O «βυζαντινός» Warhol
Αλλωστε, όπως λέει ο James Warhola (η οικογένεια Warhola, το Andy Warhol Foundation και το Andy Warhol Museum υποστηρίζουν τις δύο εκθέσεις) «όταν μας ρωτούσαν ποιοι είμαστε, εμείς απαντούσαμε ότι είμαστε Βυζαντινοί»
...ο Εβραίος Άντυ αλλά και όλη η οικογένεια του ήθελαν να είναι «Βυζαντινοί»...!!!άλλο πάλι και αυτό...!!!
Andy Warhol, 30 Colored Maos (Reversal Series), 1980. Ιδιωτική Συλλογή, Ιταλία.
Ανωνύμου, Αγία Μαρίνα, 18ος αιώνας. Από τη συλλογή του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου.
Μια απρόσμενη -διπλή- έκθεση, που ξαφνιάζει με την εικαστική δύναμη, αλλά κυρίως με την ανάγκη να επισημάνει νοήματα και ιστορικές σχέσεις, σηματοδοτεί την επαναλειτουργία του υπέροχου Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου στην καρδιά της Αθήνας: το έργο του Andy Warhol συνδιαλλέγεται με τις μοναδικές βυζαντινές εικόνες. Ναι, στη Βασιλίσσης Σοφίας…
Το φετινό φεστιβαλικό καλοκαίρι σημαδεύτηκε από τις παραστάσεις του Καστελούτσι και κυρίως από τον άλαλο, αλλά βαθιά υπαινικτικό Aντι Γουόρχολ που έβαλε ο ιταλός σκηνοθέτης στην καρδιά της σκηνής, για την παράσταση «Κόλαση». Τώρα, ο «πάπας» της pop κουλτούρας και του παιχνιδιού με τη φήμη και τη διασημότητα που ξεφτίζει, θα γίνει και πάλι φιγούρα κεντρική της πολιτιστικής ατζέντας της πόλης, χάρη σε μια μεγάλη διπλή έκθεση που αρχίζει στις 7 Οκτωβρίου, από το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο και την Πότνια Θηρών.
Η ιδέα είναι εξαιρετική: η κορυφαία συλλογή βυζαντινών έργων του μουσείου συνδιαλέγεται με έργα πορτρέτα διασήμων που φέρουν την υπογραφή του Αντι Γουόρχολ, υπογραμμίζοντας τις ομοιότητες και αναφορές της θρησκευτικής λατρείας, με την ειδωλοποίηση προσώπων στην περίφημη εποχή του «σταρ σίστεμ». Αλλωστε, όπως λέει ο James Warhola (η οικογένεια Warhola, το Andy Warhol Foundation και το Andy Warhol Museum υποστηρίζουν τις δύο εκθέσεις) «όταν μας ρωτούσαν ποιοι είμαστε, εμείς απαντούσαμε ότι είμαστε Βυζαντινοί».
Επάνω: Η Edie Sedgwick το 1964. Κάτω: Ο Dennis Hopper, επίσης του 1964.
Δύο παράλληλες αφηγήσεις
Από τις 7 Οκτωβρίου (και ως τις 10 Ιανουαρίου) θα δούμε την έκθεση «Warhol/Icon: Η δημιουργία της εικόνας στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο» και την έκθεση «Screen test» στην αίθουσα σύγχρονης τέχνης της Πότνιας Θηρών - λίγα μόλις μέτρα από τα μουσείο. Στο μουσείο, πλάι στη μεγαλύτερη βυζαντινή συλλογή του κόσμου, θα δούμε επιλεγμένα έργα του Warhol, που αποτελούν κομβικά σημεία της πορείας του ως εικονογράφου.
Andy Warhol, Nine Jackies, 1964. Από τη Συλλογή Sonnabend.
Ανάμεσά τους ξεχωρίζει η σειρά με τα έργα της Jackie Kennedy από την περίοδο της δολοφονίας του προέδρου, οι προσωπογραφίες της Merilyn Monroe, του Mao, του ίδιου του καλλιτέχνη κ.ά. Την επιμέλεια της έκθεσης έχει ο γνωστός μελετητής του έργου του Warhol Paul Moorhouse, που εστιάζει το ενδιαφέρον του στη διαπραγμάτευση της έννοιας της λατρείας.
Σύμφωνα με τους διοργανωτές της έκθεσης «το έργο του Warhol επιδοκιμάζει, ανατέμνει, αλλά και υιοθετεί τις διαδικασίες μέσω των οποίων η ταυτότητα του πραγματικού προσώπου επισκιάζεται σταδιακά από μια glamorous εικονική αναπαράστασή του στα μέσα μαζικής επικοινωνίας». Μέσα από την έκθεση που θα γίνει στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο και την αντιπαράθεση με τις εικόνες του, οι σύγχρονες «εικόνες» του δημιουργού μάς δείχνουν πώς το πραγματικό δίνει τη θέση του σε μια σύνθετη, αλλά λαμπρή αφαίρεση.
Από τα Screen Tests του Andy Warhol. O Warhol κινηματογραφεί το Marcel Duchamp's στην γκαλερί Cordier and Ekstrom, στις 7 Φεβρουαρίου 1966 (φωτογραφία Nat Finkelstein).
Τα σπάνια Screen Tests
Την ίδια ώρα, η Πότνια Θηρών θα προσφέρει στο αθηναϊκό κοινό τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει γίνει ως σήμερα με επίκεντρο τα screen tests του Warhol, προβάλλοντας 100 από αυτά τα σύντομα κινηματογραφικά πορτρέτα. Θυμίζουμε πως από το 1964 και για δύο χρόνια, 189 άτομα πέρασαν από το περίφημο στούντιό του στο Μανχάταν και πόζαραν στο δημιουργό. Τρία λεπτά ακινησίας για ένα κινηματογραφικό πορτρέτο που γνώριζαν ότι θα περάσει στην ιστορία της σύγχρονης τέχνης. Οι συνθήκες ήταν οι ίδιες για όλους: κανένας ήχος, καμία αφήγηση ή δράση.
Έχει ενδιαφέρον να δούμε αυτή την έκθεση σε αντίστιξη με την παρουσίαση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, προκειμένου να εντοπίσουμε τις διαφορές και τη σχέση των κινηματογραφικών και των κλασικών πορτρέτων του. «Όπως ισχύει και με τη ζωγραφική του, τις ταινίες διαπνέουν τα θέματα της σεκάνς, της επανάληψης και της σειραϊκότητας. Ενώ όμως τα πορτρέτα στον καμβά εστιάζουν στη μετατροπή μιας εικόνας που ο καλλιτέχνης έχει αντλήσει από τα μέσα ενημέρωσης, οι ταινίες καταγράφουν τις αλλαγές του εικονιζόμενου στο χρόνο.»
apo......Info-Warhol/Icon: Η Δημιουργία της Εικόνας
...ο Εβραίος Άντυ αλλά και όλη η οικογένεια του ήθελαν να είναι «Βυζαντινοί»...!!!άλλο πάλι και αυτό...!!!
Andy Warhol, 30 Colored Maos (Reversal Series), 1980. Ιδιωτική Συλλογή, Ιταλία.
Ανωνύμου, Αγία Μαρίνα, 18ος αιώνας. Από τη συλλογή του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου.
Μια απρόσμενη -διπλή- έκθεση, που ξαφνιάζει με την εικαστική δύναμη, αλλά κυρίως με την ανάγκη να επισημάνει νοήματα και ιστορικές σχέσεις, σηματοδοτεί την επαναλειτουργία του υπέροχου Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου στην καρδιά της Αθήνας: το έργο του Andy Warhol συνδιαλλέγεται με τις μοναδικές βυζαντινές εικόνες. Ναι, στη Βασιλίσσης Σοφίας…
Το φετινό φεστιβαλικό καλοκαίρι σημαδεύτηκε από τις παραστάσεις του Καστελούτσι και κυρίως από τον άλαλο, αλλά βαθιά υπαινικτικό Aντι Γουόρχολ που έβαλε ο ιταλός σκηνοθέτης στην καρδιά της σκηνής, για την παράσταση «Κόλαση». Τώρα, ο «πάπας» της pop κουλτούρας και του παιχνιδιού με τη φήμη και τη διασημότητα που ξεφτίζει, θα γίνει και πάλι φιγούρα κεντρική της πολιτιστικής ατζέντας της πόλης, χάρη σε μια μεγάλη διπλή έκθεση που αρχίζει στις 7 Οκτωβρίου, από το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο και την Πότνια Θηρών.
Η ιδέα είναι εξαιρετική: η κορυφαία συλλογή βυζαντινών έργων του μουσείου συνδιαλέγεται με έργα πορτρέτα διασήμων που φέρουν την υπογραφή του Αντι Γουόρχολ, υπογραμμίζοντας τις ομοιότητες και αναφορές της θρησκευτικής λατρείας, με την ειδωλοποίηση προσώπων στην περίφημη εποχή του «σταρ σίστεμ». Αλλωστε, όπως λέει ο James Warhola (η οικογένεια Warhola, το Andy Warhol Foundation και το Andy Warhol Museum υποστηρίζουν τις δύο εκθέσεις) «όταν μας ρωτούσαν ποιοι είμαστε, εμείς απαντούσαμε ότι είμαστε Βυζαντινοί».
Επάνω: Η Edie Sedgwick το 1964. Κάτω: Ο Dennis Hopper, επίσης του 1964.
Δύο παράλληλες αφηγήσεις
Από τις 7 Οκτωβρίου (και ως τις 10 Ιανουαρίου) θα δούμε την έκθεση «Warhol/Icon: Η δημιουργία της εικόνας στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο» και την έκθεση «Screen test» στην αίθουσα σύγχρονης τέχνης της Πότνιας Θηρών - λίγα μόλις μέτρα από τα μουσείο. Στο μουσείο, πλάι στη μεγαλύτερη βυζαντινή συλλογή του κόσμου, θα δούμε επιλεγμένα έργα του Warhol, που αποτελούν κομβικά σημεία της πορείας του ως εικονογράφου.
Andy Warhol, Nine Jackies, 1964. Από τη Συλλογή Sonnabend.
Ανάμεσά τους ξεχωρίζει η σειρά με τα έργα της Jackie Kennedy από την περίοδο της δολοφονίας του προέδρου, οι προσωπογραφίες της Merilyn Monroe, του Mao, του ίδιου του καλλιτέχνη κ.ά. Την επιμέλεια της έκθεσης έχει ο γνωστός μελετητής του έργου του Warhol Paul Moorhouse, που εστιάζει το ενδιαφέρον του στη διαπραγμάτευση της έννοιας της λατρείας.
Σύμφωνα με τους διοργανωτές της έκθεσης «το έργο του Warhol επιδοκιμάζει, ανατέμνει, αλλά και υιοθετεί τις διαδικασίες μέσω των οποίων η ταυτότητα του πραγματικού προσώπου επισκιάζεται σταδιακά από μια glamorous εικονική αναπαράστασή του στα μέσα μαζικής επικοινωνίας». Μέσα από την έκθεση που θα γίνει στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο και την αντιπαράθεση με τις εικόνες του, οι σύγχρονες «εικόνες» του δημιουργού μάς δείχνουν πώς το πραγματικό δίνει τη θέση του σε μια σύνθετη, αλλά λαμπρή αφαίρεση.
Από τα Screen Tests του Andy Warhol. O Warhol κινηματογραφεί το Marcel Duchamp's στην γκαλερί Cordier and Ekstrom, στις 7 Φεβρουαρίου 1966 (φωτογραφία Nat Finkelstein).
Τα σπάνια Screen Tests
Την ίδια ώρα, η Πότνια Θηρών θα προσφέρει στο αθηναϊκό κοινό τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει γίνει ως σήμερα με επίκεντρο τα screen tests του Warhol, προβάλλοντας 100 από αυτά τα σύντομα κινηματογραφικά πορτρέτα. Θυμίζουμε πως από το 1964 και για δύο χρόνια, 189 άτομα πέρασαν από το περίφημο στούντιό του στο Μανχάταν και πόζαραν στο δημιουργό. Τρία λεπτά ακινησίας για ένα κινηματογραφικό πορτρέτο που γνώριζαν ότι θα περάσει στην ιστορία της σύγχρονης τέχνης. Οι συνθήκες ήταν οι ίδιες για όλους: κανένας ήχος, καμία αφήγηση ή δράση.
Έχει ενδιαφέρον να δούμε αυτή την έκθεση σε αντίστιξη με την παρουσίαση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, προκειμένου να εντοπίσουμε τις διαφορές και τη σχέση των κινηματογραφικών και των κλασικών πορτρέτων του. «Όπως ισχύει και με τη ζωγραφική του, τις ταινίες διαπνέουν τα θέματα της σεκάνς, της επανάληψης και της σειραϊκότητας. Ενώ όμως τα πορτρέτα στον καμβά εστιάζουν στη μετατροπή μιας εικόνας που ο καλλιτέχνης έχει αντλήσει από τα μέσα ενημέρωσης, οι ταινίες καταγράφουν τις αλλαγές του εικονιζόμενου στο χρόνο.»
apo......Info-Warhol/Icon: Η Δημιουργία της Εικόνας
Δεν υπάρχουν σχόλια
Παρακαλούμε σχολιασμούς επί της ουσίας.
Τα σχόλια σας δεν περνάν από έλεγχο γιατί πιστεύουμε ότι δεν θα θίγουν κάποιον προσωπικά με βρισιές και συκοφαντίες.
Τέτοιου είδους σχόλια δεν περνάν από έλεγχο, αλλά θα διαγράφονται μετά την δημοσίευση.
Παρακαλούμε να γράφετε σε πεζά και όχι κεφαλαία
-------------------------------------------------------------------------
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν είναι απαραίτητο να συμπίπτουν με τα περιεχόμενα στου άρθρου.
Ο ΔΙΚΤΥΟΥΡΓΟΣ ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει για τα άρθρα - αναρτήσεις που δημοσιεύονται και απηχούν τις απόψεις των συντακτών τους. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών ή ότι υπάρχει κάποιο σφάλμα, επικοινωνήστε μέσω, φόρμας επικοινωνίας.
Ευχαριστούμε