Κυρ. Μητσοτάκης: Σύνδεσε το F-35 Lightning II με τη συνεργασία της ΕΑΒ με την Lockheed Martin
Μια ενδιαφέρουσα είδηση για τα εξοπλιστικά προγράμματα, αν και έμμεσα, έβγαλε η ομιλία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, στην αρχή της δεξίωσης στον Λευκό Οίκο και αφορά στο μαχητικό αεροσκάφος F-35 Lightning II της Lockheed Martin και την προοπτική ένταξής του στο οπλοστάσιο της Πολεμικής Αεροπορίας.
Καταρχάς, ο πρωθυπουργός εξέφρασε την ελπίδα η Ελλάδα “να μπορέσει να αποκτήσει αυτό το φανταστικό αεροπλάνο”, μια φρασεολογία που δεν αφήνει πλέον αμφιβολίες για την κατεύθυνση της ελληνικής κυβέρνησης, η οποία βέβαια καλύπτεται από την εκπεφρασμένη επιθυμία της Πολεμικής Αεροπορίας.
Ίσως το πιο ενδιαφέρον όμως, ήταν η έμμεση σύνδεση της απόκτησης του αεροσκάφους με το μέλλον της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ). Όπως αποκάλυψε ο πρωθυπουργός, την περασμένη Παρασκευή, η Lockheed Martin “εξέφρασε επίσημα το ενδιαφέρον της για την ΕΑΒ”.
Υπενθυμίζεται, ότι η αμερικανική εταιρία που είναι κατασκευάστρια των αμερικανικών μαχητικών και μεταφορικών αεροσκαφών στο ελληνικό οπλοστάσιο, είναι επί της ουσίας ο “αιμοδότης” της ΕΑΒ, έχοντας εντάξει την εταιρία στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα του μαχητικού F-16 και του μεταφορικού C-130J.
Η συζήτηση που γίνεται, σύμφωνα με πληροφορίες, αφορά συμφωνία για την επένδυση της Lockheed Martin στην ΕΑΒ, με την Ελλάδα να ξεκινά τη διαδικασία απόκτησης -κατά πληροφορίες- 20 μαχητικών αεροσκαφών F-35 (μιας πολεμικής Μοίρας είπε ο πρωθυπουργός), με την παράλληλη εξασφάλισης δικαιώματος προαίρεσης (option) για την απόκτηση άλλων 2ο. Μακάρι να είχε κάνει η χώρα το ίδιο και με τα γαλλικά Rafale F3.
Φαίνεται ότι θα υπάρξει διαπραγμάτευση ανάμεσα στην ελληνική και την αμερικανική πλευρά για τους όρους ένταξης της Ελλάδας στο F-35, παράλληλα με την ανάληψη -με κάποια μέθοδο που θα επιλεγεί- της διοίκησης της ΕΑΒ από την Lockheed Martin.
Στο επίκεντρο των συζητήσεων θα βρεθεί το υποκατασκευαστικό έργο που θα αναλάβει η Ελλάδα μέσω της ΕΑΒ. Υπενθυμίζεται, ότι ο εξοβελισμός της Τουρκίας από το πρόγραμμα, σήμανε και την απομάκρυνση των τουρκικών εταιριών από την εφοδιαστική αλυσίδα. Μέρος αυτού του έργου θα επιχειρήσει να εξασφαλίσει η Ελλάδα.
Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη ανάλυση για να υποστηριχτεί, ότι εάν η ΕΑΒ αρχίσει να λειτουργήσει με αμερικανικά πρότυπα και την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, θα έχει κίνητρο και τη δυνατότητα να ενισχύσει την εμπλοκή της ελληνικής εταιρίας στρατηγικής σημασίας, στις εφοδιαστικές αλυσίδες προϊόντων της.
Ακόμα και ελικοπτέρων, καθώς η Sikorsky έχει εξαγοραστεί από την Lockheed Martin, αν και εξακολουθεί να λειτουργεί αυτόνομα. Ο εξορθολογισμός της λειτουργίας της εταιρίας θα ευεργετήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στον τομέα της έγκαιρης υποστήριξης του αεροπορικού στόλου κάθε είδους, καθώς επίσης και των εναέριων μέσων των Σωμάτων Ασφαλείας.
Ωστόσο, θα πρέπει να επισημανθεί ότι δεν ακούστηκε κουβέντα για την αναβάθμιση έστω των μαχητικών F-16 Block 50 σε Block 50M. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα σχέδια ενός προγράμματος υπέρ-υψηλής προτεραιότητας για την Πολεμική Αεροπορία εγκαταλείπονται. Σε αυτή τουλάχιστον τη φάση.
Και αυτό θα ήταν το σωστό. Διότι η κυβέρνηση θα πρέπει να συμβουλευθεί το αρμόδιο Επιτελείο για να συνειδητοποιήσει ότι η υποστήριξη και το “κόστος κύκλους ζωής” (life-cycle cost) των σύγχρονων μαχητικών, όπως τα Rafale και τα F-35 είναι ιδιαίτερα υψηλό.
Οι επιχειρησιακές ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας απαιτούν την εξαντλητική συχνά χρήση σε καθημερινή βάση. Κατά συνέπεια, η ελληνική αεροπορική δύναμη θα πρέπει να αποτελείται από μαχητικά αεροσκάφη τελευταίας γενιάς που μπορούν να κάνουν τη διαφορά, θα πρέπει να διαθέτει όμως ικανό αριθμό παλαιότερων, αναβαθμισμένων και ετοιμοπόλεμων με ποικιλία οπλισμού.
Αυτά τα αεροσκάφη θα έχουν τη δυνατότητα, σε καθημερινή βάση, να αντεπεξέρχονται στις προκλήσεις της Τουρκίας, με το χαμηλότερο δυνατό κόστος. Διότι εάν τη δουλειά των Mirage 2000-5 και των F-16 κληθούν να επιτελέσουν τα Rafale και τα F-35, το κόστος θα αυξηθεί ανησυχητικά.
Αυτά πρέπει να παραμένουν ως “πετράδια στο στέμμα”, τα οποία μέσω της βελτιστοποίησης των αεροπορικών τακτικών και της εξάντλησης των επιχειρησιακών τους ορίων από τους Έλληνες πιλότους, θα ακυρώνουν στην πράξη κάθε αναθεωρητική σκέψη της Τουρκίας, πείθοντας την ηγεσία της ότι ματαιοπονεί επιχειρώντας να χρησιμοποιήσει τον στρατιωτικό καταναγκασμό. Αυτό ήταν εξάλλου και το μήνυμα στην πρωθυπουργική ομιλία…
Δεν υπάρχουν σχόλια
Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε