Η ΕΑΒ θα παραμείνει δημόσια με ενίσχυση ρευστότητας από στρατηγικό επενδυτή
Ηλίας Μπέλλος
Πολιτική διατήρησης του δημόσιου χαρακτήρα της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ) –αλλά και αναζήτησης στρατηγικού επενδυτή που θα ενισχύσει τη ρευστότητα της εταιρείας ώστε να «τρέξει» τα προγράμματα αναβαθμίσεων και συντήρησης των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων και να επεκταθεί σε νέες συμπαραγωγές, στην έρευνα και ανάπτυξη νέων προϊόντων– ακολουθεί η κυβέρνηση. Αυτό αποκάλυψαν μιλώντας στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας και ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος.
Η Lockheed Martin
Εκπροσωπώντας τον βασικό μέτοχο ο πρώτος και τον βασικό πελάτη ο δεύτερος, ξεκαθάρισαν ότι η αμερικανική Lockheed Martin αποτελεί de facto στρατηγικό εταίρο της ΕΑΒ, καθώς τα περισσότερα προγράμματα που εκτελούνται αφορούν δικά της αεροσκάφη και συστήματα, αλλά ξεκαθάρισαν πως υπάρχουν κι άλλοι πελάτες όπως η Dassault. Σημείωσαν επίσης πως η Lockheed Martin με βάση τα αντισταθμιστικά οφέλη του τελευταίου προγράμματος, που πέρασε πριν από ένα χρόνο και αφορά την αναβάθμιση των 84 F-16 σε Viper, έχει επενδύσει στις εγκαταστάσεις και υποδομές της ΕΑΒ περίπου 170 εκατ. ευρώ. Οι δύο υπουργοί προέβησαν στις σχετικές ανακοινώσεις στο πλαίσιο της συζήτησης στην Επιτροπή Δημοσίων Επιχειρήσεων, Τραπεζών και Οργανισμών Κοινής Ωφελείας της Βουλής για την τοποθέτηση του κ. Δημητρίου Παπακώστα στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας.
Η ΕΑΒ, σήμερα, καλείται να διαχειριστεί ένα συνολικό ανεκτέλεστο έργο από υπογεγραμμένες συμβάσεις, ύψους 580 εκατ. ευρώ. Από αυτές, το 52% αφορά την εγχώρια αγορά και το 48% τη διεθνή αγορά. Στόχος της κυβέρνησης, «να εξελιχθεί σε μια διεθνώς ανταγωνιστική εταιρεία, ικανή όχι μόνο να καλύψει στο απόλυτο τις ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας αλλά και να προσελκύει δουλειές για λογαριασμό άλλων χωρών της ευρύτερης περιοχής».
Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση έχει γίνει αποδέκτης ενδιαφέροντος για την ΕΑΒ, είτε για συμμετοχή στρατηγικού επενδυτή στην εταιρεία είτε για την αξιοποίησή της ως βάσης συντήρησης και υποστήριξης αεροσκαφών, τόσο από το Ισραήλ όσο και από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αλλά και άλλες χώρες. Με βάση όσα συζητήθηκαν στη Βουλή, το ελληνικό Δημόσιο αναζητεί τώρα δύο πράγματα: χρηματοδότη για να επιταχυνθούν η λειτουργία της ΕΑΒ και η εκτέλεση των υπαρχουσών δραστηριοτήτων και των προγραμμάτων και, σε δεύτερη φάση, στρατηγικό συνεργάτη με τον οποίο θα μπορούσε να αναπτυχθεί περαιτέρω η εν λόγω αμυντική βιομηχανία, η πιο σημαντική της χώρας, όπως χαρακτηρίστηκε από τον υπουργό Εθνικής Αμυνας.
Εξυγίανση
Ηδη το τελευταίο έτος έχει γίνει μια εκτενής αναδιάρθρωση της ΕΑΒ ώστε να εξυγιανθεί η εταιρεία και, όπως εξήγησε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, «επιλύθηκαν αγκυλώσεις στην παραγωγική διαδικασία, αντιμετωπίστηκαν φορολογικές και τελωνειακές εκκρεμότητες και ξετυλίχτηκε το κουβάρι των εισπράξεων της εταιρείας. Επίσης θεσπίστηκε μια κατ’ εξαίρεσιν αντικειμενική και ταχεία διαδικασία προσλήψεων ώστε να λυθεί το πρόβλημα ελλείψεως προσωπικού με τεχνογνωσία».
Η εταιρεία παρουσίασε στο 2019 ζημίες μετά από φόρους 35 εκατ. ευρώ, ενώ έχει σημαντικές συνολικές υποχρεώσεις. «Για να μπορέσει η ΕΑΒ να εκσυγχρονίσει τον εξοπλισμό της και να εισέλθει σε νέες δραστηριότητες, θα απαιτηθούν επενδυτικά κεφάλαια και στρατηγικές συμμαχίες με καθαρά τεχνοοικονομικά και επιχειρησιακά κριτήρια», υπογράμμισε ο νέος CEO της εταιρείας Δημήτρης Παπακώστας.
Η εταιρεία πρέπει να ανεβάσει ταχύτηταΣτόχος της κυβέρνησης είναι η ΕΑΒ να εξελιχθεί σε μια διεθνώς ανταγωνιστική εταιρεία, ικανή όχι μόνο να καλύψει τις ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και να προσελκύει εργασίες για λογαριασμό άλλων χωρών.
Ο υπουργός Αμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος τόνισε πως ο ρόλος της ΕΑΒ «είναι καθοριστικός για την ασφάλεια του εφοδιασμού και την επιχειρησιακή αυτονομία των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και για την κάλυψη των αναγκών που πρέπει να ικανοποιούνται άμεσα, ιδίως σε περιόδους έντασης, όπως αυτή που βιώνουμε σήμερα» και μίλησε για προβλήματα μεγάλης χρονοκαθυστέρησης στην έγκαιρη διεκπεραίωση των προγραμμάτων που αφορούν κυρίως τις ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας.
«Εχουμε καθυστερήσεις στις παραδόσεις αεροσκαφών, γύρω στα 30 αεροσκάφη αυτή τη στιγμή καθυστερούν να παραδοθούν προς την Πολεμική Αεροπορία», ανέφερε χαρακτηριστικά. Αλλά η ΕΑΒ θα πρέπει να μπει σε πιο εντατικούς ρυθμούς αφού «8 με 12 αεροσκάφη F-16 θα πρέπει σιγά σιγά να μπαίνουν στη γραμμή παραγωγής και να αποσυναρμολογούνται, να αναβαθμίζονται με τα στοιχεία που θα εισφέρει η Lockheed, έτσι ώστε να πάμε, ως προς τα ηλεκτρονικά συστήματα πλοήγησης avionics, στην προηγμένη εκδοχή Viper. Επομένως, το κρίσιμο στοίχημα για την ομαλή διεκπεραίωση του προγράμματος των 84 αεροσκαφών, που είναι ο κύριος κορμός των F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας, θα αρχίσει να διαδραματίζεται από την επόμενη χρονιά».
Σημειώνεται πως η Lockheed κατασκευάζει στην Ελλάδα συγκεκριμένα τμήματα (απάρτια) για όλα τα F-16 της διεθνούς αγοράς. Η ΕΑΒ επίσης εκτελεί τις συντηρήσεις των C-130, των πυροσβεστικών αλλά και την αναβάθμιση των πέντε αεροσκαφών αεροναυτικής συνεργασίας Ρ-3Β.
Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια
Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε