Τα ελληνικά ναυπηγεία και η συμφωνία για τις Belh@rra… Τι αλλάζει στο τοπίο;
Ηλίας Μπέλλος
Νέα δεδομένα δημιουργεί για τα ελληνικά ναυπηγεία και την προσπάθεια ανάταξής τους η συμφωνία της Αθήνας με το Παρίσι για την προμήθεια τριών φρεγατών από τη γαλλική Naval Group, οι οποίες θα κατασκευαστούν εξ ολοκλήρου στη Γαλλία. Ναι μεν ελληνικές επιχειρήσεις θα συμμετέχουν ως προμηθευτές στην κατασκευή και τον εξοπλισμό των πλοίων του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, στο πλαίσιο της συμφωνίας με τους Γάλλους για διάχυση της αξίας της σύμβασης και στην εθνική οικονομία, αλλά σε κάθε περίπτωση οι δύο μεγάλες ελληνικές ναυπηγικές επιχειρήσεις, Σκαραμαγκάς και Ελευσίνα, βρέθηκαν εκτός προγράμματος.
Ωστόσο, στην περίπτωση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά η νέα ιδιοκτησία, που σημειωτέον δεν έχει ολοκληρώσει ακόμα τη συναλλαγή λόγω αναβλητικών αιρέσεων που δεν έχουν αρθεί, είχε δηλώσει από την αρχή πως δεν ενδιαφέρεται για το πρόγραμμα των φρεγατών. Ενα έργο πάντως που αναμένεται να συνεχίσει για το ναυτικό ο Σκαραμαγκάς είναι η συντήρηση των υποβρυχίων που κατασκευάστηκαν εκεί και η προοπτική να ναυπηγηθούν δύο ακόμα, εφόσον ενεργοποιηθεί η συμφωνία με τη γερμανική Thyssen, το ελληνικό Δημόσιο και την ιδιοκτησία του Σκαραμαγκά – δηλαδή τον όμιλο Γ. Προκοπίου.
Προσφυγή
Η μεταβίβαση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά δεν έχει ακόμα προχωρήσει, καθώς αφενός εκκρεμεί προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας από τις τοπικές αυτοδιοικητικές αρχές, που θέλουν να κηρύξουν παράνομη την παραχώρηση του αιγιαλού, αλλά και αφετέρου αναμένεται η απόφαση αρμόδιου δικαστηρίου που θα επικυρώνει το αποτέλεσμα του διαγωνισμού με τον οποίο η ειδική διαχείριση πουλάει το συγκρότημα. Υπενθυμίζεται πως ο όμιλος Προκοπίου προσέφερε 37,3 εκατ. ευρώ για να αγοράσει το τμήμα που πουλούσε η Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ) και άλλα 25,2 εκατ. στον παράλληλο διαγωνισμό του Ειδικού Διαχειριστή (ΕΝΑΕ) για το άλλο μισό του ναυπηγείου. Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν πως και οι δύο εκκρεμότητες θα αρθούν σύντομα και θα μπορέσει να προχωρήσει η μεταβίβαση του ναυπηγείου.
Στην περίπτωση της Ελευσίνας, όμως, τα πράγματα είναι πολύ πιο περίπλοκα, αφού το επιχειρηματικό σχέδιο του μόνου γνωστού ενδιαφερόμενου στρατηγικού επενδυτή, της ONEX Shipyards, που υποστηρίζεται χρηματοδοτικά από την αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα DFC και συμβουλευτικά από την «EY», προέβλεπε και έργο για το Πολεμικό Ναυτικό. Το πρόβλημα με την Ελευσίνα είναι το πολύ μεγάλο βάρος χρεών και άλλων υποχρεώσεων που κουβαλάει και το οποίο εκτιμάται πως με τις προσαυξήσεις έχει φτάσει τα 450 εκατομμύρια. Το μοντέλο εξυγίανσης το οποίο έχει κατ’ αρχήν επιλεγεί από την κυβέρνηση, αλλά και από την ONEX, προβλέπει διαπραγματεύσεις με το Δημόσιο και τα ταμεία που είναι οι βασικοί πιστωτές. Οι διαπραγματεύσεις πρέπει να καταλήξουν σε συμφωνία η οποία ιδανικά θα προβλέπει γενναία απομείωση των υποχρεώσεων και μεγάλη επιμήκυνση του χρόνου για την αποπληρωμή τους. Είναι χαρακτηριστικό πως πηγές στην Ελευσίνα αναφέρουν σενάρια αποπληρωμής ακόμα και με διάρκεια 100 ετών.
Εφόσον μία βιώσιμη συμφωνία καταστεί δυνατόν να επιτευχθεί (μεταξύ της ONEX, του Δημοσίου, των ασφαλιστικών ταμείων και των άλλων πιστωτών, όπως οι τράπεζες, που να ελέγχουν αθροιστικά τουλάχιστον το 60% των υποχρεώσεων και το 40% των ενέγγυων πιστωτών) τότε θα κατατεθεί για επικύρωση στο αρμόδιο δικαστήριο στα πλαίσια των προβλέψεων του πτωχευτικού δικαίου. Καθίσταται σαφές πως το εύρος του «κουρέματος» αλλά και η επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής θα κρίνουν τη βιωσιμότητα του εγχειρήματος.
Οσον αφορά το έργο που μπορεί να αναλάβει προοπτικά η Ελευσίνα, αυτό περιλαμβάνει βέβαια επισκευές και συντηρήσεις εμπορικών πλοίων –με το πελατολόγιο που έχει δημιουργήσει η ONEX από τη δραστηριότητά της ήδη εδώ και τρία χρόνια στα ναυπηγεία Σύρου να χαρακτηρίζεται ως εύρωστο–, αλλά ενδεχομένως και κάποιο στρατιωτικό έργο. Οι δύο τελευταίες πυραυλάκατοι που ναυπηγούνται στην Ελευσίνα ολοκληρώνονται οσονούπω, αλλά υπάρχει η προοπτική ανάληψης έργου κατασκευής άλλων τύπων πλοίων για το Πολεμικό Ναυτικό, όπως για παράδειγμα τμημάτων των συζητούμενων κορβετών. Η Ελευσίνα επίσης ερίζει, αν και πρόκριμα έχει ο Σκαραμαγκάς, και για το έργο της αναβάθμισης των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ, οι οποίες κατασκευάστηκαν στο συγκρότημα του Σκαραμαγκά.
Ο επισπεύδων υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης στα μέσα της εβδομάδας διαβεβαίωσε πως «το σχέδιο εξυγίανσης προχωράει κανονικά» και ότι «μέσα στις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να κατατεθεί το σχέδιο εξυγίανσης στα αρμόδια δικαστήρια». Ομοίως, ο επικεφαλής της ONEX, Πάνος Ξενοκώστας, σε πρόσφατες δημόσιες δηλώσεις του ανέφερε πως βρίσκονται σε εξέλιξη οι σχετικές επαφές προκειμένου να επιτευχθεί συμφωνία για το ύψος και τους όρους αποπληρωμής των οφειλών των ναυπηγείων Ελευσίνας. Βεβαίως, νομικές και τραπεζικές πηγές αλλά και κύκλοι της κυβέρνησης εκτιμούν πως η επίτευξη συμφωνίας ενδέχεται να αποδειχθεί πολύ δύσκολο εγχείρημα λόγω του ύψους των απαιτήσεων που θα κληθεί να περικόψει το Δημόσιο και προβλέπουν πως τελικά η επιχείρηση θα οδηγηθεί σε διαδικασία πτώχευσης εν λειτουργία. Κάτι που θα μηδενίσει τις υποχρεώσεις για τον νέο ιδιοκτήτη, ο οποίος θα προκύψει όμως μέσα από διαγωνιστική διαδικασία. Επί τούτου αξίζει να αναφερθούν ίσως κάποιες πληροφορίες για την ύπαρξη και άλλου ενδιαφερόμενου για την Ελευσίνα επενδυτή από τον Περσικό Κόλπο, αλλά και τρίτου σχήματος.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε