“Καθυστερήσεις” για τα F-35A: Κι αν τελικά τα πρώτα πετάξουν τιμητικά στις 25 Μαρτίου στην Ελλάδα;
Έντονη συζήτηση έχει ενσκήψει στην ελληνική δημοσιότητα αναφορικά με το μέλλον των F-35 Lightning II στο οπλοστάσιο της Πολεμικής Αεροπορίας. Η φημολογία ήθελε τους Αμερικανούς να εμφανίζονται ότι έχουν αλλάξει στάση στο θέμα και βλέπουν την Ελλάδα να εντάσσεται στο πρόγραμμα πολύ αργότερα. Εν ολίγοις, ότι οι συζητήσεις για άμεση απόκτηση έξι μεταχειρισμένων και δρομολόγηση απόκτησης 12-18 καινούργιων μαχητικών πέμπτης γενιάς, δεν απηχούν την πραγματικότητα. Το ρεπορτάζ που έχει στη διάθεσή του το DP παρουσιάζει μια εντελώς διαφορετική εικόνα. Υπάρχουν μάλιστα πηγές που αφήνουν ανοικτό το ενδεχόμενο να πετάξουν ελληνικά F-35, έστω με αμερικανικά πληρώματα, σε μια υψηλής συμβολικής σημασίας κίνηση, στην εθνική εορτή της 25ης Μαρτίου…
Η παρανόηση που έχει προκληθεί αφορά στην ιδιαίτερη διαδικασία που απαιτείται να ολοκληρωθεί για την παραχώρηση μεταχειρισμένων F-35 από τον στόλο της αμερικανικής Αεροπορίας (USAF). Ξεκινώντας από το θέμα των μεταχειρισμένων κι εάν υποτεθεί ότι υπάρχει θετική εισήγηση από την USAF, για να αποδεσμευθούν απαιτείται απόφαση του Κογκρέσου, καθώς είναι μια έντονα “πολιτική” κι όχι αμιγώς επιχειρηματική – διακρατική συμφωνία.
Κατά συνέπεια, λόγω ελλείψεως χρόνου, πλέον απαιτείται να ολοκληρωθεί πρώτα η μετάβαση της εξουσίας από τον Ντόναλντ Τραμπ στον Τζο Μπάιντεν, να συσταθεί το Κογκρέσο σε σώμα με βάση τις αλλαγές που προέκυψαν από τις πρόσφατες εκλογές και στη συνέχεια να εγκριθεί το ελληνικό αίτημα, ώστε να δρομολογηθεί η μεταβίβαση των έξι μαχητικών στην Ελλάδα.
Για τα υπόλοιπα, η παρέμβαση του Αμερικανού πρεσβευτή Τζέφρι Πάιατ με δηλώσεις για το θέμα, αυταπόδεικτα εν πολλοίς, φαίνεται πως απηχούν την πραγματικότητα και δεν υποκρύπτουν τίποτα περισσότερο ή λιγότερο από τη θέση που διατύπωσε… σε “απόλυτες τιμές”! Τα καινούργια μαχητικά όντως δεν μπορούν να έρθουν άμεσα στην Ελλάδα, καθώς υπάρχει γραμμή παραγωγής με… πελατεία από όλο τον κόσμο.
Αυτό δεν σημαίνει ασφαλώς ότι δεν θα καταβληθεί προσπάθεια ελληνικής παρεμβολής μετά από συμφωνία π.χ. με την αμερικανική Αεροπορία, ή κάποια άλλη χώρα, όπως π.χ. η Αυστραλία. Θεωρητικά θα μπορούσαν να συμφωνήσουν να παραλάβουν μικρό αριθμό των μεγάλων παραγγελιών που έχουν τοποθετήσει λίγο αργότερα, για να μπορέσουν να φθάσουν για παράδειγμα στα 12 τα ελληνικά F-35.
Κι αυτό όμως, η εξασφάλιση δηλαδή άλλων έξι καινούργιων F-35 δεν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί προ της επόμενης διετίας. Δεν είναι μια εύκολη διαπραγμάτευση. Πολιτική βούληση φαίνεται πάντως πως υπάρχει στην Αθήνα και την Ουάσιγκτον, οπότε και προκαλεί εύλογη αισιοδοξία ότι λύση μπορεί να βρεθεί.
Επανερχόμενοι στις δηλώσεις Τζ. Πάιατ, οι ελληνοαμερικανικές σχέσεις όντως βρίσκονται στο ιστορικό τους απόγειο, ιδιαίτερα στον αμυντικό τομέα, παρά την όποια -αιτιολογημένη κατά την υποκειμενική μας άποψη- “γκρίνια” για τα έμπρακτα ανταλλάγματα που έχουν εξασφαλιστεί από ελληνικής πλευράς. Ωστόσο, στην πολιτική πολλά λέγονται και δεν γίνονται… όμως ισχύει και το εκ διαμέτρου αντίθετο! Πολλά γίνονται παρασκηνιακά και για πλειάδα λόγων δεν δημοσιοποιούνται.
Η αμερικανική πλευρά στηρίζει έμπρακτα κάθε προοπτική εξοπλιστικής συνεργασίας με την Ελλάδα, επιχειρώντας μάλιστα να διευκολύνει με στόχο την επίλυση των προβλημάτων που ανακύπτουν. Τόσο εξαιτίας της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας (βλ. πανδημία κορονοϊού), όσο και λόγω της υπερδεκαετούς πλέον οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, που δεν έχει ασφαλώς οριστικά ξεπεραστεί.
Δεν θα πρέπει να λησμονείται, ότι η προμήθεια μιας μοίρας F-35 απαιτεί μια συνολική επένδυση που θα κοστίσει περί τα 3 δισ. ευρώ, εάν συνυπολογιστεί η επένδυση στις υποδομές υποστήριξης που απαιτείται, αλλά και η συμφωνία εν συνεχεία υποστήριξης (FOS: Follow-on-support). Για να μην επαναληφθούν τα λάθη του παρελθόντος που άφησαν μαχητικά πρώτης γραμμής χωρίς ανταλλακτικά…
Δεν υπάρχουν σχόλια
Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε