έως 6 νέες θέσεις απασχόλησης και τουλάχιστον 100 έμμεσες στην τοπική κοινωνία.

Ανάγκη δημιουργίας υποδομών
Σύμφωνα με τον κ. Κατσικάδη, η δημιουργία νέων υποδομών για σκάφη αναψυχής αποτελεί αναγκαία συνθήκη για την ανάπτυξη του yachting αλλά όχι ικανή από μόνη της. Χρειάζεται η σχεδίαση και εφαρμογή στρατηγικής με σκοπό τη Βιώσιμη Ανάπτυξη του κλάδου σε εθνικό επίπεδο. Με μαρίνες που θα διαθέτουν σύγχρονες υποδομές και θα παρέχουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες, με σεβασμό στο περιβάλλον και στην τοπική κοινωνία.

«Χρειάζεται να σκεφτούμε γιατί λειτουργούν μόνο 60 τουριστικοί λιμένες από τους 149 που έχουν χωροθετηθεί. Και γιατί από τους 60 μόνο οι 30 έχουν αξιοποιηθεί παρέχοντας τουλάχιστον τις βασικές υπηρεσίες σε σκάφη αναψυχής», τόνισε χαρακτηριστικά.

Οι θέσεις ελλιμενισμού και τι προσφέρει το Yachting στο ΑΕΠ
Στην Ελλάδα σήμερα υπάρχουν 23.327 θέσεις ελλιμενισμού σε 149 χωροθετημένες εγκαταστάσεις

Από αυτές τις θέσεις ελλιμενισμού 12.769 είναι εν λειτουργία 10.801 αφορούν χωροθετημένους τουριστικούς λιμένες ενώ 6.209 έχουν ιδιωτικοποιηθεί μεταξύ 1995-2018 (18 εγκαταστάσεις).

Τα τελευταία στοιχεία είναι του 2018 όπου ελλιμενίστηκαν 23.537 μοναδικά σκάφη, εκ των οποίων τα 17.428 ιδιωτικά και τα 6.109 επαγγελματικά. Καταγράφηκαν 793.465 αφίξεις αλλοδαπών τουριστών που αντιστοιχούν σε 2,64% του συνόλου των τουριστών που αφίχθηκαν στη χώρα.

Σύμφωνα με τη μελέτη, η μέση τουριστική δαπάνη ανά άφιξη στις μαρίνες yachting είναι δύο έως πέντε φορές μεγαλύτερη σε σύγκριση με τα ξενοδοχεία. Οι Μαρίνες, Yachting μέσω των εισπράξεων και δαπανών από χρήστες και ιδιοκτήτες σκαφών συμβάλουν στις τουριστικές εισπράξεις με 1 δισ. ευρώ ετησίως,

Οι Μαρίνες και το Yachting μέσω άμεσης και έμμεσης συνεισφοράς συμβάλουν με 793.435 τουριστικές αφίξεις αλλοδαπών τουριστών, συμβάλουν στο ΑΕΠ με 2,7 δισ. ευρώ ετησίως, που αντιστοιχεί σε 1,41% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας. Επίσης, συμβάλουν στην απασχόληση με 43.626 (άμεσες και έμμεσες) θέσεις εργασίας που αντιστοιχεί σε 4,41% της απασχόλησης του τουρισμού της χώρας. Αναφερόμαστε σε ιδιωτικά και επαγγελματικά σκάφη, αλλά και στους τουριστικούς λιμένες.

Το 2018 η αγορά των μαρινών στην Ελλάδα παρουσίασε ανάπτυξη 5,5%, ενώ με βάση την ICOMIA (Διεθνές Συμβούλιο Ναυτιλιακών Ενώσεων), ο μέσος όρος παγκόσμια ήταν 3%. Το μερίδιο της Ελλάδας στη Μεσόγειο στο Yachting είναι μόλις στο 1,24% των ναύλων, άρα έχει σημαντικά περιθώρια διεύρυνσης.

Σύμφωνα με τη μελέτη, η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση και αξιοποίηση του κλάδου μπορεί να συνεισφέρει με 479.000 νέες τουριστικές αφίξεις ξένων τουριστών, 1,3 δισ. ευρώ επιπλέον στην οικονομία ήτοι 1% στο ΑΕΠ και χιλιάδες ακόμη θέσεις απασχόλησης.

Μεγάλα σχέδια για την αξιοποίηση μαρίνων και λιμανιών
Θυμίζουμε ότι η τωρινή κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να αξιοποιήσει στο έπακρο όλες τις μοναδικές δυνατότητες – γεωγραφικές και κλιματικές - που διαθέτει η χώρα στη διαχείριση της λιμενικής πολιτικής και του yachting. Μιλώντας προ ημερών σε εκδήλωση εκπροσώπων της κρουαζιέρας και του yachting στον Πειραιά. ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γ. Πλακιωτάκης, τόνισε μεταξύ άλλων: «Στο θαλάσσιο τουρισμό έχουμε μια αγορά δισεκατομμυρίων ευρώ. Πιστεύω ότι ο τομέας αυτός έχει τεράστιες δυνατότητες στο νησιωτικό σύμπλεγμα της πατρίδας μας.

Η Ελλάδα μπορεί να γίνει ο κατ' εξοχήν προορισμός του παγκόσμιου yachting. Χρειάζεται ένα ευέλικτο, ανταγωνιστικό θεσμικό πλαίσιο. Εμείς τους θέλουμε όλους. Αλλά αυτό προϋποθέτει και μαρίνες. Άρα εδώ είναι η μεγάλη πρόκληση». Σύμφωνα με διεθνείς operators, η δυναμική της βιομηχανίας των μαρίνων είναι πολύ μεγάλη σ' όλη την Ευρώπη και ευρύτερα. Μάλιστα, πρόκειται για το 33% της θαλάσσιας οικονομίας στην Ε.Ε.!

Του Απόστολου Σκουμπούρη
liberal.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια

Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.

Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε

Από το Blogger.