Πολεμούν την αξιολόγηση σχολείων, για να μην αξιολογηθούν οι ίδιοι
Βασίλης Γαλούπης
Αντιδρούν στην αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, επειδή φοβούνται ότι μετά από αυτές έρχεται η αξιολόγηση των δασκάλων και καθηγητών.
Αυτός είναι ο πραγματικός λόγος της αποχής διαρκείας την οποία έχουν κηρύξει εδώ και ημέρες οι συνδικαλιστικοί φορείς των εκπαιδευτικών, ΟΛΜΕ, ΔΟΕ, ΟΛΙΕΛΕ. Αυτό που τους «καίει» είναι ότι μετά την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, θα έρθει η δική τους σειρά.
Αγνοώντας αυτό που πραγματικά θέλουν η κοινωνία και οι γονείς, δηλαδή τα παιδιά τους να σπουδάζουν σε σχολεία και να διδάσκονται από εκπαιδευτικούς, των οποίων οι επιδόσεις αξιολογούνται συχνά, όπως σε πλειάδα χωρών του εξωτερικού, οι συνδικαλιστικές ηγεσίες, υψώνουν για μια ακόμη φορά «τοίχος άρνησης» απέναντι σε ένα ψηφισμένο νόμο από τον περασμένο Μάρτιο.
Δεν θέλουν αξιολόγηση, δηλαδή να ξεχωρίσουν τα καλά από τα μέτρια και κακά σχολεία, δεν θέλουν προφανώς να συμβεί το ίδιο με τους δασκάλους και καθηγητές. Ούτε ο άξιος να επιβραβευτεί, ούτε ο μέτριος και ο κακός καθηγητής να αναγκασθεί να βελτιωθεί.
Το «όχι» των συνδικαλιστικών οργανώσεων δεν ξενίζει, καθώς αποτελεί συνήθη πρακτική τους. Ακόμη και στο θέμα των παράνομων μαθητικών καταλήψεων, η ΟΛΜΕ είχε πάρει σαφή θέση υπέρ τους, περνώντας στους μαθητές το μήνυμα ότι οι αγωνιστικές ονειρώξεις είναι υπεράνω των νόμων του κράτους. Δύσκολα θα βρει κανείς παρέμβαση τα τελευταία χρόνια στην εκπαίδευση όπου η ΟΛΜΕ να μην έχει σταθεί «απέναντι»: Στο θέμα της τηλεκπαίδευσης ήταν κατά, ενώ το ίδιο συνέβη και όταν προ μηνών έπεσε στο τραπέζι η ανάγκη παράτασης του σχολικού έτους και η κάλυψη της χαμένης διδακτέας ύλης με μαθήματα σε αργίες και Σαββατοκύριακα.
Στην προκειμένη περίπτωση, αυτήν της άρνησης να αξιολογηθούν οι σχολικές μονάδες, κρίνοντας από τις ανακοινώσεις και τα εξώδικα όσων αντιδρούν, διαβάζουμε ότι αυτή είναι «αντιδραστική», «νεοφιλελεύθερη», στρώνει το δρόμο για «κλείσιμο σχολικών μονάδων», για «εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης», «απολύσεις προσωπικού», κ.ο.κ.
Από την πλευρά της η υπουργός Παιδείας, κ. Κεραμέως έχει απευθύνει πρόσκληση για συζήτηση την Δευτέρα, και ενώ ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Θεόδωρος Τσούχλος έχει δηλώσει ότι «η υπουργός οφείλει να παγώσει το νόμο, να γίνουν βελτιώσεις αλλά και γόνιμος διάλογος».
Ωστόσο, ο γόνιμος διάλογος δεν ευνοείται από την αδιάλλακτη στάση της ΟΛΜΕ που επί της ουσίας δεν δέχεται την αυτοαξιολόγηση. Κάτι που έγινε σαφές στην εξώδικη γνωστοποίηση που παραδόθηκε και στο υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων στις 8 Φεβρουαρίου, όπου διατυπώνεται ρητώς ότι αποφασίστηκε «η κήρυξη απεργίας - αποχής των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαιδεύσεως από την άσκηση των καθηκόντων τους που συνδέονται με τις διαδικασίες συλλογικού προγραμματισμού και υλοποίησης του εκπαιδευτικού έργου, εσωτερικής αξιολόγησης/αυτοαξιολόγησης και εξωτερικής αξιολόγησης των σχολικών μονάδων». Με λίγα λόγια, καμία αξιολόγηση!
Προχθές Πέμπτη δόθηκε παράταση μέχρι και 19 Μαρτίου από το υπουργείο Παιδείας, για τη σύγκληση από τους Διευθυντές των Σχολείων των ειδικών συνεδριάσεων για την ενημέρωση του Συλλόγου Διδασκόντων σχετικά με το νέο σύστημα εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης σχολικών μονάδων.
Αντιδράσεις κι ευφάνταστα σενάρια
Ωστόσο, μετά την έκδοση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης 6603/ΓΔ4/2021 - ΦΕΚ 140/Β/20-1-2021, ξέσπασαν αντιδράσεις κατά κάθε μορφής αξιολόγησης. Συγκεκριμένα:
Από την πλευρά του ο ΣΥΡΙΖΑ έκανε λόγο, τρομολαγνικά, για κλείσιμο εκπαιδευτικών μονάδων ή παράδοσή τους σε ιδιώτες και απολύσεις εκπαιδευτικών, αναφέροντας ότι με αυτόν τον τρόπο η κυβέρνηση υψώνει «τοίχο» αδιαλλαξίας και αυταρχισμού στον κόσμο της εκπαίδευσης…
Η ΟΛΜΕ εξήγγειλε κι αυτή απεργία-αποχή από κάθε διαδικασία αξιολόγησης, αποστέλλοντας το εξώδικο στο υπουργείο Παιδείας με επιχειρήματα όπως ότι «Η προσπάθεια εφαρμογής της συγκεκριμένης Υπουργικής Απόφασης αποσκοπεί στη μεταβίβαση της ευθύνης για όλα τα προβλήματα στους ίδιους τους γονείς, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς και στην κατηγοριοποίηση και τον ταξικό διαχωρισμό της εκπαίδευσης».
Η ΔΟΕ ομοίως κήρυξε απεργία-αποχή από την αξιολόγηση και απέστειλε εξώδικο, σημειώνοντας ότι «ο αγώνας για την αποτροπή της εφαρμογής της αντιδραστικής αξιολόγησης που επιβάλλει η κυβέρνηση εν μέσω πανδημίας, άρχισε, κλιμακώνεται και θα είναι νικηφόρος».
Η ΟΙΕΛΕ από την πλευρά της «ανακάλυψε» ότι υπάρχει «προσχηματική χρήση αυτής της λειψής και στρεβλής διαδικασίας, ώστε να τεθεί σε εφαρμογή ο νεοφιλελεύθερος σχεδιασμός εμπορευματοποίησης του χώρου της εκπαίδευσης».
Άλλες μεμονωμένες αναφορές έκαναν λόγο για «δυστοπικό σενάριο όπου περάσει η αξιολόγηση» και ότι «θα βρεθούν τα σχολεία μας χαρακτηρισμένα και κατηγοριοποιημένα, το καθένα από αυτά με μια βαθμολογία δημοσιοποιημένη και σχολιασμένη σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Τότε ακριβώς είναι που… θα χωριστούν τα σχολεία σε «εξαιρετικά» και «μη επαρκή», με τα πρώτα να κερδίζουν δάφνες και τα δεύτερα να στιγματίζονται…».
Μέσα σ’ αυτά τα ευφάνταστα σενάρια, που διαχέονται με ευκολία για να μην περάσει για μια ακόμα φορά καμία διαδικασία αξιολόγησης, δημιουργείται κλίμα σκληρής αντίδρασης κατά της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας.
Ποια είναι η αλήθεια για την αξιολόγηση
Ποια, όμως είναι η αλήθεια γύρω από την αξιολόγηση και που πραγματικά στοχεύει το υπουργείο Παιδείας;
Σκοπός της αξιολόγησης είναι η συνεχής βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, σε ένα πλαίσιο αυξημένης διαφάνειας και λογοδοσίας. Η διαδικασία αυτή συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας των τριών βασικών λειτουργιών της σχολικής μονάδας:
α) Της παιδαγωγικής και μαθησιακής λειτουργίας,
β) Της διοικητικής λειτουργίας και
γ) Της λειτουργίας της ως επαγγελματικής κοινότητας μάθησης, που προωθεί την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών.
Βασικός φορέας της διαδικασίας του προγραμματισμού και της εσωτερικής αξιολόγησης είναι η ίδια η σχολική μονάδα, ενώ σημειώνεται πως φέτος, λόγω των πρωτόγνωρων συνθηκών της σχολικής χρονιάς, η αξιολόγηση θα υλοποιηθεί προσαρμοσμένη στις συνθήκες αυτές, καθώς η ιδιαιτερότητά τους έχει επιδράσει στη λειτουργία της σχολικής μονάδας.
Σχετικά με την αυτοαξιολόγηση, που έχει προκαλέσει και τις μεγαλύτερες αντιδράσεις, το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας είναι στο τέλος του διδακτικού έτους, ο Διευθυντής κάθε σχολικής μονάδας να συγκαλεί σε ειδική συνεδρίαση τον σύλλογο διδασκόντων για να προβεί σε αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, ως διοικητικής και ως εκπαιδευτικής δομής και του εκπαιδευτικού έργου αυτής.
Σκοπός είναι η συνεχής βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο σχολικής μονάδας.
Σχετικά με την εξωτερική αξιολόγηση, οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου λαμβάνουν γνώση του περιεχομένου της έκθεσης του ετήσιου συλλογικού προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου και του σχεδιασμού δράσεων επαγγελματικής ανάπτυξης, καθώς και της ετήσιας απολογιστικής έκθεσης του έργου των σχολικών μονάδων των οποίων έχουν την παιδαγωγική ευθύνη, αμέσως με την ανάρτησή τους στην ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή.
Αντιδρούν στην αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, επειδή φοβούνται ότι μετά από αυτές έρχεται η αξιολόγηση των δασκάλων και καθηγητών.
Αυτός είναι ο πραγματικός λόγος της αποχής διαρκείας την οποία έχουν κηρύξει εδώ και ημέρες οι συνδικαλιστικοί φορείς των εκπαιδευτικών, ΟΛΜΕ, ΔΟΕ, ΟΛΙΕΛΕ. Αυτό που τους «καίει» είναι ότι μετά την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, θα έρθει η δική τους σειρά.
Αγνοώντας αυτό που πραγματικά θέλουν η κοινωνία και οι γονείς, δηλαδή τα παιδιά τους να σπουδάζουν σε σχολεία και να διδάσκονται από εκπαιδευτικούς, των οποίων οι επιδόσεις αξιολογούνται συχνά, όπως σε πλειάδα χωρών του εξωτερικού, οι συνδικαλιστικές ηγεσίες, υψώνουν για μια ακόμη φορά «τοίχος άρνησης» απέναντι σε ένα ψηφισμένο νόμο από τον περασμένο Μάρτιο.
Δεν θέλουν αξιολόγηση, δηλαδή να ξεχωρίσουν τα καλά από τα μέτρια και κακά σχολεία, δεν θέλουν προφανώς να συμβεί το ίδιο με τους δασκάλους και καθηγητές. Ούτε ο άξιος να επιβραβευτεί, ούτε ο μέτριος και ο κακός καθηγητής να αναγκασθεί να βελτιωθεί.
Το «όχι» των συνδικαλιστικών οργανώσεων δεν ξενίζει, καθώς αποτελεί συνήθη πρακτική τους. Ακόμη και στο θέμα των παράνομων μαθητικών καταλήψεων, η ΟΛΜΕ είχε πάρει σαφή θέση υπέρ τους, περνώντας στους μαθητές το μήνυμα ότι οι αγωνιστικές ονειρώξεις είναι υπεράνω των νόμων του κράτους. Δύσκολα θα βρει κανείς παρέμβαση τα τελευταία χρόνια στην εκπαίδευση όπου η ΟΛΜΕ να μην έχει σταθεί «απέναντι»: Στο θέμα της τηλεκπαίδευσης ήταν κατά, ενώ το ίδιο συνέβη και όταν προ μηνών έπεσε στο τραπέζι η ανάγκη παράτασης του σχολικού έτους και η κάλυψη της χαμένης διδακτέας ύλης με μαθήματα σε αργίες και Σαββατοκύριακα.
Στην προκειμένη περίπτωση, αυτήν της άρνησης να αξιολογηθούν οι σχολικές μονάδες, κρίνοντας από τις ανακοινώσεις και τα εξώδικα όσων αντιδρούν, διαβάζουμε ότι αυτή είναι «αντιδραστική», «νεοφιλελεύθερη», στρώνει το δρόμο για «κλείσιμο σχολικών μονάδων», για «εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης», «απολύσεις προσωπικού», κ.ο.κ.
Από την πλευρά της η υπουργός Παιδείας, κ. Κεραμέως έχει απευθύνει πρόσκληση για συζήτηση την Δευτέρα, και ενώ ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Θεόδωρος Τσούχλος έχει δηλώσει ότι «η υπουργός οφείλει να παγώσει το νόμο, να γίνουν βελτιώσεις αλλά και γόνιμος διάλογος».
Ωστόσο, ο γόνιμος διάλογος δεν ευνοείται από την αδιάλλακτη στάση της ΟΛΜΕ που επί της ουσίας δεν δέχεται την αυτοαξιολόγηση. Κάτι που έγινε σαφές στην εξώδικη γνωστοποίηση που παραδόθηκε και στο υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων στις 8 Φεβρουαρίου, όπου διατυπώνεται ρητώς ότι αποφασίστηκε «η κήρυξη απεργίας - αποχής των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαιδεύσεως από την άσκηση των καθηκόντων τους που συνδέονται με τις διαδικασίες συλλογικού προγραμματισμού και υλοποίησης του εκπαιδευτικού έργου, εσωτερικής αξιολόγησης/αυτοαξιολόγησης και εξωτερικής αξιολόγησης των σχολικών μονάδων». Με λίγα λόγια, καμία αξιολόγηση!
Προχθές Πέμπτη δόθηκε παράταση μέχρι και 19 Μαρτίου από το υπουργείο Παιδείας, για τη σύγκληση από τους Διευθυντές των Σχολείων των ειδικών συνεδριάσεων για την ενημέρωση του Συλλόγου Διδασκόντων σχετικά με το νέο σύστημα εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης σχολικών μονάδων.
Αντιδράσεις κι ευφάνταστα σενάρια
Ωστόσο, μετά την έκδοση της σχετικής Υπουργικής Απόφασης 6603/ΓΔ4/2021 - ΦΕΚ 140/Β/20-1-2021, ξέσπασαν αντιδράσεις κατά κάθε μορφής αξιολόγησης. Συγκεκριμένα:
Από την πλευρά του ο ΣΥΡΙΖΑ έκανε λόγο, τρομολαγνικά, για κλείσιμο εκπαιδευτικών μονάδων ή παράδοσή τους σε ιδιώτες και απολύσεις εκπαιδευτικών, αναφέροντας ότι με αυτόν τον τρόπο η κυβέρνηση υψώνει «τοίχο» αδιαλλαξίας και αυταρχισμού στον κόσμο της εκπαίδευσης…
Η ΟΛΜΕ εξήγγειλε κι αυτή απεργία-αποχή από κάθε διαδικασία αξιολόγησης, αποστέλλοντας το εξώδικο στο υπουργείο Παιδείας με επιχειρήματα όπως ότι «Η προσπάθεια εφαρμογής της συγκεκριμένης Υπουργικής Απόφασης αποσκοπεί στη μεταβίβαση της ευθύνης για όλα τα προβλήματα στους ίδιους τους γονείς, τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς και στην κατηγοριοποίηση και τον ταξικό διαχωρισμό της εκπαίδευσης».
Η ΔΟΕ ομοίως κήρυξε απεργία-αποχή από την αξιολόγηση και απέστειλε εξώδικο, σημειώνοντας ότι «ο αγώνας για την αποτροπή της εφαρμογής της αντιδραστικής αξιολόγησης που επιβάλλει η κυβέρνηση εν μέσω πανδημίας, άρχισε, κλιμακώνεται και θα είναι νικηφόρος».
Η ΟΙΕΛΕ από την πλευρά της «ανακάλυψε» ότι υπάρχει «προσχηματική χρήση αυτής της λειψής και στρεβλής διαδικασίας, ώστε να τεθεί σε εφαρμογή ο νεοφιλελεύθερος σχεδιασμός εμπορευματοποίησης του χώρου της εκπαίδευσης».
Άλλες μεμονωμένες αναφορές έκαναν λόγο για «δυστοπικό σενάριο όπου περάσει η αξιολόγηση» και ότι «θα βρεθούν τα σχολεία μας χαρακτηρισμένα και κατηγοριοποιημένα, το καθένα από αυτά με μια βαθμολογία δημοσιοποιημένη και σχολιασμένη σε τοπικό και εθνικό επίπεδο. Τότε ακριβώς είναι που… θα χωριστούν τα σχολεία σε «εξαιρετικά» και «μη επαρκή», με τα πρώτα να κερδίζουν δάφνες και τα δεύτερα να στιγματίζονται…».
Μέσα σ’ αυτά τα ευφάνταστα σενάρια, που διαχέονται με ευκολία για να μην περάσει για μια ακόμα φορά καμία διαδικασία αξιολόγησης, δημιουργείται κλίμα σκληρής αντίδρασης κατά της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας.
Ποια είναι η αλήθεια για την αξιολόγηση
Ποια, όμως είναι η αλήθεια γύρω από την αξιολόγηση και που πραγματικά στοχεύει το υπουργείο Παιδείας;
Σκοπός της αξιολόγησης είναι η συνεχής βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, σε ένα πλαίσιο αυξημένης διαφάνειας και λογοδοσίας. Η διαδικασία αυτή συμβάλλει στη βελτίωση της ποιότητας των τριών βασικών λειτουργιών της σχολικής μονάδας:
α) Της παιδαγωγικής και μαθησιακής λειτουργίας,
β) Της διοικητικής λειτουργίας και
γ) Της λειτουργίας της ως επαγγελματικής κοινότητας μάθησης, που προωθεί την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών.
Βασικός φορέας της διαδικασίας του προγραμματισμού και της εσωτερικής αξιολόγησης είναι η ίδια η σχολική μονάδα, ενώ σημειώνεται πως φέτος, λόγω των πρωτόγνωρων συνθηκών της σχολικής χρονιάς, η αξιολόγηση θα υλοποιηθεί προσαρμοσμένη στις συνθήκες αυτές, καθώς η ιδιαιτερότητά τους έχει επιδράσει στη λειτουργία της σχολικής μονάδας.
Σχετικά με την αυτοαξιολόγηση, που έχει προκαλέσει και τις μεγαλύτερες αντιδράσεις, το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας είναι στο τέλος του διδακτικού έτους, ο Διευθυντής κάθε σχολικής μονάδας να συγκαλεί σε ειδική συνεδρίαση τον σύλλογο διδασκόντων για να προβεί σε αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, ως διοικητικής και ως εκπαιδευτικής δομής και του εκπαιδευτικού έργου αυτής.
Σκοπός είναι η συνεχής βελτίωση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο σχολικής μονάδας.
Σχετικά με την εξωτερική αξιολόγηση, οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου λαμβάνουν γνώση του περιεχομένου της έκθεσης του ετήσιου συλλογικού προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου και του σχεδιασμού δράσεων επαγγελματικής ανάπτυξης, καθώς και της ετήσιας απολογιστικής έκθεσης του έργου των σχολικών μονάδων των οποίων έχουν την παιδαγωγική ευθύνη, αμέσως με την ανάρτησή τους στην ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή.
Δεν υπάρχουν σχόλια
Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε